Dispensation til garage inden for fortidsmindebeskyttelseslinje nægtet
Dato
30. august 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttelseslinier
Højdepunkt
Ændring af dispensation i sag om garage inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Roskilde Kommunes afgørelse om dispensation til opførelse af en garagebygning på en ejendom i Viby Sjælland. Ejendommen er beliggende inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen til en nærliggende langdysse fra stenalderen.
Ejendommen og fortidsmindet
Den omhandlede ejendom er en beboelsesejendom i landzone, ca. 3,5 km vest for Viby Sjælland. Størstedelen af ejendommen, herunder den eksisterende garage, er omfattet af fortidsmindebeskyttelseslinjen. Fortidsmindet er en langdysse på naboejendommen, ca. 75 meter fra den eksisterende garages nordvestlige hjørne. Langdyssen er en fredet stenalderhøj med to kamre, bevokset med store træer.
Roskilde Kommunes afgørelse
Roskilde Kommune meddelte den 30. januar 2024 dispensation til opførelse af en 73 m² stor garagebygning på ejendommen i medfør af Naturbeskyttelseslovens § 18, stk. 1, jf. Naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 2. Kommunen vurderede, at der var tale om udskiftning/udvidelse af en eksisterende garage på samme placering. Kommunen anførte, at der ikke var mulighed for at placere bygningen uden for beskyttelseslinjen, og at den nye garage ikke ville påvirke ind- eller udsyn til fortidsmindet i væsentlig grad. Kommunen mente, at der forelå særlige forhold, der kunne begrunde dispensationen, da den eksisterende garage var utidssvarende, og den nye bygning ville være en forskønnelse.
Klagens indhold
Danmarks Naturfredningsforening, lokalafdelingen i Roskilde, påklagede afgørelsen den 27. februar 2024. Klager anførte navnlig, at:
- Der ikke forelå særlige omstændigheder, der berettigede til dispensationen, henset til de restriktive regler for fortidsmindebeskyttelseslinjen.
- Det ansøgte ville have en negativ påvirkning af oplevelsen af fortidsmindet som landskabselement, herunder udsynet fra fortidsmindet.
- Dispensationen kunne medføre en uønsket præcedensvirkning.
Roskilde Kommunes bemærkninger til klagen
Roskilde Kommune fastholdt sin afgørelse og bemærkede, at den nuværende garage var 48 m². Den ansøgte ville blive 73 m². Den nye garage ville ligge 2,8 meter tættere på skel og dermed 72,7 meter fra fortidsmindets fod. Kommunen gentog, at placering uden for beskyttelseslinjen ikke var mulig, og at den nye garage ville være en forskønnelse. Kommunen vurderede, at ind- og udsyn kun ville forringes minimalt (ca. 2 grader). Kommunen bemærkede desuden, at den eksisterende garage var opført før indførelsen af 100-meter beskyttelseslinjen i 1961.
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) ændrede Roskilde Kommunes afgørelse til et afslag. Nævnet traf afgørelse efter Naturbeskyttelseslovens § 18, stk. 1, jf. Naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 2, jf. Naturbeskyttelseslovens § 78, stk. 1. Det indbetalte klagegebyr blev tilbagebetalt. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Nævnets vurdering af dispensation
MFKN bemærkede, at formålet med fortidsmindebeskyttelseslinjen er at sikre fortidsmindernes værdi som landskabselementer, herunder indsyn til og udsyn fra fortidsminderne, samt at beskytte arkæologiske lag. Praksis for dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 2 er meget restriktiv, og der skal foreligge særlige omstændigheder. Nævnet lagde vægt på, at en dispensation kan medføre uønsket præcedensvirkning, selvom den enkelte sag kan have begrænset betydning.
Vurdering af den ansøgte garage
MFKN vurderede, at det ansøgte var en nyopførelse og ikke en genopførelse, da den ansøgte garage afveg væsentligt fra den eksisterende i størrelse, bredde, højde, placering og udtryk. Nævnet fandt derfor, at det ansøgte udgjorde en ændring af tilstanden inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen, som krævede dispensation.
Begrundelse for afslag
Nævnet fandt ikke, at der forelå et særligt tilfælde, der kunne begrunde en dispensation. MFKN lagde vægt på, at den ansøgte garagebygning ville forstyrre og forringe værdien, oplevelsen og forståelsen af fortidsmindet som landskabselement i højere grad end den eksisterende garage. Dette skyldtes den ansøgtes betydeligt større størrelse, øgede bredde, og at den nordlige ende ville ligge tættere på fortidsmindet. Selvom ind- og udsyn kun ville blive påvirket i mindre omfang, vejede den restriktive praksis og risikoen for præcedensvirkning tungt. Hensynet til ansøgers ønske om en ny og mere tidssvarende garage kunne ikke tilsidesætte de beskyttelseshensyn, som fortidsmindebeskyttelseslinjen varetager. Det forhold, at der ikke fandtes alternative placeringsmuligheder på ejendommen, kunne ikke føre til et andet resultat.
Lignende afgørelser