Planklagenævnets afgørelse om dispensation fra lokalplan nr. 591 vedrørende etagebyggeri ved Thurøbund Marina
Dato
30. oktober 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesager om Svendborg Kommunes dispensation fra lokalplan til en række
Svendborg Kommune meddelte den 13. juni 2023 dispensation fra lokalplan nr. 591, der omhandler et område til blandet bolig- og erhverv ved Thurøbund Marina, Gambøtvej. Dispensationen vedrørte en række forhold i forbindelse med opførelse af et etagebyggeri på ejendommen [A1], matr.nr. [M1]. Afgørelsen blev påklaget af ejeren af en naboejendom samt en lokal sejlklub. Planklagenævnet behandlede i denne sag spørgsmål om, hvorvidt de ansøgte forhold var umiddelbart tilladt efter lokalplanen, jf. Planlovens § 18, om kommunen havde hjemmel til at give dispensation, jf. Planlovens § 19, og om reglerne om partshøring var overholdt, jf. Forvaltningslovens § 19. De øvrige klagepunkter blev ikke behandlet af nævnet.
Ejendommen og lokalplanens indhold
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 591, der har til formål at sikre områdets anvendelse til blandet bolig- og erhverv, fastlægge retningslinjer for bebyggelsens omfang og placering, samt bevare områdets maritime karakter og offentlige adgang til kystnære arealer, jf. lokalplanens § 1.1. Ejendommen ligger i delområde B, C og E.
Lokalplanen fastsætter specifikke bestemmelser for de forskellige delområder:
- Delområde B (§ 3.2): Er udlagt til blandet bolig- og erhvervsområde for etagehuse med mulighed for serviceerhverv, der naturligt knytter sig til områdets maritime karakter, herunder mindre butikker og café.
- Delområde C (§ 3.3): Er udlagt som kajarealer forbeholdt ophold, sti og gangarealer for at sikre fri adgang til broanlæg og båderampe. Området skal friholdes for bebyggelse og anlæg, dog undtaget en miljøstation.
Derudover indeholder lokalplanen detaljerede bestemmelser om bebyggelsens omfang og udformning:
- Maksimalt etageareal (§ 7.4): Maksimalt 4500 m² etageareal i delområde B, svarende til en bebyggelsesprocent på 50 for den samlede grund.
- Friholdelse for ny bebyggelse og anlæg (§ 7.5): Område C, D og E skal friholdes for ny bebyggelse og anlæg.
- Butiksareal (§ 7.5): Butikker må have et samlet bruttoetageareal på maksimalt 200 m², og den enkelte kiosk/butik højst 100 m².
- Farvenuancer (§ 8.5): Hvert punkthus skal have forskellige farvenuancer.
- Skure (§ 8.6): Skure skal udføres i træ opsat i klink.
- Jordopfyldning (§ 10.8): Ingen opfyldning på skråningsarealerne i område A, E og D.
Kommunens sagsbehandling
Svendborg Kommune modtog ansøgningen om dispensation den 8. marts 2023. Sagen blev sendt i naboorientering fra den 16. marts til den 5. april 2023 til begge klagere. Naboorienteringen informerede om en byggeansøgning for 34 boliger og en række dispensationsansøgninger, herunder etablering af bebyggelse og anlæg i friholdte områder, dispensation fra krav om skure i træ, maksimal bebyggelsesprocent, varmepumper på tag, større café og ensartede farver på byggeriet.
Plan- og Lokalsamfundsudvalget besluttede den 9. maj 2023 at give afslag på dispensation til varmepumper, en bebyggelsesprocent på 52,15 og lysmaster. Ansøgeren tilrettede herefter projektet og fremsendte en fornyet ansøgning.
Den påklagede afgørelse
Kommunen meddelte den 13. juni 2023 dispensation fra lokalplan nr. 591 til opførelse af etagebyggeriet.
De væsentligste dispensationer omfattede:
- En bebyggelsesprocent på 50,39, jf. lokalplanens § 7.4.
- Etablering af højvandssikring, kystsikring, opholdsarealer og anlægsarbejder ved café og omkringliggende områder, støttemur, ny trappe på skråning samt anlægsarbejder ved vejanlæg, jf. lokalplanens § 7.5. Kommunen vurderede, at denne bestemmelse ikke var en del af planens principper, da begrebet anlæg ikke var nærmere specificeret.
- Etablering af en café på 178 m², jf. lokalplanens § 7.5.
- Ensartet facadeudtryk for punkthusene, jf. lokalplanens § 8.5.
- Uens facadeudtryk for udhusene, jf. lokalplanens § 8.6.
- Jordopfyldning bag støttemurene, jf. lokalplanens § 10.8.
Kommunen vurderede, at en fornyet naboorientering ikke var nødvendig, da projektet ikke var ændret til ugunst for naboerne.
Klagerne
Klagerne gjorde gældende, at kommunen havde givet en meget omfattende række af dispensationer fra lokalplanen, og at reglerne om partshøring, jf. Forvaltningslovens § 19, ikke var overholdt.
Planklagenævnet behandlede klagerne over Svendborg Kommunes dispensationer og vurderede sagens retlige spørgsmål i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.
Vurdering af dispensationsbehov
Nævnet vurderede, om de ansøgte forhold var umiddelbart tilladt eller krævede dispensation, jf. Planlovens § 19.
- Bebyggelsesprocent og etageareal (§ 7.4): Forholdet var i strid med lokalplanen og krævede dispensation.
- Ny bebyggelse og anlæg i delområde C og E (§ 7.5): Forholdet var i strid med lokalplanen og krævede dispensation.
- Caféens bruttoetageareal (§ 7.5): Nævnet fandt, at den ansøgte café på 178 m² ikke var omfattet af bestemmelsen, der kun regulerer "kiosk/butik". Forholdet var derfor umiddelbart tilladt og krævede ikke dispensation. Planklagenævnet ophævede kommunens dispensation til caféens bruttoetageareal.
- Farvenuancer (§ 8.5): Forholdet var i strid med lokalplanen og krævede dispensation.
- Facader på skure (§ 8.6): Forholdet var i strid med lokalplanen og krævede dispensation.
- Jordopfyldning (§ 10.8): Forholdet var i strid med lokalplanen og krævede dispensation.
Mulighed for at give dispensation
Nævnet vurderede, om kommunen havde hjemmel til at give dispensation, jf. Planlovens § 19, stk. 1 og Planlovens § 19, stk. 2, herunder om dispensationerne var i strid med lokalplanens principper.
Dispensationer fra §§ 7.4, 8.5, 8.6 og 10.8
Planklagenævnet fandt, at kommunens dispensationer fra lokalplanens §§ 7.4, 8.5, 8.6 og 10.8 ikke var i strid med planens principper. Disse bestemmelser blev anset for bebyggelsesregulerende og ikke en del af planens principper, da de ikke var specifikt henvist til i formålsbestemmelsen eller havde en særlig betydning i planen. Kommunen havde derfor hjemmel til at give disse dispensationer.
Dispensationer fra § 7.5
- Forhold i delområde E: Dispensationerne til støttemur, trappe og anlægsarbejder i delområde E var ikke i strid med lokalplanens principper. Kommunen havde hjemmel til at give disse dispensationer.
- Forhold i delområde C:
- Opholdsterrasse til café: Nævnet fandt, at dispensationen til etablering af en opholdsterrasse i delområde C var i strid med lokalplanens principper. Lokalplanens § 3.3 fastsætter, at delområde C skal friholdes for bebyggelse og anlæg og anvendes til ophold, sti og gangarealer for at sikre fri adgang. Opholdsterrassen var tiltænkt caféens gæster og faldt ikke ind under den tilladte anvendelse. Da dispensationen var i strid med planens principper, krævede placeringen en ny lokalplan. Planklagenævnet ophævede kommunens afgørelse om dispensation til placering af en opholdsterrasse til café i lokalplanens delområde C.
- Øvrige forhold i delområde C: Dispensationerne til de øvrige forhold i delområde C (højvandssikring, kystsikring, siddekanter, parkeringspladser) var ikke i strid med lokalplanens principper, da de relaterede sig til den tilladte anvendelse af arealet til ophold, sti og gangarealer. Kommunen havde hjemmel til at give disse dispensationer.
Partshøring
Planklagenævnet fandt, at selvom kommunen ikke havde foretaget en formel partshøring efter Forvaltningslovens § 19, stk. 1, var klagerne blevet naboorienteret, jf. Planlovens § 20, og havde fremsendt indsigelser. De foretagne ændringer i projektet efter naboorienteringen var ikke til ugunst for klagerne. Nævnet vurderede, at der ikke var tale om en væsentlig retlig mangel, der skulle medføre ophævelse af afgørelsen.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnet ophævede den del af afgørelsen, der vedrørte dispensation fra lokalplanens § 7.5 til caféens bruttoetageareal, da en dispensation ikke var nødvendig. Nævnet ophævede ligeledes kommunens afgørelse om dispensation til placering af en opholdsterrasse til caféen i lokalplanens delområde C, da dette var i strid med planens principper.
Planklagenævnet kunne ikke i øvrigt give medhold i klagen over Svendborg Kommunes afgørelse af 13. juni 2023 om dispensation fra §§ 7.4, 7.5, 8.5, 8.6 og 10.8 i lokalplan nr. 591. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1, og er endelig, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser