Afgørelse om aktindsigt i landzonetilladelser til spildevandsanlæg
Dato
11. januar 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Næstved Kommunes afgørelse om aktindsigt i sager vedrørende
Lovreferencer
Næstved Kommune traf den 3. juni 2022 afgørelse om aktindsigt i sager vedrørende landzonetilladelser til spildevandsanlæg. Denne afgørelse blev efterfølgende påklaget til Planklagenævnet, som behandlede spørgsmål om kommunens overholdelse af reglerne for udlevering af aktlister og aktindsigtens form og format. Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen, hvilket betyder, at kommunens afgørelse forbliver gældende for den del af dokumenterne, der omhandler landzonetilladelser.
Anmodning om aktindsigt
Klagerne anmodede den 5. april 2022 Næstved Kommune om aktindsigt i oplysninger om afløbsforhold og kommunens aktiviteter vedrørende forbedret spildevandsrensning for to specifikke ejendomme i Karrebæksminde. Anmodningen omfattede desuden alle dokumenter vedrørende afløbsfri pilerenseanlæg uden bundfældningstank, som kommunen havde behandlet siden 2015, samt ansøgningsmateriale, tilladelser og brevveksling vedrørende SBR Cleantech 2. pilerenseanlægget. Klagerne specificerede yderligere 60 punkter om konkrete sager og dokumenter, primært vedrørende nedsivningsanlæg, og anmodede om at få samtlige dokumenter fremsendt i papirform.
Kommunens afgørelse
Næstved Kommune meddelte den 3. juli 2022 delvist afslag på aktindsigt. Afslag blev givet for punkter, hvor dokumenterne ikke eksisterede, eller hvor det ikke var muligt at identificere relevante sager eller dokumenter, jf. Offentlighedsloven § 4, stk. 3. Et afslag blev også givet for en sag, der var overdraget til politiet, jf. Miljøoplysningsloven § 2, stk. 3. Kommunen meddelte fuld aktindsigt i anmodningens punkter 1 og 2 og delvis aktindsigt i resten af anmodningen, dog med undtagelse af oplysninger om personers private forhold, herunder mailadresser.
Kommunen meddelte aktindsigt i dokumenter fra i alt 365 sager. Heraf blev 49 sager sendt som separate PDF-filer, mens 269 sager blev samlet i et bilag med ansøgninger og tilladelser til nedsivning siden 2015. Yderligere 47 sager blev samlet i et andet bilag fra en tidligere aktindsigtssag. For så vidt angår dokumenternes form, anførte kommunen med henvisning til Miljøoplysningsloven § 4, stk. 2, nr. 2, at der var rimelig grund til at fremsende dokumenterne elektronisk.
Af det udleverede materiale omhandlede 13 sager landzonetilladelser til spildevandsanlæg efter Planloven § 35, stk. 1. Disse sager var genstand for Planklagenævnets behandling.
Nye oplysninger under sagsbehandlingen
Næstved Kommune uddybede den 25. oktober 2022 over for Miljø- og Fødevareklagenævnet begrundelsen for den elektroniske udlevering. Kommunen anførte, at den samlede mængde dokumenter udgjorde over 19.000 sider, svarende til ca. 96 kg, og at udskrivning i papirform ville medføre et uforholdsmæssigt stort tids- og ressourceforbrug samt en eksorbitant udgift på over 19.000 kr. i gebyrer.
Planklagenævnet har i denne afgørelse udelukkende taget stilling til Næstved Kommunes afgørelse om aktindsigt vedrørende de 13 sager, der omhandler landzonetilladelser til spildevandsanlæg efter Planloven § 35, stk. 1, som Miljø- og Fødevareklagenævnet havde oversendt til Planklagenævnet.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet fastslog sin kompetence til at behandle klagen. Afgørelser om aktindsigt i miljøoplysninger kan påklages til den myndighed, der er klageinstans for den sag, aktindsigtsbegæringen vedrører, jf. Miljøoplysningsloven § 4, stk. 6, Offentlighedsloven § 37, stk. 1 og Forvaltningsloven § 16, stk. 4. Da Planklagenævnet er klageinstans for kommunale afgørelser efter Planloven § 58, herunder landzonetilladelser, kunne nævnet behandle klagen vedrørende de 13 sager.
Miljøoplysningslovens anvendelsesområde
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Næstved Kommunes vurdering af, at anmodningen om aktindsigt skulle behandles efter reglerne i Miljøoplysningsloven, da etablering af spildevandsanlæg kan påvirke miljøelementer som defineret i Miljøoplysningsloven § 3.
Aktlister
Klagerne anførte, at de fremsendte aktlister var utilstrækkelige, da de manglede forståelige overskrifter og tidsangivelser, hvilket gjorde identifikation af dokumenter vanskelig. De henviste til, at de derfor burde have krav på papirudlevering uden betaling. Planklagenævnet vurderede, at kommunen havde overholdt reglerne for udlevering af aktlister, jf. Offentlighedsloven § 5, stk. 1. Nævnet lagde vægt på, at de automatisk genererede aktlister for hver sag indeholdt dokumenternes identifikationsnummer, titel, sagsnummer og oprettelsesdato, hvilket gjorde det muligt for klagerne at identificere dokumenterne. Nævnet bemærkede desuden, at den af klagerne refererede afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet faktisk fandt, at kommunen havde iagttaget pligten til at udlevere aktlister.
Aktindsigtens form
Klagerne klagede over, at de kun kunne læse de digitale filer på mobiltelefoner, hvilket vanskeliggjorde overblikket, og at følsomme personoplysninger var nemmere at anonymisere i papirform. Planklagenævnet konstaterede, at det samlede materiale udgjorde 18.818 sider, hvoraf de 13 sager under nævnets kompetence udgjorde 764 sider. Nævnet vurderede, at Næstved Kommune var berettiget til at udlevere materialet elektronisk, jf. Miljøoplysningsloven § 4, stk. 2. Dette skyldtes materialets betydelige omfang, samt at klagerne rent faktisk havde mulighed for at tilgå materialet elektronisk. Nævnet henviste til, at Rådets direktiv 2003/4/EF og Århuskonventionen tillader elektronisk udlevering af store mængder materiale, og at en afgørelse fra Århus-konventionens Compliance Committee understøtter dette. Nævnet bemærkede også, at gebyret for papirkopier, jf. Bekendtgørelse om betaling for afskrifter og fotokopier § 1, stk. 1, ville være uforholdsmæssigt højt.
Konklusion
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Næstved Kommunes afgørelse af 3. juni 2022 om aktindsigt for så vidt angår den del af dokumenterne, der omhandler landzonetilladelser. Kommunens afgørelse gælder derfor for denne del. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Lignende afgørelser