Command Palette

Search for a command to run...

Gribskov Kommune besluttede den 1. november 2022 ikke at gennemføre en miljøvurdering (en såkaldt screeningsafgørelse) for et forslag til lokalplan og kommuneplantillæg for en campingplads i Dronningmølle. Planerne blev endeligt vedtaget den 19. januar 2023.

En nabo og en grundejerforening klagede over afgørelserne. Klagerne anførte en række punkter, herunder bekymringer for planernes indvirkning på miljøet og overholdelsen af planlovgivningen.

Planernes formål

Lokalplanen og kommuneplantillægget har til formål at fastholde og udvide den eksisterende campingplads. Dette inkluderer flere campinghytter, etablering af otte shelters, udekøkken og toiletfaciliteter i teltområdet tæt på kysten. Planerne muliggør ikke opførelse af et badehotel, som tidligere var en del af et forslag, der bortfaldt.

Centrale klagepunkter

Klagerne rejste tvivl om flere centrale aspekter af kommunens sagsbehandling og planlægning:

  • Natura 2000: Potentiel negativ påvirkning af det nærliggende habitatområde H171, især forstyrrelse af marsvin på grund af øget støj.
  • Bilag IV-arter: Utilstrækkelig undersøgelse af forekomsten af flagermus og deres yngle- eller rasteområder i planområdet.
  • Miljøscreening: At der burde have været gennemført en fuld miljøvurdering, og at screeningen var mangelfuld i forhold til emner som trafik, lavbundsarealer, grundvand, affald og visuelle gener.
  • Planlægning i kystnærhedszonen: At der manglede en særlig planlægningsmæssig begrundelse for at placere nye anlæg (shelters) i kystnærhedszonen, som krævet i Planloven § 5 b.
  • Procedurefejl: Manglende forudgående offentlighed jf. Planloven § 23 c og fejl i offentliggørelsen af screeningsafgørelsen.

Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at give medhold i klagerne over Gribskov Kommunes screeningsafgørelse eller den endelige vedtagelse af lokalplanen og kommuneplantillægget. Planerne er derfor fortsat gældende.

Vurdering af Natura 2000-påvirkning

Nævnet vurderede, at kommunen havde foretaget en tilstrækkelig vurdering af planernes påvirkning på habitatområde H171. Da de planlagte aktiviteter og anlægsarbejder foregår på land, fandt nævnet det ikke sandsynligt, at de ville påvirke de marine naturtyper eller marsvin væsentligt. Vurderingen var i overensstemmelse med Planhabitatbekendtgørelsen § 3.

Vurdering vedrørende bilag IV-arter (flagermus)

Planklagenævnet fandt kommunens vurdering vedrørende flagermus tilstrækkelig. Da planerne ikke indebærer fældning af større, gamle træer eller nedrivning af bygninger, som kunne udgøre levesteder, var der ikke grundlag for at kræve yderligere undersøgelser. Kommunen havde dermed levet op til kravene i Planhabitatbekendtgørelsen § 7.

Krav om miljøvurdering og screeningens indhold

Nævnet fastslog, at planerne korrekt var undtaget fra kravet om en obligatorisk miljøvurdering, da de vedrørte et mindre område på lokalt plan, jf. Miljøvurderingslovens § 8, stk. 2, nr. 1. Nævnet fandt desuden, at kommunens miljøscreening var tilstrækkelig og dækkede de relevante miljøparametre som trafik, grundvand og landskab. Selvom der var en fejl i screeningen vedrørende lavbundsarealer, blev denne rettet i den endelige lokalplan, hvorfor manglen ikke førte til ugyldighed.

Planlægning i kystnærhedszonen

Nævnet konkluderede, at kommunen havde givet en tilstrækkelig planlægningsmæssig og funktionel begrundelse for at placere shelters i kystnærhedszonen. Begrundelsen om at give gæster en naturnær oplevelse tæt på vandet blev anset for saglig og i overensstemmelse med Planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1. Da der var tale om en begrænset udvidelse på et eksisterende campingområde, var der ikke krav om særskilte, sammenhængende turistpolitiske overvejelser.

Øvrige forhold

Planklagenævnet afviste de øvrige klagepunkter, herunder påstande om usaglig planlægning, mangelfuld redegørelse i lokalplanen og procedurefejl i forbindelse med offentliggørelse og borgerinddragelse. Nævnet fandt, at kommunen havde handlet inden for lovens rammer.

Lignende afgørelser