Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om opklassificering af vandløb
Dato
8. maj 2023
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Vandløbsloven
Højdepunkt
Stadfæstelse af afgørelse om opklassificering af vandløbet Tilløb ved Dammergaarde
Lovreferencer
Sagen omhandler vandløbet Tilløb ved Dammergaarde, et ca. 1.100 meter langt privat vandløb beliggende sydvest for Farsø. Vandløbet er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3 og er målsat til at opnå god økologisk og kemisk tilstand senest i 2027. I det nedstrømsbeliggende vandløb er der registreret ørreder, hvilket indikerer et potentiale for Tilløb ved Dammergaarde som gydevandløb.
Kommunens afgørelse om opklassificering
Vesthimmerlands Kommune traf den 10. juni 2022 afgørelse om opklassificering af Tilløb ved Dammergaarde i medfør af Vandløbsloven § 10. Baggrunden for afgørelsen var kommunens politisk vedtagne kriterier fra 2016 for op- og nedklassificering af vandløb, som skal sikre ensartet administration. Vandløbet opfyldte kriteriet om at have miljømæssig interesse med miljømålet "god økologisk tilstand".
Kommunen havde forud for afgørelsen haft forslag til opklassificering i høring fra den 29. juni til den 24. august 2021. Fire lodsejere indsendte bemærkninger, og på et møde med tre af dem udtrykte lodsejerne et ønske om, at vandløbet skulle forblive privat, da de foretrak selv at vedligeholde det. Kommunen meddelte, at dette var muligt, men kun hvis vandløbet blev oprenset efter regulativtypen teoretisk skikkelse, og grødeskæringen blev udført skånsomt. Lodsejerne ønskede ikke at efterleve disse krav, hvilket førte til kommunens beslutning om opklassificering.
Opklassificeringen indebærer, at Vesthimmerlands Kommune fra den 1. august 2022 overtager vedligeholdelsespligten og afholder udgifterne hertil, jf. Vandløbsloven § 31. Kommunen vil desuden udarbejde et nyt regulativ for vandløbet.
Klagerens anbringender
En bredejer påklagede afgørelsen den 8. juli 2022 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte navnlig, at:
- Klager fortsat ønskede at stå for vedligeholdelsen af vandløbet.
- Der ingen objektive grunde var til, at Vesthimmerlands Kommune skulle overtage vedligeholdelsen.
- Opklassificeringen ikke kunne ske med den begrundelse, at klager ikke ville acceptere kommunens krav til den fremtidige vedligeholdelse.
- De betingelser, kommunen havde stillet for, at vandløbet skulle forblive privat, ikke havde hjemmel i Vandløbsloven.
Klageren supplerede senere med, at kommunen ikke havde oplyst den specifikke teoretiske skikkelse, og at vandløbsmyndighedens mulighed for at fastsætte vedligeholdelsen for private vandløb efter Vandløbsloven § 36 ikke indbefatter udarbejdelse af et helt regulativ. Endvidere blev det anført, at vandløbets status som offentligt eller privat ikke er afgørende for opnåelse af miljømål, og at en indsats efter Vandløbsloven § 36 a er afhængig af forudgående godkendelse fra statslige myndigheder, hvilket ikke forelå.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Vesthimmerlands Kommunes afgørelse af 10. juni 2022 om opklassificering af vandløbet Tilløb ved Dammergaarde. Nævnet fandt, at opklassificeringen var sagligt begrundet.
Nævnets begrundelse
Nævnet lagde vægt på, at kommunen havde anvendt de i kommunen vedtagne kriterier for opklassificering af vandløb, og at vandløbet opfyldte kriteriet om at være målsat til "god økologisk tilstand" i vandområdeplanen. Desuden blev det fremhævet, at opklassificeringen skete på baggrund af vandløbets biologiske karakter, hvilket er et forhold, der ifølge forarbejderne til Vandløbsloven § 11 kan begrunde en opklassificering.
Nævnet bemærkede, at ønsket om selv at forestå vedligeholdelsen ikke er en værnet interesse efter Vandløbsloven § 1, stk. 1 og Vandløbsloven § 1, stk. 2. Klagerens anbringender vedrørende rækkevidden af Vandløbsloven § 36 og anvendelsen af Vandløbsloven § 36 a blev fundet irrelevante for spørgsmålet om lovligheden af opklassificeringen, da disse bestemmelser omhandler fastsættelse af vedligeholdelse for private vandløb, hvilket den påklagede afgørelse ikke omhandlede.
Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse efter Vandløbsloven § 10, jf. Vandløbsloven § 80, stk. 1, og med hjemmel i Bekendtgørelse om klassifikation og registrering af vandløb § 1 og Bekendtgørelse om klassifikation og registrering af vandløb § 2.
Konklusion
Vesthimmerlands Kommune skal fastsætte en ny dato for opklassificering af vandløbet Tilløb ved Dammergaarde, hvorefter vedligeholdelsespligten overgår til kommunen. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser