Command Palette

Search for a command to run...

Momsforhøjelse for 2018 annulleret: Utilstrækkeligt grundlag for at statuere grov uagtsomhed

Dato

20. august 2024

Hoved Emner

Moms

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Ekstraordinær genoptagelse, Grov uagtsomhed, Forældelsesfrist, Ugyldig afgørelse, Moms, Bogføring, Bevisbyrde

Sagen omhandler, hvorvidt Skattestyrelsen var berettiget til at foretage en ekstraordinær forhøjelse af et selskabs momstilsvar for 2018. Selskabets nye revisor opdagede under udarbejdelsen af regnskabet for 2019, at der manglede indtægtsføring og momsangivelse for 2018. Selskabet medtog korrektionerne i 2019-regnskabet.

Skattestyrelsen afviste denne fremgangsmåde og mente, at korrektionerne skulle henføres til 2018. Da den ordinære frist for ændringer for 2018 var udløbet, foretog Skattestyrelsen en ekstraordinær genoptagelse med henvisning til, at selskabet havde handlet groft uagtsomt ved ikke at angive den korrekte omsætning.

Landsskatteretten fandt Skattestyrelsens afgørelse ugyldig. Retten lagde vægt på, at Skattestyrelsen baserede sin vurdering af grov uagtsomhed for 2018 på oplysninger fra 2019-regnskabet, som Skattestyrelsen selv havde kasseret som upålideligt. Da Skattestyrelsen ikke havde undersøgt det faktiske regnskabsmateriale for 2018, var der ikke et tilstrækkeligt sikkert grundlag for at konstatere grov uagtsomhed. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse var derfor ikke opfyldt.

Landsskatteretten skulle tage stilling til, om Skattestyrelsen med rette havde foretaget en ekstraordinær genoptagelse af selskabets momstilsvar for 2018.

Retsgrundlaget

Sagen omhandlede primært fristreglerne i skatteforvaltningsloven. Ifølge Skatteforvaltningslovens § 31 kan Skattestyrelsen normalt ikke varsle en ændring af et afgiftstilsvar senere end 3 år efter angivelsesfristens udløb. For de pågældende perioder i 2018 udløb denne frist henholdsvis den 1. september 2021 og 1. marts 2022.

En undtagelse findes i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3, som tillader en ekstraordinær genoptagelse, hvis den afgiftspligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har forårsaget, at afgiftstilsvaret er fastsat på et urigtigt grundlag. En sådan ændring skal varsles senest 6 måneder efter, at Skattestyrelsen har fået kendskab til forholdet.

Derudover er kravene til regnskab i Momslovens § 55 og muligheden for skønsmæssig ansættelse ved mangelfuldt regnskab i Opkrævningslovens § 5, stk. 2 relevante for sagens kontekst.

Landsskatterettens begrundelse og resultat

Landsskatteretten konstaterede, at Skattestyrelsens forslag om ændring for 2018 blev udsendt den 20. marts 2023, hvilket var efter udløbet af den ordinære ansættelsesfrist. Ændringen var derfor kun gyldig, hvis betingelserne for ekstraordinær genoptagelse var opfyldt, herunder kravet om grov uagtsomhed.

Skattestyrelsen baserede sin vurdering af grov uagtsomhed på differencer, som selskabets nye revisor havde identificeret under arbejdet med regnskabet for 2019. Skattestyrelsen argumenterede for, at omfanget af den manglende indtægtsregistrering og afvigelser i kassebeholdningen i sig selv udgjorde grov uagtsomhed.

Landsskatteretten fandt imidlertid Skattestyrelsens grundlag for at statuere grov uagtsomhed for utilstrækkeligt. Retten lagde afgørende vægt på følgende punkter:

  • Manglende undersøgelse: Skattestyrelsen havde ikke indkaldt eller gennemgået selskabets regnskabsmateriale for 2018.
  • Tvivlsomt grundlag: Vurderingen af grov uagtsomhed for 2018 var baseret på oplysninger fra regnskabsgrundlaget for 2019, som Skattestyrelsen selv havde tilsidesat som upålideligt og i stedet foretaget en skønsmæssig ansættelse for 2019.
  • Utilstrækkeligt bevis: Da regnskabsgrundlaget for 2019 var kasseret, kunne det ikke danne et tilstrækkeligt sikkert grundlag for at konkludere, at der var handlet groft uagtsomt i 2018. Det kunne ikke udelukkes, at de pågældende beløb allerede var korrekt bogført i 2018.

På denne baggrund konkluderede Landsskatteretten, at det ikke på det foreliggende grundlag var bevist, at selskabet eller nogen på dets vegne havde handlet groft uagtsomt. Betingelserne i Skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 3 var dermed ikke opfyldt.

Landsskatteretten anså Skattestyrelsens afgørelse for ugyldig, da der ikke var hjemmel til at forhøje afgiftstilsvaret for 2018 efter udløbet af den ordinære frist.

Lignende afgørelser