Command Palette

Search for a command to run...

Klage over Gribskov Kommunes vedtagelse af lokalplan nr. 511.04 vedrørende tæt-lav boliger

Dato

4. december 2023

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Gribskov Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 511.04

Gribskov Kommune vedtog den 2. august 2023 endeligt lokalplan nr. 511.04, der muliggør opførelse af op til 36 tæt-lav boliger med tilhørende vej-, parkerings- og friarealer på et område syd for Helsinge. Området, der tidligere lå i landzone, blev med lokalplanens vedtagelse overført til byzone.

En nabo til planområdet klagede over planvedtagelsen. Klagen fokuserede primært på kommunens overholdelse af planlovens regler om offentlighedens inddragelse, herunder håndteringen af indsigelser vedrørende etablering af en adgangsvej via Ammendrup Park. Klageren anførte, at en tinglyst vejret var ugyldig, og at kommunen havde ført en "skueproces" ved at træffe beslutning om udlægning af boligområdet før den formelle fremlæggelse af lokalplanforslaget.

Offentlighedsperiode og indsigelser

Lokalplanforslaget blev fremlagt offentligt i fire uger, fra den 4. maj 2023 til den 2. juni 2023, hvilket er i overensstemmelse med Planlovens § 24, stk. 5. Kommunen modtog 15 høringssvar, herunder klagerens indsigelser om vejbetjening og trafiksikkerhed. Mindre ændringer blev indarbejdet i lokalplanen efter offentlighedsfasen, og en oversigt over høringssvar blev vedlagt den digitale lokalplan.

Anmodning om opsættende virkning

Planklagenævnet modtog en anmodning om at tillægge klagen opsættende virkning, men traf den 1. november 2023 afgørelse om ikke at imødekomme denne anmodning.

Planklagenævnet behandlede klagen over Gribskov Kommunes vedtagelse af lokalplan nr. 511.04. Nævnets kompetence omfatter retlige spørgsmål vedrørende kommunale afgørelser efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.

Vurdering af offentlighedens inddragelse

Planklagenævnet vurderede, at kommunen har overholdt reglerne for offentlighedsperioden i Planlovens § 27, stk. 1, jf. Planlovens § 24, stk. 5. Nævnet lagde vægt på, at kommunen ikke er forpligtet til at imødekomme indsigelser mod et planforslag, ligesom den heller ikke er forpligtet til at besvare indsigelser eller begrunde, hvorfor indsigelserne ikke følges. Det forhold, at klageren var uenig i kommunens begrundelse for vejretten, kunne ikke medføre, at lokalplanen var ugyldig.

Vejret og lokalplanens gyldighed

Planklagenævnet bemærkede, at en lokalplan lovligt kan vedtages, selvom der ikke skulle være en gyldig vejret på tidspunktet for planens vedtagelse. En manglende vejret kan dog medføre, at lokalplanen ikke kan realiseres efter sit indhold. Klagerens påstand om en "skueproces" blev ikke fundet at være et retligt spørgsmål, der kunne medføre lokalplanens ugyldighed.

Afgørelse

Planklagenævnet kunne på baggrund heraf ikke give medhold i klagen. Lokalplan nr. 511.04 forbliver derfor gældende. Det indbetalte klagegebyr blev ikke tilbagebetalt, da nævnet ikke gav klageren medhold eller ændrede den påklagede afgørelse, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.

Lignende afgørelser