Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en anmodning om opsættende virkning af klager over Odense Kommunes afgørelser af 10. oktober 2022. Disse afgørelser omhandler miljøgodkendelse af en gokartbane, et motorcrossanlæg og støj- og sikkerhedsvolde af lettere forurenet jord i Kærby Mose. Afgørelsen er truffet i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 96, stk. 1, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 91, stk. 1, og er endelig i henhold til Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 101, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8. Klagerne, en borgergruppe repræsenteret ved advokat, indsendte klagen den 7. november 2022 med supplerende bemærkninger den 16. maj og 7. juli 2023. De anmodede om opsættende virkning. Nævnet har foretaget en særskilt behandling af spørgsmålet om opsættende virkning. Klagerne har anført en række væsentlige punkter, der begrunder deres anmodning om opsættende virkning. Disse omfatter bekymringer vedrørende miljøpåvirkning, støjgener og overholdelse af lovgivning. ### Klagerens hovedargumenter Klagerne har navnlig anført, at: - De meddelte miljøgodkendelser er uforenelige med områdets sårbare natur. - Standardvilkårene for støj for motorsportsanlæg ikke overholdes. - Projekterne skulle have været behandlet som et samlet projekt i overensstemmelse med EU-Domstolens praksis. - Opdelingen af projekterne medfører en støjrabat på 2-3 dB og giver mulighed for 10 weekender pr. år med løbsarrangementer frem for de maksimale 5 løbsarrangementer pr. år ifølge Motorsportsvejledningen. - Området omkring Kærby Mose allerede i dag er udsat for en støjbelastning, der overskrider referenceniveauet på 58 dB. - Kommunen ikke har belyst og vurderet alternativer ud over det allerede etablerede anlæg. - Miljøvurderingen ikke i tilstrækkelig grad har forholdt sig til beskyttede arter (Stor-Vandsalamander og Skov-hullæbe), og at både etableringen og den senere drift vil medføre uoprettelig skade på bestanden. - Kravene i deponeringsbekendtgørelsen skal iagttages, hvilket hverken er tilfældet for miljøgodkendelsen eller miljøvurderingen. - Det er en mangel ved miljøkonsekvensvurderingen, at risiko for udvaskning af miljøskadelige stoffer, afledning af overfladevand samt salt og mikroplastik fra baneanlægget ikke er belyst. - De to motorsportsanlæg er uforenelige med lokalplan 4-517, der udlægger naboområdet til kultur, rekreativ og turistmæssig anvendelse. ### Sagens forhistorie Sagen har en kompleks forhistorie med flere tidligere afgørelser. Odense Kommune vedtog i 2017 kommuneplantillæg og lokalplan for motorsportsanlægget baseret på en VVM-rapport og miljørapport. Kommunen meddelte også miljøgodkendelser og traf afgørelse efter Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlig og private anlægs virkning på miljøet § 7, hvor VVM-tilladelsen blev erstattet af miljøgodkendelserne, jf. Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlig og private anlægs virkning på miljøet § 8, stk. 3. Planklagenævnet ophævede i december 2020 miljørapporten, lokalplanen og kommuneplantillægget, da kommunen ikke havde foretaget den nødvendige vurdering i forhold til Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 2, jf. Habitatdirektivets artikel 12, stk. 1, litra d, og Miljøvurderingsloven § 7, stk. 2. Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede i januar 2021 Odense Kommunes miljøgodkendelser fra 2017, da den endelige stillingtagen måtte afvente afklaring af områdets fremtidige udnyttelse. I august 2021 ophævede Planklagenævnet yderligere en afgørelse fra Odense Kommune, idet motorsportsanlægget og de omhandlede aktiviteter blev fundet lokalplanpligtige. ### De påklagede afgørelser De nu påklagede afgørelser er lovliggørende miljøgodkendelser, meddelt af Odense Kommune den 10. oktober 2022 i medfør af Miljøbeskyttelsesloven § 33. Projekterne omfatter etablering og drift af en gokartbane og to motorcrossbaner med tilhørende faciliteter samt støj- og sikkerhedsvolde af ca. 106.820 m3 ren og lettere forurenet jord. Anlæggene er optaget på bilag 2 til Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed under listepunkt H201 for motorsportsbaner og K206 for nyttiggørelse af ikke-farligt affald. Projektet inkluderer også retablering og beskyttelse af en randzone med rastesteder for padder, paddehegn, paddepassager og etablering af nye vandhuller og spredningskorridorer. Miljøkonsekvensrapporten og miljørapporten redegør for forekomsten af beskyttet natur og arter, herunder odder, markfirben, stor vandsalamander, spidssnudet frø, springfrø, flagermus, lille vandsalamander, skrubtudse, butsnudet frø, skovfirben, skovhullæbe og flere fuglearter. Vandhullet i områdets østlige del er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3, ligesom Vejrup Å og Fraugde Bæk. Rapporterne vurderer, at projektet kan etableres uden væsentlige negative påvirkninger af naturforholdene, og at områdets funktion som spredningskorridor opretholdes. For skov-hullæbe kræves dispensation fra Artsfredningsbekendtgørelsen. Odense Kommune har vurderet, at støjkortlægningen er retvisende, og at de vejledende grænseværdier for støj kan overholdes. Kommunen har også vurderet, at sandsynligheden for overskridelse af kravværdier for udledning af overfladevand og grundvandskvalitetskriterier er yderst begrænset, og at projektet ikke vil medføre en overskridelse af gældende miljøkvalitetskrav for Vejrup Å og Fraugde Bæk. Der er fastsat vilkår for kontrol af jordens forureningsgrad og et kontrolprogram for vandhullerne. ### Odense Kommunes og ansøgernes bemærkninger Odense Kommune har anført, at der ikke er grundlag for opsættende virkning, da der ikke er sket overtrædelse af miljøvurderings- og miljøbeskyttelsesloven. Kommunen bemærker, at motorsportsanlægget i det væsentligste er færdigetableret, og at de resterende tiltag er naturforbedrende. Ansøgerne har ligeledes anført, at der ikke er grundlag for opsættende virkning, da godkendelserne vedrører anlæg, der allerede er realiseret, og at der ikke er opstået nye forhold siden Miljø- og Fødevareklagenævnets tidligere afslag på opsættende virkning i 2017.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har efter en samlet vurdering af de foreliggende oplysninger i sagen fundet, at der ikke foreligger sådanne særlige, konkrete forhold, der kan begrunde, at klagerne tillægges opsættende virkning. ### Nævnets vurdering af opsættende virkning Nævnet henviser til, at Miljøbeskyttelsesloven § 96, stk. 1 fastslår, at en klage over en tilladelse, godkendelse eller dispensation ikke har opsættende virkning, medmindre Miljø- og Fødevareklagenævnet bestemmer andet. Nævnets praksis kræver særlige forhold, før lovens hovedregel fraviges. Dette kan for eksempel være tilfældet, hvis det på forhånd må vurderes som åbenbart, at en udnyttelse af miljøgodkendelsen i klageperioden vil kunne medføre meget væsentlige miljøproblemer, uoprettelig skade eller skade, som kun kan genoprettes over lang tid eller ved en større indsats. Nævnet har lagt vægt på, at klagerne ikke har gjort forhold gældende, som gør det overvejende sandsynligt, at der foreligger en væsentlig overtrædelse af miljøvurderingsloven eller miljøbeskyttelsesloven, og at der vil ske uoprettelig skade, såfremt klagen ikke tillægges opsættende virkning. ### Specifikke vurderingspunkter Nævnet har herunder lagt vægt på: - Odense Kommune har foretaget en vurdering af områdets naturforhold og motorsportsanlæggets påvirkning af bilag IV-arter og konkluderer, at projektet ikke vil give anledning til væsentlig påvirkning heraf. - Kommunen er opmærksom på, at der skal foreligge en dispensation fra Artsfredningsbekendtgørelsen i forhold til påvirkningen af skov-hullæbe. - Kommunen har vurderet, at sandsynligheden for, at der vil forekomme koncentrationer over kravværdierne for udledning af overfladevand og grundvandskvalitetskriterierne er yderst begrænset, og at projektet ikke vil medføre en overskridelse af gældende miljøkvalitetskrav for Vejrup Å og Fraugde Bæk. - Støj fra aktiviteter i det godkendte omfang sjældent vil medføre uoprettelig skade eller skade, som kun kan genoprettes over lang tid eller ved en større indsats, selvom støj utvivlsomt kan opleves som en væsentlig gene. Kommunen har desuden fastsat vilkår om støjgrænser og vilkår om, at virksomheden ikke må give anledning til væsentlige støjgener. Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærker, at det forhold, at en klage ikke tillægges opsættende virkning, ikke indebærer begrænsninger i nævnets adgang til at ændre eller ophæve en påklaget godkendelse, jf. Miljøbeskyttelsesloven § 96, stk. 2. En eventuel udnyttelse af godkendelserne inden nævnets afgørelse foreligger, sker på egen regning og risiko. ### Afgørelse Miljø- og Fødevareklagenævnet meddeler afslag på anmodning om at tillægge klage over Odense Kommunes afgørelse af 10. oktober 2022 om miljøgodkendelse af gokartbane, motorcrossanlæg og støj- og sikkerhedsvolde af lettere forurenet jord i Kærby Mose, opsættende virkning.

Lignende afgørelser