Command Palette

Search for a command to run...

Energiklagenævnet modtog en klage fra Højerup Borgerforening (herefter klager) vedrørende Energistyrelsens afgørelse af 11. november 2022. Afgørelsen gav tilladelse til etablering af elproduktionsanlægget Aflandshage Vindmøllepark.

Energistyrelsens tilladelse blev meddelt med hjemmel i Lov om fremme af vedvarende energi § 25 og omfatter etablering og gennemførelse af vindmølleparken med tilhørende internt opsamlingsnet på havet. Tilladelsen er baseret på HOFOR Vind A/S' ansøgning, en miljøkonsekvensrapport, supplerende rapporter om støj og fugle, samt resultater fra høringer.

Klagers anbringender

Klager, en lokal borgerforening, anførte, at foreningen og dens medlemmer har en væsentlig og individuel interesse i sagen, da de bor på kanten af Stevns Klint og har udsigt over havet. De fremhævede, at en etablering af vindmølleparken ville:

  • Forringe livskvaliteten for borgere, der er flyttet til området på grund af mørket og stilheden.
  • Spolere udsigten fra deres bopæle og nærområdet, hvilket ville medføre en væsentlig værdiforringelse.
  • Påvirke et område, der er Nordeuropas vigtigste efterårstræk for fugle.

Foreningen oplyste at tælle 220 husstande, hvoraf 26 var betalende medlemmer på tidspunktet for klagen.

Retsgrundlag for klageberettigelse

Sagen drejede sig om, hvorvidt klager var klageberettiget. Klager over afgørelser truffet i henhold til Lov om fremme af vedvarende energi § 25 behandles efter reglerne i Lov om fremme af vedvarende energi § 66 og Lov om fremme af vedvarende energi § 67.

Det fremgår af Lov om fremme af vedvarende energi § 67, stk. 1, at enhver med en væsentlig og individuel interesse i afgørelsen kan klage over de miljømæssige forhold, hvis afgørelsen tillige er omfattet af Lov om fremme af vedvarende energi § 27, Lov om fremme af vedvarende energi § 28 og Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter.

Ifølge Lov om fremme af vedvarende energi § 67, stk. 2 kan lokale og landsdækkende foreninger og organisationer, der har beskyttelse af natur og miljø som hovedformål, samt foreninger, der varetager væsentlige rekreative interesser, klage. En tilladelse efter Lov om fremme af vedvarende energi § 25 erstatter helt eller delvist en tilladelse efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter § 25, jf. Bekendtgørelse om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter § 10, nr. 3.

Energiklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen fra Højerup Borgerforening, da foreningen ikke blev anset for klageberettiget.

Vurdering af klageberettigelse

Energiklagenævnet vurderede, at Højerup Borgerforening ikke opfyldte betingelserne for klageberettigelse efter Lov om fremme af vedvarende energi § 67, stk. 2. Nævnet lagde vægt på, at foreningens vedtægter primært fokuserede på at varetage lokale interesser og ikke havde beskyttelse af natur og miljø som hovedformål eller varetagelse af væsentlige rekreative interesser som formål. Formålet om natur- og miljøbeskyttelse var blot ét ud af seks formål og var desuden knyttet til foreningens specifikke interesseområde.

Nævnet vurderede herefter, om klager var klageberettiget efter Lov om fremme af vedvarende energi § 67, stk. 1, som kræver en væsentlig og individuel interesse. Energiklagenævnet fandt, at foreningens medlemmer ikke havde en sådan individuel og væsentlig interesse i Energistyrelsens afgørelse. Begrundelsen var, at afgørelsen berører en større, ikke umiddelbart identificerbar kreds af personer, foreninger og erhvervsdrivende i området. Dette store antal berørte parter medfører en udtynding af den enkeltes interesse, så den falder under væsentlighedstærsklen. Nævnet fandt ikke, at klager eller dens medlemmer var særligt berørt i forhold til andre brugere af området.

Afgørelse

På baggrund af ovenstående afviste Energiklagenævnet at realitetsbehandle klagen, idet klager ikke var klageberettiget, jf. Lov om fremme af vedvarende energi § 67, stk. 1 og Lov om fremme af vedvarende energi § 67, stk. 2.

Afgørelsen er truffet i henhold til Lov om fremme af vedvarende energi § 66 og Lov om fremme af vedvarende energi § 67 og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder efter meddelelse, jf. Lov om fremme af vedvarende energi § 66, stk. 5.

Lignende afgørelser