Klage over afgørelse om ikke miljøvurderingspligt for projekttillæg til spildevandsplan afvist pga. overskredet klagefrist
Dato
31. august 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurdering af planer og programmer
Højdepunkt
Afvisning af klage over afgørelse om ikke miljøvurderingspligt for forslag til projekttillæg
Lovreferencer
Københavns Kommune traf den 30. september 2022 afgørelse om, at forslag til projekttillæg 2023 til Spildevandsplan 2018 ikke var omfattet af krav om miljøvurdering. Denne afgørelse blev offentliggjort den 20. december 2022 i forbindelse med den offentlige høring af udkastet til projekttillægget.
Klagen og dens begrundelse
En ejer af en berørt matrikel påklagede afgørelsen den 18. maj 2023 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte, at kommunen med den endelige godkendelse af projekttillægget også havde godkendt et projekt om bassinvolumener til reduktion af overløb langs Harrestrup Å.
Klageren mente, at kommunen ikke kunne træffe afgørelse efter Miljøvurderingsloven § 21 uden en forudgående miljøscreening af det konkrete projekt. Det blev fremhævet, at der allerede var sendt en rådgivningsopgave i EU-licitation vedrørende projektet, hvilket gjorde den manglende miljøscreening særligt kritisabel.
Klageren gjorde desuden opmærksom på, at etableringen af det største underjordiske bassin ville ødelægge den sjældne plante Vedbend-Gyvelkvæler. Andre høringssvar havde også peget på yderligere problemstillinger ved bassinet.
Kommunens korrespondance med klager
Klageren modtog den 10. februar 2023 et brev fra Københavns Kommune om, at tillægget til spildevandsplanen var i høring, og at bygherre muligvis ville få behov for at erhverve en del af klagerens ejendom. Den 12. maj 2023 modtog klageren yderligere et brev, der informerede om den politiske vedtagelse af projekttillægget den 8. maj 2023. Det blev heri anført, at bygherre ville kontakte klageren ved behov for arealanvendelse, og at ekspropriation kun kunne ske efter en ny politisk beslutning med partshøring.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Københavns Kommunes afgørelse. Afgørelsen blev truffet i henhold til Miljøvurderingsloven § 51, stk. 1 og Miljøvurderingsloven § 48, stk. 3. Klagegebyret blev tilbagebetalt. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøvurderingsloven § 54, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Overskridelse af klagefrist
Københavns Kommunes afgørelse blev offentligt bekendtgjort den 20. december 2022, hvilket betød, at klagefristen udløb den 17. januar 2023. Klagen blev dog først indgivet den 18. maj 2023, hvilket var efter fristens udløb. Nævnet bemærkede, at der ikke er bestemmelser i miljøvurderingsloven, der tillader at se bort fra overskridelser af klagefristen. Selvom forvaltningsretlig praksis i særlige tilfælde kan tillade dette, fandt nævnet ikke, at der forelå sådanne særlige forhold i denne sag.
Vurdering af partstatus
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at klageren ikke var part i sagen. Dette skyldtes, at klageren ikke havde en væsentlig og individuel interesse i afgørelsen om, hvorvidt projekttillægget til spildevandsplanen var omfattet af krav om miljøvurdering. Nævnet lagde vægt på, at screeningsafgørelsen alene vedrørte en vurdering af, om der skulle gennemføres en miljøvurdering af planen, og at denne type afgørelse har processuelle træk. Afgørelsen berørte ikke klageren direkte, selvom planen potentielt kunne medføre ekspropriation af klagerens ejendom på et senere tidspunkt. Da klageren ikke var part, var kommunen ikke forpligtet til at sende afgørelsen med individuel klagevejledning til klageren.
Konklusion
På baggrund af den overskredne klagefrist og klagerens manglende partstatus afviste Miljø- og Fødevareklagenævnet at realitetsbehandle klagen. Nævnet understregede, at hvis Københavns Kommune senere træffer en afgørelse efter miljøvurderingsloven om det konkrete projekt, vil denne afgørelse kunne påklages i henhold til dens klagevejledning.
Lignende afgørelser