Planklagenævnets afgørelse om lovliggørende landzonetilladelse i Odsherred Kommune
Dato
8. august 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Odsherred Kommunes afslag på lovliggørende landzonetilladelse
Odsherred Kommune afslog den 26. september 2023 en ansøgning om lovliggørende landzonetilladelse for en bygning på ejendommen matr.nr. [M1]. Ejendommen, der er ca. 2,1 ha, ligger i landzone, og ifølge BBR er der ingen registrerede bygninger. Klageren oplyser, at bygningen anvendes som jagthytte.
Ejendommen er beliggende i det åbne land, præget af fladt terræn, dyrkede marker og spredt bevoksning, og grænser mod vest op til et større sommerhusområde. Området er udpeget som bevaringsværdigt landskab og naturbeskyttelsesområde med geologiske bevaringsværdier i kommuneplan 2021 for Odsherred Kommune. Det er desuden en del af Trundholm Mose, der er udpeget som landskabstype "Det moseprægede område". Kommuneplanens retningslinje 9.10 Landskab fremhæver vigtigheden af at bevare landskabets åbne karakter og sikre, at bebyggelse har en underordnet betydning.
Ejendommen ligger også inden for kystnærhedszonen, ca. 1,7 km fra kysten.
Kommunens afgørelse og begrundelse
Kommunen begrundede afslaget med, at bygningen er opført i strid med formålet med planlovens landzonebestemmelser, som skal forhindre spredt og uplanlagt bebyggelse i det åbne land. Kommunen lagde vægt på, at bygningen ikke er indpasset i landskabet og hensynet til præcedens. Det blev yderligere anført, at bygningen udvisker den klare grænse mellem sommerhusområdet og det åbne land, da der ikke er anden bebyggelse i umiddelbar nærhed af ejendommen. Kommunen henviste også til Odsherred Kommunes Landskabskarakteranalyse fra december 2012, der anbefaler, at flade, bebyggelsesfri moseområder friholdes for ny bebyggelse. Kommunen vurderede desuden, at bygningen potentielt kunne anvendes til andre fritidsformål end det oplyste.
Kommunen blev opmærksom på bygningen den 19. september 2022 efter en borgerhenvendelse.
Klagen
Ejeren af ejendommen klagede over afgørelsen. Klageren anførte, at bygningen har stået på ejendommen siden 1959, hvilket Planklagenævnet har fundet anledning til at vurdere i forhold til spørgsmålet om fortabelse af retten til at kræve lovliggørelse som følge af indrettelseshensyn.
Planklagenævnet har behandlet klagen over Odsherred Kommunes afslag på lovliggørende landzonetilladelse. Nævnet har kompetence til at tage stilling til kommunens afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1 og Planloven § 58, stk. 1, herunder retlige spørgsmål om, hvorvidt et forhold kræver landzonetilladelse. Nævnet har dog ikke kompetence til at vurdere spørgsmål om hævd, da dette er et privatretligt anliggende.
Fortabelse af retten til at kræve lovliggørelse
Planklagenævnet har vurderet, om kommunen har fortabt retten til at kræve lovliggørelse på grund af indrettelseshensyn. En kommune kan fortabe denne ret, hvis ejeren har berettigede forventninger om, at et ulovligt forhold ikke vil blive krævet lovliggjort. Dette kan ske ved myndighedspassivitet eller hvis ejeren har haft grund til at indrette sig i tillid til, at byggearbejdet ikke ville blive krævet fjernet af myndighederne (indrettelseshensyn). En ejer indtræder i tidligere ejeres retsstilling, og uvidenhed om ulovligheden er uden betydning.
Ved vurderingen af indrettelseshensyn indgår en konkret vurdering af flere faktorer, herunder karakteren af det ulovlige forhold, retshåndhævelsesinteressen, ejerens viden om ulovligheden, og eventuelle indsigelser fra beboere i området. Jo stærkere retshåndhævelsesinteressen er, jo længere tid skal der gå, før retten til at kræve lovliggørelse fortabes.
Planklagenævnets vurdering og afgørelse
Nævnet lægger til grund, at bygningen har eksisteret siden 1959, hvilket understøttes af luftfotos tilbage til 1995 og ikke er bestridt af kommunen. Dette betyder, at bygningen formentlig har eksisteret i ca. 64 år før kommunens afgørelse, og i hvert fald i mindst 28 år. Der er ingen oplysninger i sagen om tidligere afslag på landzonetilladelse eller andre tilkendegivelser fra kommunen om, at forholdet krævede tilladelse.
Planklagenævnet finder på baggrund af en samlet vurdering, at der foreligger indrettelseshensyn i den konkrete situation. Nævnet vurderer, at den medgåede tid, og det forhold at kommunen først nu er blevet opmærksom på bygningens tilstedeværelse, medfører, at hensynet til ejeren vejer tungere end hensynet til retshåndhævelsen. Kommunen er derfor afskåret fra at kræve bygningen fysisk lovliggjort.
Planklagenævnet ophæver Odsherred Kommunes afgørelse af 26. september 2023 om afslag på lovliggørende landzonetilladelse til bygningen på matr.nr. [M1]. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser