Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til affaldsanlæg og trailersalg af grus og sand

Dato

2. januar 2023

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Rebild Kommunes landzonetilladelse til etablering  af anlæg

Rebild Kommune meddelte den 7. juli 2022 landzonetilladelse til etablering og drift af et anlæg for indsamling og midlertidig oplagring af ikke-farligt affald samt plads til trailersalg af grus og sand på ejendommen [A1]. Danmarks Naturfredningsforening, Rebild, klagede over afgørelsen.

Ejendommens karakter og anvendelse

Ejendommen, der er 38.009 m2, ligger i landzone og grænser mod øst op til et område udpeget som bevaringsværdigt landskab, større sammenhængende landskab og med potentielle naturbeskyttelsesinteresser og økologiske forbindelser i kommuneplan 2021 for Rebild Kommune. Ejendommen ligger uden for kommuneplanens rammer. Tidligere har ejendommen været anvendt til erhvervsformål som lastbilværksted og ophug.

Det ansøgte projekt

Der blev ansøgt om tilladelse til at etablere en virksomhed, der i dag er fordelt på to adresser i Sørup by, med det formål at samle aktiviteterne på [A1]. Projektet omfatter:

  • Etablering af "hent selv" salg af grus, sand, knust beton m.v. til private.
  • Neddeling, opskæring eller klipning af metal.
  • Indretning af virksomheden i eksisterende bygninger.
  • Opstilling af op til 15 containere med materialer og ca. 80 tomme containere.
  • Indretning af et område på 3.530 m2 i den nordvestlige del af grunden til opbevaring af beton og brokker.
  • Et areal på 2.000 m2 til opbevaring af brugsjern.
  • Et trailersalgsområde.

Driftsforhold og miljøpåvirkning

Driftstiden for pladsen er fastsat til mandag-fredag kl. 7.00-18.00 og lørdag kl. 7.00-13.00, hvor al støjende aktivitet skal finde sted. Trailersalgsområdet vil være åbent alle dage, også uden for normal åbningstid. Der forventes 25 daglige lastbilkørsler til og fra virksomheden samt privatbiler i forbindelse med "Hent selv"-salget. Støj forventes fra lastbil- og personbilkørsel, aflæsning af containere og lastbiler, håndtering af affald samt neddeling og opskæring af jern.

Rebild Kommune meddelte den 15. juni 2022 miljøgodkendelse til virksomheden på [A1] for etablering af anlæg til midlertidig oplagring af ikke-farligt affald samt trailersalg af sand og grus.

Kommunens afgørelse

Kommunen begrundede landzonetilladelsen med, at virksomheden kunne placeres på ejendommen under overholdelse af vilkår i miljøtilladelsen og en tinglyst servitut. Kommunen vurderede, at driften ikke ville medføre forurening uforenelig med omgivelsernes sårbarhed og kvalitet, og at projektet ikke ville stride mod eksisterende planer eller hindre udnyttelse af omkringliggende arealer.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Rebild Kommunes landzonetilladelse og har ændret afgørelsen til et afslag, hvilket betyder, at kommunens tilladelse ikke længere er gældende.

Planklagenævnets kompetence og undtagelser

Planklagenævnet er kompetent til at behandle en kommunes afgørelse efter Planloven § 35, stk. 1 (landzone), jf. Planloven § 58, stk. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål, herunder om det ansøgte er undtaget fra kravet om landzonetilladelse. Nævnet fandt, at ingen af undtagelserne i Planloven § 5 og Planloven §§ 36-38 var gældende, hvorfor det ansøgte krævede landzonetilladelse.

Generelle principper for landzoneadministration

Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder. Landzonereglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser, herunder erhvervslivets muligheder for vækst og udvikling. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for anden spredt og uplanlagt bebyggelse end den, der er nødvendig for driften af primære erhverv som landbrug, skovbrug og fiskeri.

Nyt byggeri og ny anvendelse af eksisterende byggeri til ikke-primære erhverv, såsom industri og håndværk, bør som hovedregel placeres i byzone. Kun undtagelsesvis og i overensstemmelse med kommuneplanlægningen kan der gives landzonetilladelser til sådanne virksomheder. Visse virksomhedstyper, der typisk hører hjemme i det åbne land (f.eks. maskinstationer), eller som på grund af risiko ikke kan placeres i erhvervsområder (f.eks. fyrværkerilagre), kan dog være undtaget.

Planklagenævnets vurdering og afgørelse

Planklagenævnet fandt, at der ikke kunne gives landzonetilladelse til det ansøgte. Nævnet lagde vægt på følgende:

  • Udvidelse af erhverv: Det ansøgte ville medføre en betydelig udvidelse sammenlignet med det eksisterende erhverv, herunder etablering af mange containere, store opbevaringsområder for beton, brokker og brugsjern samt et trailersalgsområde.
  • Placering i uplanlagt område: Projektet er placeret i det åbne land i et uplanlagt område, der ikke er omfattet af kommuneplanrammer eller lokalplanlagt.
  • Ikke-jordbrugsmæssig karakter: Aktiviteten med indsamling og midlertidig oplagring af affald er ikke af jordbrugsmæssig karakter og bør som udgangspunkt placeres i et planlagt erhvervsområde i byzone.
  • Præcedensvirkning: Hensynet til at undgå uønsket præcedens i lignende sager blev tillagt vægt.

Nævnet vurderede, at den tidligere (lovlige) aktivitet på ejendommen ikke kunne tillægges tilstrækkelig vægt til at føre til en tilladelse. På baggrund af ovenstående fandt nævnet ikke anledning til at tage stilling til klagerens anbringender om placering i et område med mange natur- og landskabsinteresser.

Planklagenævnet ændrer Rebild Kommunes afgørelse af 7. juli 2022 til et afslag. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser