Command Palette

Search for a command to run...

Tilbagekaldelse af dispensation til opførelse af elevatortårn

Dato

27. juni 2023

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Gentofte Kommunes tilbagekaldelse af dispensation til opførelse

Gentofte Kommune tilbagekaldte den 20. september 2022 en tidligere afgørelse fra den 25. februar 2022. Den oprindelige afgørelse gav dispensation fra lokalplan nr. 45, et område ved Hambros Alle, til opførelse af et elevatortårn på ejendommen [A1], 2900 Hellerup. Ejendommens ejer har klaget over denne tilbagekaldelse.

Ejendommen og lokalplanen

Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 45, et område ved Hambros Alle. Lokalplanen fastsætter specifikke regler for bebyggelsens omfang og placering, herunder:

  • § 6, stk. 1: Bebyggelsesprocenten for den enkelte ejendom må ikke overstige 25.
  • § 6, stk. 2: Ny bebyggelse må kun opføres inden for de angivne byggefelter.
  • § 6, stk. 4: Intet punkt af en bygnings ydervæg eller tagflade må overstige en højde på 12,0 m.

Forløbet før tilbagekaldelsen

Kommunen havde den 25. februar 2022 givet dispensation fra lokalplanens § 6, stk. 1, 2 og 4, hvilket tillod overskridelse af bebyggelsesprocenten, byggefelter samt bygnings- og facadehøjden i forbindelse med opførelse af elevatortårnet. Den 20. juni 2022 besluttede Byplanudvalget at tilbagekalde dispensationen. Begrundelsen var, at dispensationen var givet i strid med kommunens praksis, som indebærer, at der ikke gives dispensation til overskridelse af bebyggelsesprocenten, hvis denne allerede er overskredet på ejendommen.

Begrundelse for tilbagekaldelsen

Den 20. september 2022 tilbagekaldte kommunen formelt dispensationen. Kommunen anførte, at dispensationen ved en fejl var givet i strid med deres mangeårige praksis om ikke at dispensere fra lokalplanens bestemmelse om bebyggelsesprocent, hvis denne allerede er overskredet. Etableringen af elevatortårnet ville øge ejendommens bebyggelsesprocent fra 70,59 til 71,35. Kommunen vurderede, at hensynet til lighed og konsekvens i administrationen, herunder præcedensvirkningen af en forkert afgørelse, var tilstrækkeligt tungtvejende. De lagde også vægt på, at tilbagekaldelsen skete forholdsvist hurtigt efter dispensationen blev givet, og før der var indgivet ansøgning om byggetilladelse. Endvidere blev det fremhævet, at det var muligt at opføre en elevator inden for den eksisterende bygningskonstruktion og bebyggelsesprocent.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Gentofte Kommunes tilbagekaldelse af dispensationen og har ophævet kommunens afgørelse.

Planklagenævnets kompetence

Planklagenævnet er kompetent til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette omfatter spørgsmål om lovligheden eller gyldigheden af afgørelser, herunder fortolkning af lovbestemmelser og overholdelse af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger.

Generelt om tilbagekaldelse af afgørelser

En gyldig forvaltningsretlig afgørelse er bindende og kan ikke frit tilbagekaldes. Da Planloven ikke indeholder specifikke regler for tilbagekaldelse af dispensationer, anvendes de almindelige forvaltningsretlige principper. En tilbagekaldelse af en begunstigende forvaltningsakt beror på en afvejning af offentlige interesser, der taler for tilbagekaldelse, og adressatens berettigede forventninger om, at den oprindelige afgørelse står ved magt. En ændret vurdering af sagen på et i alt væsentligt uændret retligt eller faktisk grundlag udgør som udgangspunkt ikke et tilstrækkeligt grundlag for tilbagekaldelse.

Planklagenævnets vurdering

Planklagenævnet fandt, at kommunens oprindelige dispensation af 25. februar 2022 var gyldig. Tilbagekaldelsen var udelukkende begrundet i, at dispensationen var i strid med kommunens sædvanlige praksis vedrørende bebyggelsesprocent. Nævnet lagde vægt på, at der ikke forelå nye retlige forhold, og at de faktiske forhold, der lå til grund for vurderingen af bebyggelsesprocenten, var uændrede. Nævnet konkluderede, at der i den konkrete sag ikke forelå sådanne særlige omstændigheder, der kunne begrunde en tilbagekaldelse af den begunstigende afgørelse. Kommunen havde derfor ikke hjemmel til at tilbagekalde afgørelsen af 25. februar 2022.

Afsluttende bemærkninger

Planklagenævnet ophæver Gentofte Kommunes afgørelse af 20. september 2022 om tilbagekaldelse af dispensationen. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser