Command Palette

Search for a command to run...

Ikast-Brande Kommune traf den 16. maj 2022 afgørelse om, at der ikke skulle gennemføres en miljøvurdering af forslag til lokalplan nr. 415, Boliger, Christiansminde, Brande. Denne afgørelse, en såkaldt screeningsafgørelse, blev offentliggjort på kommunens hjemmeside den 25. maj 2022, samtidig med offentliggørelsen af selve lokalplanforslaget.

Offentliggørelsens indhold

Offentliggørelsen informerede om, at lokalplanforslaget var omfattet af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), og at en screening havde vist, at en miljøvurdering ikke var nødvendig. Kommunen vurderede, at planændringerne ikke ville medføre væsentlige og negative miljøpåvirkninger. Særlig vægt blev lagt på:

  • Trafikken til og fra boligområdet
  • Bilag IV-arter
  • Beskyttet natur nord for området

Det blev også oplyst, at kommunen havde udarbejdet et screeningsskema, der kunne udleveres ved henvendelse.

Klagevejledning og klagens indgivelse

Offentliggørelsen indeholdt en klagevejledning, der oplyste, at afgørelsen kunne påklages til Planklagenævnet, og at klagefristen var fire uger fra offentliggørelsesdatoen. Der var desuden et link til en mere uddybende klagevejledning.

En grundejerforening indgav klage i klageportalen den 16. november 2022. Klageren anførte, at klagefristen burde være suspenderet, da screeningsskemaet ikke var offentliggjort, men kun tilgængeligt efter anmodning.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet.

Regler for klagefrist

En kommunes screeningsafgørelse vedrørende planer udarbejdet efter planloven kan påklages i henhold til Miljøvurderingsloven § 48, stk. 1. En klage skal indgives skriftligt inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. Hvis afgørelsen er offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen altid fra bekendtgørelsen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 2. Klager skal indgives via klageportalen og anses for indgivet, når den er tilgængelig for kommunen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 3, stk. 1.

Planklagenævnets praksis for overskridelse af klagefrister er restriktiv, og kun ekstraordinære forhold kan medføre, at en for sent indgivet klage behandles.

Klagefrist i den konkrete sag

Kommunens screeningsafgørelse blev offentliggjort den 25. maj 2022 med korrekt klagevejledning, som krævet af Miljøvurderingsloven § 33. Klagefristen udløb derfor den 22. juni 2022. Da klagen først blev indgivet den 16. november 2022, var den indgivet for sent. Nævnet fandt ingen undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde fristoverskridelsen.

Afgørelse

Planklagenævnet afviste at behandle klagen på grund af overskridelse af klagefristen. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden seks måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser