Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om lokalplan nr. 47-002, Statens Museum for Kunst, Cold Hawaii Inland, Doverodde Købmandsgård

Thisted Kommune vedtog den 25. september 2023 lokalplan nr. 47-002, Statens Museum for Kunst, Cold Hawaii Inland, Doverodde Købmandsgård. Lokalplanen har til formål at muliggøre opførelse af en moderne udstillingsbygning, restaurering af eksisterende bebyggelse, udnyttelse af uderum og generel klimasikring i overensstemmelse med planlovens krav. Planområdet ligger i landzone og inden for kystnærhedszonen, direkte til kysten.

En nabo til planområdet klagede over planvedtagelsen, hvilket førte til Planklagenævnets behandling af sagen.

Klagepunkter

Planklagenævnet behandlede fire hovedspørgsmål i klagen:

  • Om kommunen overholdt Planlovens § 24, stk. 7 vedrørende høringsfristen.
  • Om planlægningen var i overensstemmelse med Planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1 om kystnær lokalisering.
  • Om lokalplanens redegørelse var i overensstemmelse med Planlovens § 16, stk. 4 vedrørende visuel påvirkning.
  • Om lokalplanen var i strid med kommuneplanen, jf. Planlovens § 13, stk. 1, nr. 1, særligt i forhold til klimatilpasning.

Planklagenævnet ophævede Thisted Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 47-002, hvilket betyder, at lokalplanen ikke længere er gældende. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3.

Inddragelse af offentligheden

Nævnet fandt enstemmigt, at kommunen ikke havde overholdt reglerne for inddragelse af offentligheden. Lokalplanforslaget havde været i offentlig høring i fire uger i sommerferien (29. juni til 27. juli 2023). Planklagenævnet vurderede, at en fire ugers høringsfrist i skolernes hovedferie ikke er en passende frist, jf. Planlovens § 24, stk. 7. Dette skyldes, at forarbejderne til loven angiver, at minimumsfristen som udgangspunkt bør forlænges, hvis høringsperioden inkluderer nationale ferieperioder. Nævnet lagde også vægt på planforslagets karakter, som muliggør nedrivning og opførelse af ny bebyggelse. Det forhold, at kommunen konkret forlængede fristen for klageren, ændrede ikke på den generelle vurdering, da høringsfristen burde have været forlænget for alle. Tilsidesættelsen af disse regler blev anset for en væsentlig mangel, hvilket førte til lokalplanens ugyldighed.

Planlægning i kystnærhedszonen

Planklagenævnet fandt enstemmigt, at kommunen havde godtgjort den fornødne særlige planlægningsmæssige begrundelse for kystnær lokalisering af udvidelsen/ændringen af Doverodde Købmandsgård, jf. Planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1. Dette blev begrundet med, at der var tale om udnyttelse af eksisterende forhold og fastholdelse af eksisterende anvendelse, bebyggelse og struktur, samt at offentlighedens adgang til kysten ville blive sikret og udbygget.

Dog fandt nævnet enstemmigt, at kommunen i redegørelsen til lokalplanforslaget ikke havde redegjort tilstrækkeligt for den visuelle påvirkning af omgivelserne, jf. Planlovens § 16, stk. 4. Dette skyldtes manglen på en visualisering af det planlagte i forhold til kystlandskabet, hvilket gjorde det umuligt for offentligheden at få et klart indtryk af den samlede nye bebyggelses påvirkning af kysten og det omgivende kystlandskab.

Klimatilpasning

Planklagenævnet vurderede, at lokalplanen ikke var i strid med kommuneplanen, jf. Planlovens § 13, stk. 1, nr. 1, i forhold til kommuneplanens retningslinje 4.2.5 om klimatilpasning. Nævnet fandt desuden, at lokalplanen opfyldte planlovens krav for lokalplanlægning for oversvømmelses- og erosionstruede arealer, jf. Planlovens § 15, stk. 11. Dette blev begrundet med, at området sikres mod oversvømmelse og erosion ved etablering af afværgeforanstaltninger, som beskrevet i lokalplanen.

Lignende afgørelser