Afslag på dispensation til flagstang inden for strandbeskyttelseslinjen stadfæstet
Dato
12. december 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttelseslinier
Højdepunkt
Stadfæstelse af afslag på dispensation i sag om opstilling af én flagstang inden
Lovreferencer
Sagen omhandler Assens Kommunes ansøgning om dispensation til at opstille en otte til ni meter høj flagstang inden for strandbeskyttelseslinjen på en kommunalt ejet ejendom. Flagstangen skulle markere, at stranden er en del af Friluftsrådets Badepunktordning.
Kystdirektoratets afslag
Kystdirektoratet meddelte afslag på dispensationen med henvisning til, at flagstangen ville udgøre et markant element i det åbne kystlandskab. Direktoratet vurderede, at en dispensation ville skabe en uønsket præcedens, og bemærkede, at Badepunktordningen ikke kræver flag, men kan markeres med skiltning, som kommunen allerede havde fået dispensation til.
Kommunens klage
Assens Kommune påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet med følgende argumenter:
- Flagstangen ville blive placeret ved en eksisterende parkeringsplads og affaldssortering.
- Flaget ville kun være hejst i badesæsonen.
- Flaget er en vigtig del af strandens branding og fremmer friluftsliv og turisme.
- En dispensation ville ikke skabe præcedens, da der ifølge kommunen ikke tidligere var givet afslag til lignende flagstænger ved Badepunktsstrande.
Kystdirektoratet fastholdt i sine bemærkninger til klagen, at området er åbent og sårbart, og at tidligere dispensationer til flagstænger var givet i tilknytning til eksisterende bebyggelse, hvilket ikke var tilfældet her.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Kystdirektoratets afgørelse om afslag på dispensation. Nævnet lægger til grund, at der efter Naturbeskyttelseslovens § 65 b, stk. 1 kun i særlige tilfælde kan dispenseres fra forbuddet i Naturbeskyttelseslovens § 15, stk. 1 mod at ændre tilstanden inden for strandbeskyttelseslinjen.
Nævnets vurdering
Nævnet er enig med Kystdirektoratet i, at den ansøgte flagstang på otte til ni meter vil have en negativ påvirkning på det åbne kystlandskab. Nævnet lægger vægt på følgende punkter:
- Visuel påvirkning: Flagstangen vurderes at være et markant og fremmedartet element i det sårbare landskab, der bl.a. består af beskyttet strandeng.
- Nødvendighed: Det er ikke et krav for Badepunktordningen at have en flagstang, da skiltning er tilstrækkeligt.
- Præcedens: En dispensation vil kunne skabe en uønsket præcedens for lignende anlæg i åbne kystlandskaber.
Det forhold, at flagstangen ønskes placeret ved en eksisterende parkeringsplads og affaldssortering, ændrer ikke ved vurderingen af dens landskabelige påvirkning. Nævnet finder derfor ikke grundlag for at tilsidesætte Kystdirektoratets afgørelse.
Lignende afgørelser