Command Palette

Search for a command to run...

Energiklagenævnet modtog en klage fra P1 (klager) vedrørende Energistyrelsens afslag på en ansøgning om tilskud fra Skrotningsordningen. Ansøgningen omhandlede ejendommen beliggende A1, 3230 Græsted.

Skrotningsordningen er en støtteordning, der har til formål at fremme konvertering fra olie- eller gasfyr til varmepumper i områder, der ikke er udlagt til fjernvarme.

Ansøgning og afslag

Klagerens repræsentant indsendte ansøgningen om tilskud den 17. november 2023. Energistyrelsen meddelte afslag den 24. november 2023.

Afslaget blev begrundet med, at ejendommen er beliggende i et område, der er udlagt til fjernvarme. Dette er i strid med betingelserne for at opnå tilskud fra Skrotningsordningen, jf. Bekendtgørelse om tilskud til individuelle varmepumper ved skrotning af olie-, træpille- eller gasfyr § 3, stk. 2.

Klagerens argumenter

Klageren anførte, at afslaget burde omstødes, da den udlagte plan for fjernvarme i området "Ramsager" i Gribskov Kommune ikke virker sandsynlig i nær fremtid. Klageren henviste til:

  • Kommunens varmeplan, som indikerer, at udrulning af fjernvarme i området ikke er planlagt på nuværende tidspunkt på grund af utilstrækkelig tilslutning.
  • En mail fra driftsleder i Græsted fjernvarme, der bekræfter, at det stadig ikke er planen at føre fjernvarme frem, og at det er tvivlsomt, om fjernvarme kommer til området inden for overskuelig fremtid.

Klageren fremhævede desuden, at oliefyret på ejendommen er slidt, og at en varmepumpeløsning ville gavne miljøet med det samme frem for at vente et ukendt antal år.

Energistyrelsens bemærkninger til klagen

Energistyrelsen fastholdt sin afgørelse og henviste til, at det fremgår af Bekendtgørelse om tilskud til individuelle varmepumper ved skrotning af olie-, træpille- eller gasfyr § 11, stk. 2, at tilsagn om tilskud er betinget af, at bygningen er beliggende uden for eksisterende eller besluttet udlagte fjernvarmeområder. Energistyrelsen oplyste, at de anvender Plandata.dk til at indhente kommunale oplysninger om fjernvarmeforsyning. På ansøgningstidspunktet fremgik det af Plandata.dk, at klagerens ejendom var udlagt til fjernvarme. Energistyrelsen argumenterede, at tilskud i sådanne områder ville udhule den borgergruppe, der potentielt kunne konvertere til fjernvarme, som anses for mere energieffektivt end varmepumper.

Energiklagenævnet stadfæstede Energistyrelsens afgørelse om afslag på tilskud til varmepumpe fra Skrotningsordningen.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnet lagde vægt på, at Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for tilsagn er opfyldt, jf. Bekendtgørelse om tilskud til individuelle varmepumper ved skrotning af olie-, træpille- eller gasfyr § 14, stk. 1. En central betingelse for at opnå tilsagn er, at varmepumpen installeres i en bygning, som befinder sig uden for områder, der er besluttet udlagt til fjernvarme, jf. Bekendtgørelse om tilskud til individuelle varmepumper ved skrotning af olie-, træpille- eller gasfyr § 14, stk. 2, nr. 8.

Det fremgik af sagens oplysninger, at klagerens ejendom på både ansøgnings- og afgørelsestidspunktet var beliggende i et område, der var udlagt til fjernvarme. Dette betød, at klageren ikke opfyldte de nødvendige betingelser for at modtage tilskud fra Skrotningsordningen.

Konklusion

Energiklagenævnet fandt, at klagerens argumenter, herunder usikkerheden omkring den fremtidige udrulning af fjernvarme, ikke kunne føre til et andet resultat. Nævnet bemærkede dog, at klageren har mulighed for at indsende en ny ansøgning om tilskud, hvis ejendommen på et senere tidspunkt opfylder kravene for tilskud fra Skrotningsordningen.

Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til individuelle varmepumper ved skrotning af olie-, træpille- eller gasfyr § 26, stk. 1 og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Lignende afgørelser