Afgørelse om aktindsigt i byggesager i Fredensborg Kommune
Dato
18. januar 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Fredensborg Kommunes afgørelse om aktindsigt i sager omhandlende
Fredensborg Kommune traf den 22. august 2023 afgørelse om fuld aktindsigt i sager vedrørende anmeldelse af byggerier på en række ejendomme i et område omfattet af byplanvedtægt nr. 12, delområde E. Afgørelsen blev truffet efter en anmodning om aktindsigt fra klageren den 5. juli 2023.
Anmodningens omfang
Klageren anmodede om aktindsigt i byggesager vedrørende ulovligt byggeri, som var anmeldt den 28. december 2022, for følgende ejendomme:
- [A1], byggesag 1969
- [A2], byggesag 1996
- [A3], byggesag 1989
- [A4] 42A-B, byggesag 2010
- [A5], byggesag 1973
- [A6], byggesag 2010
- [A7], byggesag 1996
- [A8], byggesag 2000
- [A9], byggesag 1979
- [A10], beboelse 1971
- [A11], beboelse 1971
- [A12], beboelse 1971
- [A13], beboelse 1971
- [A14], beboelse 1971
- [A15], beboelse 1971
- [A16], beboelse 1971
Kommunens afgørelse og klage
Kommunen udleverede orienteringsbreve sendt til ejendommenes ejere samt den afgørelse, kommunen havde fremsendt til klageren på baggrund af anmeldelsen af 28. december 2022 vedrørende ejendommenes overensstemmelse med byplanvedtægt nr. 12. Klageren indbragte afgørelsen for Planklagenævnet den 28. august 2023, idet klageren var uenig i, at samtlige af kommunens sagsakter var udleveret.
Planklagenævnet behandlede klagen over Fredensborg Kommunes afgørelse om aktindsigt. Nævnet vurderede, om kommunen havde taget stilling til alle dokumenter, som der var anmodet om aktindsigt i.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet fastslog sin kompetence til at behandle klagen. Afgørelser om aktindsigt i miljøoplysninger kan påklages til den myndighed, der er klageinstans for den sag, anmodningen om aktindsigt vedrører, jf. Miljøoplysningsloven § 4, stk. 6. Tilsvarende følger af Offentlighedsloven § 37, stk. 1 og Forvaltningsloven § 16, stk. 4. Da anmodningen om aktindsigt vedrørte kommunens anmeldelsessager, kunne nævnet behandle klagen uanset det specifikke regelsæt.
Vurdering af aktindsigt i eksisterende dokumenter
Klageren anførte, at han ikke havde fået aktindsigt i samtlige af kommunens sagsakter. Planklagenævnet understregede, at retten til aktindsigt kun omfatter eksisterende dokumenter, jf. Offentlighedsloven § 7, stk. 1, Forvaltningsloven § 9, stk. 1, og Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1. En kommune er således ikke forpligtet til at udarbejde nye dokumenter, der ikke allerede findes. Kommunen havde oplyst, at den ikke var i besiddelse af yderligere materiale end det, der allerede var udleveret, og Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at antage, at dette var ukorrekt. Nævnet fandt derfor, at kommunen ikke havde overtrådt reglerne om aktindsigt.
Klagepunkt om sagsbehandlingstid
Planklagenævnet behandlede ikke klagepunktet om kommunens sagsbehandlingstid (over 30 arbejdsdage), da en behandling heraf ikke ville kunne medføre ugyldighed af kommunens afgørelse om aktindsigt.
Afgørelse
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Fredensborg Kommunes afgørelse af 22. august 2023 om aktindsigt. Kommunens afgørelse står dermed ved magt. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.
Lignende afgørelser