Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på lovliggørende landzonetilladelse til læskur i Holbæk Kommune stadfæstes

Holbæk Kommune afslog den 16. maj 2024 en ansøgning om lovliggørende landzonetilladelse til et læskur på 50 m² på ejendommen [A1], 4340 Tølløse. Ejendommens ejer klagede over afgørelsen til Planklagenævnet. Sagen omhandlede, hvorvidt forholdet var undtaget fra kravet om landzonetilladelse, og om der kunne gives tilladelse i henhold til planlovens bestemmelser. Planklagenævnet stadfæstede kommunens afgørelse.

Ejendommens karakteristika og planforhold

Ejendommen, der er på 5,2 ha, ligger i landzone og er registreret som landbrugsejendom. Den eksisterende bebyggelse, bestående af et stuehus, to landbrugsbygninger og en garage, er placeret i den sydøstlige del af matriklen langs [A1]. Det omstridte læskur er opført cirka 100 meter nordvest for den øvrige bebyggelse.

Området er udpeget som et værdifuldt kulturmiljø i Holbæk Kommunes kommuneplan 2024. Den del af ejendommen, hvor læskuret er placeret, er desuden omfattet af kommuneplanramme nr. 19.E01, der er fastsat til erhvervsområde for butikker med særligt pladskrævende varer. Kommuneplanens retningslinje 1.4.1 for værdifulde kulturmiljøer fastslår, at ny bebyggelse og ændringer af eksisterende bebyggelse ikke må forringe oplevelsen og forståelsen af kulturmiljøerne væsentligt. Holbæk Kommunes landskabsplan beskriver området som en husmandsudstykning med mindre marker og velstruktureret bebyggelse langs vejen.

Kommunens afgørelse

Holbæk Kommune begrundede afslaget med, at læskuret var i strid med planmæssige, landskabelige og naturmæssige hensyn. Kommunen lagde vægt på, at læskuret ikke havde tilknytning til ejendommens eksisterende bygninger og havde en dominerende placering i landskabet. Desuden vurderede kommunen, at en tilladelse ville kunne skabe en uheldig præcedens.

Klagerens anbringender

Klageren anførte, at læskuret var nødvendigt for dyreholdet i henhold til hesteloven og dyrevelfærdsloven. Placeringen var valgt ud fra praktiske hensyn som dræning og luftcirkulation for at undgå våd halm og insekter. Klageren gjorde gældende, at det ikke var muligt at placere læskuret tættere på den øvrige bebyggelse, hvis dyreholdet skulle have adgang hele året, og ejendommen samtidig skulle opfylde miljømæssige krav til plantedække på foldarealerne. Det blev også oplyst, at der var etableret beplantning langs vejen for at skærme for indkig til læskuret.

Planklagenævnets kompetence og krav om tilladelse

Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1 (landzone), jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan også tage stilling til retlige spørgsmål vedrørende krav om landzonetilladelse, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet fastslog, at ingen af undtagelserne fra kravet om landzonetilladelse fandt anvendelse i denne sag, hvorfor det ansøgte krævede en landzonetilladelse.

Planklagenævnet stadfæstede Holbæk Kommunes afslag på lovliggørende landzonetilladelse til læskuret.

Generelle principper for landzonetilladelser

Landzonereglerne har til formål at forhindre byspredning i det åbne land og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Administrationen af reglerne skal tage hensyn til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser samt erhvervslivets muligheder. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af primære erhverv. Nævnet lægger stor vægt på lovens almene formål og overvejer præcedensvirkning af afgørelser.

Placering i forhold til eksisterende bebyggelse

Som udgangspunkt skal bygninger placeres i tilknytning til eksisterende bebyggelse for at skabe en hensigtsmæssig enhed, typisk inden for ca. 20 meter. En konkret vurdering af landskab og terrænforhold foretages dog altid.

Byggeri til dyrehold og dyrevelfærdsregler

Der kan under visse omstændigheder gives landzonetilladelse til læskure til dyrehold, selvom det ikke udgør erhvervsmæssig drift, hvis det er påkrævet efter anden lovgivning, f.eks. dyrevelfærdsregler. Dette skal dog afvejes mod de landskabelige hensyn i landzonereglerne.

Det fremgår af Bekendtgørelse om mindstekrav til hold af heste § 18, stk. 1, at heste, der går ude i vinterperioden eller i vinterlignende vejr i mere end 12 timer i døgnet, skal have adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr kan hvile på tørt, strøet leje, forudsat de har et kraftigt hårlag og er ved godt huld. Bekendtgørelsen indeholder desuden i Bekendtgørelse om mindstekrav til hold af heste §§ 5-7 særlige mindstekrav til gulvarealet ved gruppeopstaldning af heste.

Planklagenævnets konkrete vurdering

Planklagenævnet fandt, at der ikke kunne gives lovliggørende landzonetilladelse til læskuret. Nævnet lagde vægt på, at læskuret var opført ca. 100 meter fra ejendommens eksisterende bebyggelse på en åben mark. Dette medførte, at læskuret fremstod uden tilknytning til den øvrige bebyggelse, som i det værdifulde kulturmiljø er placeret langs vejen. Dette er i strid med de landskabelige hensyn om at undgå spredt bebyggelse, som varetages af planlovens landzoneregler. Nævnet lagde også vægt på hensynet til at undgå uønsket præcedens. Nævnet bemærkede, at kravet om læskur i henhold til dyrevelfærdsreglerne ikke kunne ændre vurderingen, da de landskabelige hensyn i den konkrete sag talte afgørende imod placeringen.

Afsluttende bemærkninger

Planklagenævnet stadfæstede Holbæk Kommunes afgørelse af 16. maj 2024. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser