Principiel afgørelse om sanktionering af aktivitetsparate borgere efter udeblivelse fra jobsamtale
Dato
10. maj 2022
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Kontanthjælp, Rådighed, Uddannelseshjælp, Aktivitetsparat, Rimelig grund, Overgangsydelse, andre forhold, Sanktioner
Ankestyrelsen har behandlet to principielle sager om sanktionering af aktivitetsparate borgere, der udeblev fra jobsamtaler. Formålet var at fastslå kommunernes forpligtelse til at vurdere "andre forhold" end rimelige grunde, der kan fritage for rådighedsforpligtelsen, og om en sanktion vil fremme borgerens rådighed.
I den ene sag udeblev en borger fra en jobsamtale, angiveligt fordi borgerens telefon var ude af drift, og vedkommende ikke modtog brevet med posten. Borgeren var tilmeldt Digital Post. A Kommune sanktionerede borgeren med fradrag i kontanthjælpen.
I den anden sag udeblev en borger ligeledes fra en jobsamtale. Borgeren oplyste at have været til en akut tandlægetid med sin datter og havde helbredsmæssige udfordringer, herunder angst og hukommelsesbesvær efter en trafikulykke. B Kommune sanktionerede borgeren med fradrag i hjælpen til forsørgelse.
Ankestyrelsen traf forskellige afgørelser i de to sager, baseret på kommunernes opfyldelse af deres forpligtelser.
Sag 1: Sanktion stadfæstet
Ankestyrelsen stadfæstede A Kommunes afgørelse om fradrag i kontanthjælpen. Kommunen havde opfyldt sin forpligtelse til at vurdere, om der var rimelig grund til udeblivelsen, og om andre forhold kunne fritage borgeren for sanktion. Det blev lagt vægt på, at borgeren var tilmeldt Digital Post, og det var borgerens ansvar at sikre adgang til e-Boks. Kommunen havde desuden opnået kontakt til borgeren om årsagen til udeblivelsen, inden afgørelsen blev truffet, og vurderede, at sanktionen ville fremme borgerens rådighed.
Sag 2: Sanktion ændret og hjemvist
Ankestyrelsen ændrede B Kommunes afgørelse og fandt, at kommunen ikke havde ret til at foretage fradrag i hjælpen. Kommunen havde ikke i tilstrækkelig grad udtømt mulighederne for at opnå personlig kontakt med borgeren, inden afgørelsen blev truffet. Desuden havde kommunen ikke vurderet, om der var andre forhold end den akutte tandlægetid, der kunne begrunde, at borgeren ikke skulle sanktioneres, herunder om sanktionen ville fremme borgerens rådighed. Kommunen skal efterbetale det fradragne beløb.
Principiel betydning
Ankestyrelsen fastslår principielt, at kommunerne fortsat har en forpligtelse til at vurdere, om der er andre forhold end de rimelige grunde, der kan føre til, at en aktivitetsparat borger ikke skal opfylde sin rådighedsforpligtelse, og herunder vurdere, om en sanktion vil fremme borgerens rådighed. Der kan ikke sanktioneres, medmindre kommunen har forholdt sig konkret og individuelt til disse forhold. Dette gælder på trods af ændringer i sanktionsreglerne pr. 1. januar 2020.
Kommunen skal desuden have udtømt alle rimelige muligheder for at opnå personlig kontakt med borgeren om årsagen til udeblivelsen, inden der træffes afgørelse om sanktion, jf. Aktivloven § 37 og Aktivloven § 13, stk. 8.
Lignende afgørelser