Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til udstykning og opførelse af enfamiliehus i Vordingborg Kommune
Dato
26. oktober 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Vordingborg Kommunes landzonetilladelse til udstykning og
Vordingborg Kommune meddelte den 21. april 2022 landzonetilladelse til udstykning og opførelse af et nyt enfamiliehus på ejendommen [A1]. En nabo klagede efterfølgende over denne afgørelse. Planklagenævnet behandlede i denne sag to hovedspørgsmål: hvorvidt forholdet var undtaget fra kravet om landzonetilladelse, og om der kunne gives landzonetilladelse til forholdet i henhold til Planloven § 35, stk. 1. De øvrige klagepunkter blev ikke behandlet. Planklagenævnet ændrede kommunens afgørelse til et afslag, hvilket betyder, at den oprindelige tilladelse ikke længere er gældende.
Ejendommens placering og planforhold
Den omhandlede matrikel, [F1], er beliggende i landzone og ca. 1,8 km fra kysten, hvilket placerer den i kystnærhedszonen. I kommuneplan 2018 for Vordingborg Kommune er området udpeget som bevaringsværdigt landskab, særligt værdifuldt landbrugsområde og med geologiske bevaringsværdier. Ejendommen ligger uden for kommuneplanens rammer, men grænser op til kommuneplanramme nr. L 14.04, Landsby Busemarke, som er udlagt til blandet bolig og erhverv.
Ansøgningen omhandlede udstykning af matr.nr. [F1] og opførelse af et enfamiliehus på 165 m2 med indkørsel fra [A1]. Huset var planlagt trukket væk fra [A2] og placeret syd for nabobebyggelserne.
Kommunens begrundelse for tilladelsen
Vordingborg Kommune vurderede, at det ansøgte ikke stred mod planlægningsmæssige, landskabelige eller naturmæssige hensyn i henhold til planloven. Kommunen fandt desuden, at det ansøgte kunne tillades inden for kystnærhedszonen, da det blev anset for at være af underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne. Kommunen lagde vægt på, at udstykningen skete op ad en kommuneplanramme, som forventes udvidet ved den kommende kommuneplanrevision. Den nye bebyggelse ville ifølge kommunen ligge i tilknytning til landsbyens eksisterende bebyggelse og indpasses naturligt i miljøet. En alternativ placering langs vejen blev overvejet, men fravalgt grundet en vejbyggelinje langs [A2].
Generelle principper for landzonetilladelser
Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder. Reglerne administreres ud fra landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. Der lægges stor vægt på lovens almene formål, og der tages hensyn til præcedensvirkning.
Udstykning i landzone kræver landzonetilladelse, jf. Planloven § 35, stk. 1, for at sikre, at udviklingen sker i overensstemmelse med planlægningen. Som udgangspunkt gives der ikke tilladelse til udstykning, der skaber nye, frit omsættelige ejendomme i det åbne land, og udstykning til boligformål skal som hovedregel ske i områder udlagt til boligformål. Praksis er ligeledes restriktiv for opførelse af fritliggende boliger i det åbne land eller i områder med spredt bebyggelse, især tæt på byzone og lige uden for landsbyer, for at opretholde en klar grænse mellem by og land. Nye boliger i landzone bør baseres på planlægning, typisk lokalplanlægning.
I kystnærhedszonen skal der kun gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planloven § 5 a, stk. 1 og Planlovens § 35, stk. 3. Dette indebærer, at landskabelige, naturmæssige og rekreative interesser skal tillægges særlig betydning.
Planklagenævnet ændrede Vordingborg Kommunes afgørelse af 21. april 2022 om landzonetilladelse til udstykning og opførelse af et nyt enfamiliehus på ejendommen [A1] til et afslag.
Begrundelse for afslag
Planklagenævnet fandt, at der ikke var grundlag for at fravige udgangspunktet om, at udstykning af en ejendom med henblik på at skabe en ny, frit omsættelig ejendom bør ske i områder, der er udlagt hertil via planlægning. Nævnet vurderede, at det ansøgte stred mod de planlægningsmæssige og landskabelige hensyn, som varetages efter landzonebestemmelserne.
Nævnet lagde vægt på, at ansøgningen om udstykning og opførelse af ny bebyggelse på en ejendom, der grænser op til en landsbyafgrænsning, er i strid med landzonebestemmelsernes formål om at sikre en klar grænse mellem by og land. Det ansøgte ville således medføre uplanlagt byspredning.
Det forhold, at kommunen forventer, at ejendommen ved næste kommunalplanrevision vil ligge inden for landsbyafgrænsningen i kommuneplanrammen, kunne ikke føre til et andet resultat. Nævnet bemærkede, at et forslag til en plan ikke kan sidestilles med en vedtaget plan. Hvis en sådan kommuneplanramme vedtages, kan ansøgeren ansøge igen.
Ikke-behandlede klagepunkter
Henset til afgørelsens resultat tog nævnet ikke stilling til de øvrige klagepunkter, herunder nabogener, partshøring, officialprincippet og berettigede forventninger.
Afgørelsens endelighed
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Det indbetalte klagegebyr vil blive tilbagebetalt til indbetalerens NemKonto.
Lignende afgørelser