Afvisning af klage over Randers Kommunes afslag på aktindsigt i jordprøver
Dato
10. juli 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Afvisning af klage i sag om Randers Kommunes afgørelse om afslag på aktindsigt i
Lovreferencer
En journalist anmodede den 19. april 2024 Randers Kommune om aktindsigt i jordprøver og analyseresultater. Disse oplysninger var tilsendt kommunen i forbindelse med import af 38.000 ton jord til en virksomhed i Randers fra Haugesund i Norge i 2022. Journalisten præciserede, at anmodningen vedrørte dokumenter, der viste indholdet af forurening i jordprøver udtaget af jorden fra en losseplads i Norge. Anmodningen blev betragtet som en simpel henvendelse om aktindsigt, der skulle besvares inden for 1-2 hverdage. Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse efter Miljøoplysningsloven § 4, stk. 6 og Offentlighedsloven § 37, stk. 1.
Randers Kommune meddelte den 23. april 2024 afslag på aktindsigt i de ønskede oplysninger. Kommunen behandlede anmodningen i medfør af miljøoplysningsloven og vurderede, at det efterspurgte materiale om jordprøver var omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Offentlighedsloven § 2, stk. 1, da der var tale om dokumenter, som indgik i en sag inden for strafferetsplejen. Kommunen fastholdt afslaget efter en genvurdering den 26. april 2024.
Miljø- og Fødevareklagenævnets kompetence
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at deres kompetence til at behandle en klage over aktindsigt afhænger af, om afgørelsen eller behandlingen i øvrigt i den sag, der er anmodet om aktindsigt i, kan påklages til nævnet. Klagenævnet lagde vægt på, at anmodningen om aktindsigt i oplysninger om jordprøver og analyseresultater vedrørte Randers Kommunes rolle som modtager af jordflytningsanmeldelser i medfør af Bekendtgørelse om anmeldelse og dokumentation i forbindelse med flytning af jord § 4.
Afgørelse
Afgørelser truffet efter Bekendtgørelse om anmeldelse og dokumentation i forbindelse med flytning af jord § 18 kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt derfor, at de ikke havde kompetence til at behandle klagen, hverken i medfør af Miljøoplysningsloven § 4, stk. 6 eller Offentlighedsloven § 37, stk. 1. Klagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Randers Kommunes afgørelse af 23. april 2024 om afslag på aktindsigt. Nævnet bemærkede, at en eventuel klage over kommunens sagsbehandling kan rettes til Ankestyrelsen, der fører tilsyn med kommunerne efter kommunestyrelsesloven. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser