Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om aktindsigt i sag vedrørende virksomhedsetablering

Dato

12. april 2023

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Aktindsigt

Højdepunkt

Ophævelse og hjemvisning i sag om Hedensted Kommunes afslag på aktindsigt i materiale

En klager anmodede den 27. januar 2023 Hedensted Kommune om aktindsigt i alt materiale vedrørende virksomheden [V1]'s etablering på adressen [A1], 8722 Hedensted. Klageren fremhævede, at der var tale om en særligt forurenende virksomhed, som efter klagerens opfattelse ikke kunne etableres i det pågældende lokalplanområde.

Kommunens afslag på aktindsigt

Hedensted Kommune meddelte den 7. februar 2023 afslag på aktindsigt. Kommunen begrundede afslaget med, at det ønskede materiale indgik i ansøgningsmaterialet til virksomhedens miljøgodkendelse af 14. juli 2022, som allerede var udleveret til klageren ved en afgørelse af 29. august 2022.

Klageren påklagede afgørelsen den 8. februar 2023 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte, at miljøgodkendelsen var ulovlig og ikke indeholdt tilstrækkelig information til at forklare etableringen af virksomheden. Kommunen videresendte klagen og oplyste, at klageren var bekendt med ansøgningen og godkendelsen, idet klageren havde modtaget materialet fra en bekendt, som tidligere havde fået aktindsigt.

Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) behandlede klagen over Hedensted Kommunes afslag på aktindsigt. Nævnet fandt, at sagen skulle behandles efter Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1, jf. Miljøoplysningsloven § 4, stk. 6.

Nævnets kompetence

MFKN fastslog sin kompetence til at behandle klagen. Dette skyldes, at anmodningen om aktindsigt vedrørte materiale i forbindelse med en miljøgodkendelse efter Miljøbeskyttelseslovens kapitel 5. Kommunale afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven kan påklages til MFKN i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 91, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Anvendelsesområde for miljøoplysningsloven

Nævnet vurderede, at de ønskede oplysninger var omfattet af begrebet "miljøoplysninger" som defineret i Miljøoplysningsloven § 3. Dette skyldes, at oplysningerne vedrørte en miljøgodkendelse, der indeholder information om støj, affald og emissioner fra virksomheden samt vilkår for dens drift. Disse oplysninger udgør en administrativ foranstaltning, der kan påvirke miljøelementer som luft, vand og jord.

Ret til aktindsigt

Det fremgår af Miljøoplysningsloven § 2, stk. 1, at enhver har ret til aktindsigt i miljøoplysninger under de betingelser og undtagelser, der følger af 1985-offentlighedsloven, jf. Miljøoplysningsloven § 6, stk. 2. Retten gælder som udgangspunkt alle miljøoplysninger i myndighedens besiddelse.

MFKN lagde til grund, at Hedensted Kommune var i besiddelse af det ønskede materiale, som ikke var udleveret direkte til klageren. Nævnet understregede, at det forhold, at materialet var udleveret til en anden borger, ikke kunne erstatte en direkte udlevering til klageren, selvom de måtte være bekendte. Miljøoplysningsloven indeholder ingen hjemmel til at afslå aktindsigt med den begrundelse, at materialet allerede er udleveret til andre end ansøgeren.

På baggrund heraf ophævede Miljø- og Fødevareklagenævnet Hedensted Kommunes afgørelse om afslag på aktindsigt og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen. Kommunen skal nu tage konkret stilling til, hvorvidt klageren kan meddeles aktindsigt i det omhandlede materiale efter miljøoplysningsloven.

Lignende afgørelser