Afslag på genoptagelse af klage over Tønder Kommunes afgørelse om udstykning af sommerhusgrund
Dato
8. januar 2025
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afslag på genoptagelse af Planklagenævnets afgørelse om afvisning af klage over Tønder
Planklagenævnet afviste den 14. februar 2024 at behandle en klage vedrørende Tønder Kommunes afgørelse af 28. april 2021. Afgørelsen omhandlede, at udstykning af en sommerhusgrund på ejendommen [A1], 6792 Rømø, var i overensstemmelse med lokalplan nr. 703, Sommerhusområdet Kromose, Rømø. Klagerne anmodede efterfølgende om genoptagelse af sagen, hvilket Planklagenævnet afslog, hvorved nævnets oprindelige afgørelse fortsat er gældende.
Sagens baggrund og kommunens afgørelse
I april 2021 afgav Tønder Kommune en erklæring til Geodatastyrelsen, hvori det blev fastslået, at udstykningen af ejendommen [A1] ikke stred mod den gældende lokalplan eller byplanvedtægt for området. Dette udgjorde en indirekte afgørelse om, at udstykningen var i overensstemmelse med lokalplan nr. 703.
Klage og afvisning
Klagerne indgav den 18. maj 2023 en klage til Planklagenævnet over kommunens afgørelse. Planklagenævnet afviste klagen den 14. februar 2024 med den begrundelse, at klagefristen var overskredet. Nævnet henviste til, at en kommunes afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3 kan påklages, og at klagefristen er 4 uger fra meddelelse af afgørelsen, jf. Planloven § 60, stk. 1. For indirekte afgørelser, der ikke meddeles individuelt, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har fået kendskab til afgørelsen, jf. Planloven § 60, stk. 2, 2. pkt..
Planklagenævnet fastslog, at klagerne ikke var parter i sagen om udstykning, da afgørelsen alene medførte matrikulære ændringer uden direkte og væsentlige virkninger for dem. Derfor var kommunen ikke forpligtet til at sende afgørelsen med individuel klagevejledning. Nævnet lagde til grund, at de daværende ejere af de berørte ejendomme senest den 12. december 2022 havde kendskab til kommunens afgørelse, hvilket betød, at klagefristen udløb senest den 9. januar 2023. Klagen, der blev indgivet via klageportalen den 18. maj 2023, var dermed for sent indgivet. Nævnet fandt ikke, at der forelå undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af den restriktive praksis for klagefrister, især da der var modstående interesser i sagen.
Anmodning om genoptagelse
Klagerne anmodede om genoptagelse af sagen den 3. april 2024, idet de anførte, at klagefristen var overholdt. De henviste til et brev fra kommunen af 21. april 2023, som indeholdt en klagevejledning til Planklagenævnet. Dette brev indgik ikke i nævnets oprindelige sagsbehandling og udgjorde dermed nye faktiske oplysninger.
Planklagenævnet har kompetence til at vurdere, om en sag skal genoptages, hvis en part anmoder herom. Nævnet har pligt til at genoptage en sag, hvis der foreligger nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning, væsentlige sagsbehandlingsfejl eller væsentlige nye retlige forhold. Uenighed i nævnets fortolkning eller praksis er derimod ikke tilstrækkelig grund til genoptagelse.
Vurdering af nye faktiske oplysninger
Klagerne henviste i deres genoptagelsesanmodning til et brev fra Tønder Kommune af 21. april 2023. Brevet bekræftede kommunens tidligere vurdering fra 2021 om, at udstykningen var i overensstemmelse med lokalplanen, og indeholdt en klagevejledning. Dette brev var en ny faktisk oplysning, da det ikke indgik i nævnets oprindelige sagsbehandling.
Planklagenævnets afgørelse
Planklagenævnet vurderede, at de nye oplysninger ikke var af så væsentlig betydning, at de ville have ændret sagens udfald. Nævnet lagde vægt på, at kommunens brev af 21. april 2023 ikke udgjorde en ny afgørelse efter planloven, men blot en fastholdelse af den oprindelige vurdering fra 2021. Klagefristen skulle derfor fortsat beregnes senest fra den 12. december 2022, hvor klagerne havde kendskab til den godkendte udstykning.
Nævnet bemærkede desuden, at en kommunes efterfølgende oplysning om en ny klagefrist, efter den oprindelige frist er udløbet, ikke udgør en undskyldelig omstændighed. En sådan efterfølgende klagevejledning kan ikke medføre, at en allerede udløben klagefrist begynder at løbe igen.
På baggrund heraf afslog Planklagenævnet anmodningen om at genoptage sin afgørelse af 14. februar 2024, da betingelserne for genoptagelse ikke var opfyldt. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Afslaget på genoptagelse er endeligt og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser