Command Palette

Search for a command to run...

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om tilsagn om tilskud til energibesparelser

Dato

6. december 2022

Nævn

Energiklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Lov om fremme af besparelser i energiforbruget

Højdepunkt

Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om tilsagn om tilskud til

PRIME OCEAN A/S (klager) indgav en ansøgning til Energistyrelsen om tilsagn om tilskud fra Erhvervspuljen til et energiforbedringsprojekt. Projektet omhandlede udskiftning af eksisterende køle/fryseanlæg til et nyt samlet anlæg med varmegenvinding til vaskevand og rumvarme.

Energistyrelsens afslag

Energistyrelsen meddelte afslag på ansøgningen den 24. marts 2022. Begrundelsen var, at klager er omfattet af fiskeri- og akvakultursektoren, som er undtaget fra tilskudsordningen. Dette følger af Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder § 2, stk. 1, der henviser til Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014, artikel 1, stk. 3, litra a. Sektoren er defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1379/2013, artikel 5, litra d, som "den økonomiske sektor, der omfatter al produktion, forarbejdning og afsætning af fiskevarer eller akvakulturprodukter". Energistyrelsen baserede sin vurdering på oplysninger fra Virk.dk og klagers hjemmeside, der angiver fabrikation og handel med fisk og fiskeprodukter som primære opgaver.

Klagers argumenter

Klager var uenig i afgørelsen og anførte, at virksomheden ikke producerer fisk, men udelukkende forædler, pakker og videresælger dem. Klager mente, at energispareprojektet kun omhandlede forædling og pakning, og at virksomheden derfor ikke skulle betragtes som en fiskeproducent i den primære sektor. Klager påpegede desuden, at der tidligere var givet to tilsagn om støtte, hvilket skabte en forventning om berettigelse. Klager henviste også til muligheden for fravigelse fra reglen om, at der som udgangspunkt ikke gives støtte.

Energistyrelsens svar på klagen

Energistyrelsen fastholdt sin afgørelse og præciserede, at fiskeri- og akvakultursektoren, som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1379/2013, artikel 5, litra d, omfatter forarbejdning og afsætning af fiskevarer. Energistyrelsen henviste til vejledning fra EU-Kommissionen, som angiver, at Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 kan finde anvendelse, hvis slutproduktet ikke er omfattet af forordningens bilag I, eller hvis den omfattede aktivitet er accessorisk i forhold til en ikke-omfattet aktivitet. Energistyrelsen vurderede, at klagers produkter var omfattet af bilag I, og at klagers aktiviteter ikke var accessoriske. Vedrørende de minimis-støtte, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder § 2, stk. 2, oplyste Energistyrelsen, at denne kun gjaldt for ansøgninger indgivet før 1. januar 2022, hvilket ikke var tilfældet for klager.

Energiklagenævnet stadfæstede Energistyrelsens afgørelse om afslag på tilskud til PRIME OCEAN A/S' energiforbedringsprojekt.

Nævnets vurdering af sektortilhørsforhold

Nævnet lagde vægt på, at tilskudsordningen er anmeldt under Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014, artikel 1, stk. 3, litra a, som udelukker støtte til fiskeri- og akvakultursektoren. Definitionen af denne sektor, som fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1379/2013, artikel 5, litra d, omfatter "al produktion, forarbejdning og afsætning af fiskevarer eller akvakulturprodukter".

Nævnet fandt, at klager, med branchekode 102020 (Forarbejdning og konservering af fisk, krebsdyr og bløddyr) og oplysning om forædling og videresalg, var omfattet af denne definition. Det blev vurderet, at klagers produkter var fiskevarer og akvakulturprodukter omfattet af bilag I i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1379/2013, og at klagers aktiviteter ikke var accessoriske i forhold til forarbejdning og salg af andre produkter.

Afvisning af de minimis-argument

Energiklagenævnet afviste klagers argument om de minimis-støtte, da Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder § 2, stk. 2 kun finder anvendelse på ansøgninger indgivet før 1. januar 2022. Klagerens ansøgning blev indgivet den 5. januar 2022.

Konklusion

På baggrund af ovenstående fandt Energiklagenævnet, at Energistyrelsen med rette havde meddelt afslag på klagers ansøgning om tilsagn om tilskud, da betingelserne for at opnå tilskud ikke var opfyldt i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder § 2, stk. 1 og Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014, artikel 1, stk. 3, litra a. Afgørelsen blev truffet i henhold til Lov om fremme af besparelser i energiforbruget § 20, stk. 1.

Lignende afgørelser