Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om lovliggørende dispensation for carport i Gladsaxe Kommune

Dato

28. februar 2024

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Gladsaxe Kommunes afslag på lovliggørende dispensation fra

Gladsaxe Kommune meddelte den 26. juni 2023 afslag på en ansøgning om lovliggørende dispensation til en carport på ejendommen [A2] i Bagsværd. Carporten er placeret 2,5 meter fra vejskel, hvilket er i strid med lokalplan nr. 97, Boligområde ved [A1] i Bagsværd og Stengård kvarter. Ifølge lokalplanens § 7.1.1 er der fastsat en byggelinje på 5 meter fra vejskel langs alle boligveje i område 1, hvor ejendommen ligger. Arealet mellem byggelinjen og vejskel må ikke anvendes til bebyggelse, jf. lokalplanens § 7.1.2.

Kommunens begrundelse for afslag

Kommunen begrundede afslaget med, at byggelinjen uden vanskeligheder kunne have været overholdt, og at der ikke forelå særlige forhold, som berettigede en dispensation i henhold til lokalplanens § 7.1.3. Denne paragraf åbner mulighed for at tillade en overdækket parkeringsplads mellem vejskel og vejbyggelinje, hvis særlige forhold som terræn eller bygningens indretning gør en placering bag byggelinjen uhensigtsmæssig, og carporten ikke virker skæmmende. Kommunen lagde desuden vægt på ønsket om at bevare åbne og grønne forhaver uden bebyggelse inden for byggelinjen.

Carportens opførelsestidspunkt og kommunens opfølgning

Luftfotos indikerer, at carporten blev opført mellem foråret 2007 og foråret 2008. I april 2022, forud for den afgørelse, der blev klaget over, havde kommunen gjort ejerne opmærksomme på, at carporten skulle lovliggøres i forbindelse med en ansøgning om et andet byggeri på ejendommen. Ejerne klagede over kommunens afgørelse, iden de blandt andet anførte, at der forelå indrettelseshensyn.

Planklagenævnet behandlede sagen med fokus på spørgsmålet om, hvorvidt klagerne havde berettigede forventninger som følge af indrettelseshensyn, hvilket kunne afskære kommunen fra at kræve lovliggørelse. Nævnet har kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3.

Fortabelse af retten til at kræve lovliggørelse

Planklagenævnet fastslog, at en kommune kan fortabe retten til at kræve lovliggørelse af et ulovligt forhold, hvis ejeren har haft berettigede forventninger om, at forholdet ikke ville blive krævet lovliggjort. Dette kan ske enten ved myndighedspassivitet eller som følge af indrettelseshensyn. Indrettelseshensyn opstår, når et byggearbejde er udført for meget lang tid siden, og ejeren har haft grund til at indrette sig i tillid til, at byggeriet ikke ville blive krævet fjernet. Vurderingen af indrettelseshensyn er konkret og omfatter faktorer som karakteren af det ulovlige forhold, retshåndhævelsesinteressen, og om ejeren vidste eller burde have vidst, at forholdet var ulovligt.

Planklagenævnets vurdering og afgørelse

Planklagenævnet lagde til grund, at carporten blev opført i sommeren 2007, hvilket betyder, at den havde eksisteret i cirka 15 år, da kommunen indledte lovliggørelsessagen i april 2022. På baggrund heraf fandt nævnet, at der forelå indrettelseshensyn, som afskar Gladsaxe Kommune fra at kræve lovliggørelse af carporten.

Nævnet begrundede sin vurdering med følgende punkter:

  • Carportens lange eksistensperiode på omkring 15 år.
  • Manglen på tilstrækkeligt tungtvejende samfundsmæssige interesser i at håndhæve lokalplanens bestemmelser i den konkrete sag.
  • Carporten havde ikke givet anledning til naboklager eller andre gener.
  • Bygningens begrænsede omfang, og at den del, der overskred byggelinjen, ikke var lukket i siderne.
  • Der var ingen oplysninger i sagen om, at ejerne var opmærksomme på, at carporten krævede tilladelse eller dispensation.

Da kommunen allerede var afskåret fra at kræve lovliggørelse på grund af indrettelseshensyn, fandt Planklagenævnet ikke anledning til at tage stilling til, om carporten krævede dispensation fra lokalplanen, eller til klagepunkterne om myndighedspassivitet og lighedsgrundsætningen.

Planklagenævnet ophævede Gladsaxe Kommunes afgørelse af 26. juni 2023. Dette betyder, at kommunens afslag på lovliggørende dispensation ikke længere er gældende. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser