Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af landzonetilladelse til mini shelter i Haderslev

Dato

10. oktober 2024

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Haderslev Kommunes landzonetilladelse til opførelse af mini

Haderslev Kommune meddelte den 1. november 2023 landzonetilladelse til opførelse af et mini shelter i Usholt skov, Bergsplads, beliggende på ejendommen [A1], matr. nr. [M1]. Denne afgørelse blev efterfølgende påklaget af Danmarks Naturfredningsforening, Haderslev.

Ejendommens karakteristika

Ejendommen er beliggende i landzone og er udpeget som et større sammenhængende landskab, bevaringsværdigt landskab, naturbeskyttelsesområde samt med geologiske bevaringsværdier og økologiske forbindelser i kommuneplan 2021 for Haderslev Kommune. Matriklen, der er ejet af Naturstyrelsen, er ca. 12 ha stor og består af fredskov. Den ligger direkte til kysten i kystnærhedszonen og inden for en søbeskyttelseslinje. Ejendommen ligger uden for kommuneplanens rammer. Miljøstyrelsen har desuden givet dispensation til det ansøgte efter skovloven.

Det ansøgte projekt

Ansøgningen omfatter opførelse af et offentligt tilgængeligt mini shelter som del af et større projekt med i alt 288 sheltere på Naturstyrelsens arealer. Det specifikke mini shelter i Usholt skov ønskes placeret på en eksisterende primitiv lejrplads med bålsted og bordebænkesæt, hvor telte og tarps allerede er tilladt til overnatning. Tre eksisterende sheltere ligger ca. 100 meter fra den ansøgte placering. Mini shelteret vil have dimensionerne L 2,90 m, H 1,68 m, B 2,27 m, tagpap på taget, og vil blive malet sort og placeret på fire sten støbt fast i beton.

Kommunens afgørelse

Haderslev Kommune begrundede sin landzonetilladelse med, at det ansøgte og dets brug ikke væsentligt ville påvirke naturen, naboejendomme eller landskabet, herunder oplevelsen af Dammen. Kommunen fremhævede desuden, at shelteret ville understøtte friluftslivet, især det bynære. Tilladelsen var betinget af, at shelteret skulle fjernes inden for seks måneder, hvis det ikke længere var funktionsdygtigt. Kommunen foretog også en vurdering af bilag IV-arter og påvirkning af et Natura 2000-område ca. 1 km fra ejendommen og konkluderede, at projektet ikke ville medføre væsentlig negativ påvirkning. Miljøstyrelsens vurdering efter skovloven, som fandt, at placeringen ikke ville påvirke særlige natur- eller landskabsmæssige hensyn, blev også inddraget i kommunens afgørelse.

Klagen fra Danmarks Naturfredningsforening

Danmarks Naturfredningsforening klagede over afgørelsen med argumenter om, at tilladelsen kunne være i strid med planlovens landzonebestemmelser om at friholde det åbne land for yderligere bebyggelse. Klageren anførte, at der ikke var tale om et særligt tilfælde, da projektet var en del af en "masseopstilling" af sheltere, og at der var tale om en permanent bygning. Desuden blev det fremhævet, at der allerede var etableret sheltere i kort afstand. Klagen påpegede manglende hensyn til affald og øget aktivitetens påvirkning af omgivelserne, samt at tilladelsen ville skabe en uønsket præcedens for yderligere dispensationer i kyst-, vandløbs-, skov- og naturområder.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Haderslev Kommunes landzonetilladelse til opførelse af et mini shelter i Usholt skov. Nævnet har vurderet, om forholdet er undtaget fra kravet om landzonetilladelse, og om der kan gives landzonetilladelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1.

Planklagenævnets kompetence og undtagelser

Planklagenævnet er kompetent til at behandle kommunale afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan også vurdere retlige spørgsmål om, hvorvidt et forhold er undtaget fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet fastslog, at ingen af undtagelserne i Planlovens § 5 u eller §§ 36-38 finder anvendelse i denne sag, og at det ansøgte derfor kræver landzonetilladelse.

Generelle principper for landzonetilladelser

Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser. Landzoneområder skal som udgangspunkt friholdes for spredt bebyggelse, medmindre den er nødvendig for primære erhverv. Praksis lægger stor vægt på lovens almene formål og præcedensvirkning.

Bebyggelse til rekreative formål

I overensstemmelse med planlovens formål kan der gives landzonetilladelse til almene rekreative formål, hvis det er foreneligt med landskabelige og planlægningsmæssige hensyn. Tidligere tilladelser til fritliggende sheltere og bålhytter er givet i områder med offentlig adgang og rekreativ anvendelse, tilgængelige for en bred brugerkreds.

Planklagenævnets vurdering og afgørelse

Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Haderslev Kommunes vurdering. Nævnet lagde vægt på følgende:

  • Der er tale om opførelse af en mindre, primitiv bebyggelse.
  • Placeringen er i sammenhæng med en eksisterende primitiv lejrplads.
  • Shelteret er i relativ nærhed af en allerede eksisterende shelterplads.
  • Shelteret skal være offentligt tilgængeligt.
  • Placeringen er i statsskov.
  • Anvendelsen er til rekreativt brug.

Planklagenævnet stadfæster Haderslev Kommunes afgørelse af 1. november 2023. Dette betyder, at kommunens afgørelse er gældende. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 2. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser