Search for a command to run...
Dato
7. maj 2025
Hoved Emner
Moms
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Momspligt, Kommissionssalg, Loppemarked, Udlejning af stande, Grov uagtsomhed, Ekstraordinær genoptagelse, Brugtmoms
Relaterede love
Sagen omhandlede et selskab, der drev et loppemarkedskoncept ved at udleje stande til private og sælge deres varer mod en provision på 15%. Selskabet var ikke momsregistreret, da det mente, at der var tale om momsfri udlejning af et afgrænset areal, og at salget var kommissionssalg for private. Skattestyrelsen fandt, at både standlejen og salget af varer var momspligtige aktiviteter. Ifølge Momsloven § 4, stk. 3, nr. 1, skal salg i kommission behandles som om, selskabet selv køber og videresælger varerne, hvorfor der skulle beregnes moms af den fulde salgssum. Da selskabet ikke havde angivet moms, blev momstilsvaret for 2018 og 2019 fastsat skønsmæssigt til 2.451.686 kr. For 2018 skete dette ved en ekstraordinær genoptagelse, da Skattestyrelsen vurderede, at selskabet havde handlet groft uagtsomt, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3. Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse og fandt, at selskabets aktiviteter var fuldt momspligtige, og at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse på grund af grov uagtsomhed var opfyldt.
Landsskatteretten skulle tage stilling til, om selskabets udlejning af stande og kommissionssalg af varer var momspligtigt, og om der var grundlag for ekstraordinær genoptagelse for 2018.
Landsskatteretten fandt, at selskabet drev selvstændig økonomisk virksomhed og derfor var en afgiftspligtig person, jf. Momsloven § 3, stk. 1. Selskabets salg af varer fra standene skete i eget navn, men for standlejernes regning, hvilket udgør kommissionssalg.
I henhold til Momsloven § 4, stk. 3, nr. 1, anses overdragelse af en vare i henhold til en kommissionsaftale for en levering. Dette indebærer, at der momsmæssigt sker to salg:
Hele salgsprisen til den endelige kunde udgør derfor momsgrundlaget for selskabet. Retten henviste til tidligere praksis, herunder SKM2008.391.LSR og SKM2019.236.SR, som bekræfter denne behandling af kommissionssalg.
Da selskabets omsætning oversteg 50.000 kr. årligt, var selskabet forpligtet til at lade sig momsregistrere, jf. Momsloven § 47, stk. 1 og Momsloven § 48. Det forhold, at selskabet ikke havde ført et særskilt momsregnskab og derfor ikke kunne anvende den lempeligere brugtmomsordning, ændrede ikke ved den generelle momspligt.
For momsperioderne i 2018 var den ordinære ansættelsesfrist på tre år i Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1 overskredet. Skattestyrelsen havde derfor genoptaget perioden ekstraordinært med henvisning til grov uagtsomhed.
Landsskatteretten fandt, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 var opfyldt. Retten lagde vægt på følgende:
Retten fandt desuden, at reaktionsfristerne i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2 var overholdt, da Skattestyrelsen havde varslet ændringen inden for 6 måneder efter at have modtaget de nødvendige oplysninger.
Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse i sin helhed.

Kursus afholdes**:**
11. december i Hvidovre
Lignende afgørelser

Landsskatteretten
Sagen omhandlede et dansk selskabs (virksomhed1 A/S) salg af campingvogne til danske kunder via et tysk samarbejdsselskab (virksom...

Landsskatteretten
Sagen omhandler en virksomhedsindehaver, der drev en uregistreret virksomhed, [virksomhed2] Ltd, fra sin privatadresse i Danmark, ...

Landsskatteretten
En borger, der ikke var momsregistreret, blev af Skattestyrelsen anset for at have drevet uregistreret virksomhed med køb og salg ...