Planklagenævnets afgørelse om forbud mod bebyggelse nærmere vejskel i Vejle
Dato
17. august 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Vejle Kommunes forbud mod opførelse af bebyggelse på [A1]
Vejle Kommune traf den 1. december 2022 afgørelse om forbud efter Planlovens § 14 mod opførelse af bebyggelse nærmere skel mod vej end 2,5 meter på ejendommen [A1], 7100 Vejle. Ejeren af ejendommen klagede over afgørelsen til Planklagenævnet. Sagen omhandlede primært, hvorvidt forbuddet var meddelt i overensstemmelse med planloven og almindelige forvaltningsretlige regler, samt om kommunen havde fortabt retten til at nedlægge forbuddet som følge af passivitet. Planklagenævnet behandlede ikke de øvrige klagepunkter i sagen. Ejendommen er omfattet af byplanvedtægt nr. 1 for arealer i Vinding i området Mølholm, Eskholt og Vindingland. Den ansøgte udbygning af et eksisterende enfamiliehus ville placere bebyggelsen cirka 1 meter fra skel mod vej. Kommunen begrundede sit forbud med et ønske om at bevare det åbne gaderum for de fire ejendomme, der er udstykket og opført boliger på omkring et lukket vænge. Kommunen anførte desuden, at den havde til hensigt at udarbejde en lokalplan for området med henblik på at fastlægge byggelinjer mod vejskel. Gyldighedsperioden for forbuddet blev fastsat til 1 år fra udstedelsen den 1. december 2022.
Planklagenævnet ophævede Vejle Kommunes afgørelse af 1. december 2022. Dette betyder, at kommunens forbud mod opførelse af bebyggelse nærmere skel mod vej end 2,5 meter på ejendommen [A1] ikke længere er gældende. Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.
Hjemmel til at nedlægge forbud
Planklagenævnet vurderede, at kommunen havde hjemmel til at nedlægge forbuddet efter Planlovens § 14. Dette skyldes, at en lokalplan kan fastsætte bestemmelser om bebyggelsers beliggenhed på grundene, jf. Planlovens § 15, stk. 2, nr. 6. Forbuddet var således rettet mod et forhold, der kunne reguleres i en lokalplan.
Gyldighedsperiode og passivitet
Nævnet fandt, at gyldighedsperioden på 1 år, som kommunen havde fastsat, var for lang på det tidspunkt, hvor forbuddet blev nedlagt. Dette skyldtes, at der forinden udstedelsen af forbuddet var gået 8 måneder fra modtagelsen af den færdige ansøgning om byggetilladelse den 29. marts 2022. Kommunen havde i maj 2022 oplyst klageren om, at tilladelse til at bygge helt ud til vejskel ikke kunne forventes, og sagen blev drøftet politisk i august og september 2022. Varsling om § 14-forbud blev sendt den 29. september 2022, og den endelige afgørelse blev meddelt den 1. december 2022. Planklagenævnet lagde vægt på, at en lang sagsbehandlingstid, især hvis den skyldes kommunens forhold, skal medregnes i vurderingen af en rimelig gyldighedsperiode for et forbud. Nævnet konkluderede, at forbuddet led af en væsentlig retlig mangel og derfor var ugyldigt.
Afsluttende bemærkninger
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser