Planklagenævnets afgørelse om lovliggørende landzonetilladelse til hytte ved Put & Take-sø
Dato
26. februar 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Ringkøbing-Skjern Kommunes lovliggørende landzonetilladelse
Ringkøbing-Skjern Kommune gav den 17. oktober 2023 lovliggørende landzonetilladelse til en hytte til Put & Take fiskeri på en ejendom i Kibæk. Danmarks Naturfredningsforening klagede over afgørelsen til Planklagenævnet.
Ejendommens karakteristika
Ejendommen ligger i landzone og er delt af en offentlig vej. Ejendommens sø og den ansøgte hytte er placeret nord for vejen, mens den øvrige bebyggelse ligger syd for vejen. Ejendommen er uden for kommuneplanens rammer. Søen er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3, og det ansøgte er desuden placeret i fredskov. Området er også udpeget som råstofinteresseområde.
Tidligere afgørelser
Sagen har en forhistorie med flere afgørelser:
- Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 1. oktober 2019: Kommunen afslog tilladelse til etablering af Put & Take-virksomhed og lovliggørende dispensation til hytten efter naturbeskyttelsesloven. Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede afgørelsen, og Miljøstyrelsen meddelte påbud om fjernelse af hytten efter skovloven.
- Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 25. april 2022: Kommunen afslog lovliggørende landzonetilladelse til hytten med den begrundelse, at hytten havde karakter af et fritidshus og var opført til privat brug uden tilladelse.
- Planklagenævnets afgørelse af 19. oktober 2022: Planklagenævnet stadfæstede kommunens afslag. Nævnet lagde vægt på, at hytten var opført til privat brug, lå ca. 285 m fra nærmeste bebyggelse på ejendommen og var i strid med landzonebestemmelserne. Der var desuden givet afslag på dispensationer efter naturbeskyttelsesloven og skovloven.
- Planklagenævnets afgørelse af 16. december 2022 om genoptagelse: Efter anmodning om genoptagelse, hvor det blev oplyst, at der var givet tilladelse til etablering af Put & Take-virksomhed, stadfæstede Planklagenævnet på ny kommunens afslag. Nævnet fastslog, at Put & Take-fiskeri ikke er omfattet af fiskerierhvervet og derfor ikke er undtaget fra krav om landzonetilladelse efter Planloven § 36, stk. 1, nr. 3. Nævnet lagde vægt på, at der var tale om byggeri til ikke-primært erhverv i landzone, og at tilladelsen til Put & Take-virksomhed ikke medførte en berettiget forventning om at kunne opføre byggeri i strid med landzonereglernes formål. Afstanden til nærmeste bebyggelse og de tidligere afslag fra naturbeskyttelsesloven og skovloven blev også fremhævet.
Kommunens seneste afgørelse
Ringkøbing-Skjern Kommune gav den 17. oktober 2023 lovliggørende landzonetilladelse til hytten. Kommunen begrundede afgørelsen med sin praksis for at give landzonetilladelse til hytter ved Put & Take-søer, der anvendes til billetkøb, rensning af fisk mv. Kommunen stillede krav om, at hytten skulle fjernes, hvis Put & Take-fiskeriet ophørte. Kommunen vurderede, at søen eller områdets natur ikke ville blive påvirket af anvendelsen som fiskesø. Kommunen oplyste desuden, at der skulle indhentes byggetilladelse, dispensation fra Miljøstyrelsen vedrørende fredskov og tilladelse til udsætning af visse fiskearter fra Fødevarestyrelsen.
Planklagenævnet ændrer Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse af 17. oktober 2023 om lovliggørende landzonetilladelse til en hytte til Put & Take fiskeri til et afslag.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet er kompetent til at behandle en kommunes afgørelse efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Det er et retligt spørgsmål, om et forhold kræver landzonetilladelse.
Krav om landzonetilladelse
I landzone må der ikke uden tilladelse fra kommunen foretages udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse og ubebyggede arealer, jf. Planloven § 35, stk. 1. Der gælder en række undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planloven § 5 u og Planloven §§ 36-38. Da Put & Take-virksomhed ikke anses som omfattet af fiskerierhvervet, finder ingen af undtagelserne anvendelse i den konkrete sag, hvorfor det ansøgte kræver landzonetilladelse.
Generelt om landzonetilladelser
Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. I vurderingen indgår også overvejelser om præcedensvirkning, og sager om lovliggørelse vurderes som udgangspunkt som forudgående ansøgninger.
Planklagenævnets vurdering
Planklagenævnet finder, at der ikke kan gives landzonetilladelse til hytten, jf. Planloven § 35, stk. 1. Nævnet lægger vægt på følgende:
- Der er tale om byggeri til ikke-primært erhverv i landzone, og ejendommen ligger i et område, der ikke er udlagt til erhverv i planlægningen.
- Det forhold, at klageren har tilladelse til at drive Put & Take-virksomhed på ejendommen, kan ikke medføre en berettiget forventning om at kunne opføre byggeri ved søen i strid med landzonereglernes formål og de hensyn, reglerne skal varetage.
- Hytten ligger ca. 285 m fra den nærmeste bebyggelse på ejendommen og ca. 230 m fra den nærmeste bebyggelse i området. Dette strider mod de hensyn, der skal varetages efter landzonebestemmelserne om at hindre spredt og uplanlagt bebyggelse.
- En landzonetilladelse til det ansøgte kan medføre en uønsket præcedens.
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser