Command Palette

Search for a command to run...

P1 (klager) indgav en klage til Energiklagenævnet over Energistyrelsens afslag på ansøgning om tilskud fra Bygningspuljen. Ansøgningen vedrørte konvertering af varmeforsyning til en varmepumpe på klagers ejendom i Saltum.

Baggrund for ansøgningen

Klager ansøgte den 17. marts 2022 om tilsagn om tilskud til installation af en luft-til-vand varmepumpe. Formålet med Bygningspuljen er at nedbringe energiforbruget og omstille varmeforsyningen i helårsboliger.

Energistyrelsens oprindelige afslag

Energistyrelsen meddelte afslag den 9. juni 2022. Begrundelsen var, at BBR-registeret på ansøgningstidspunktet allerede viste en varmepumpe installeret på ejendommen. Energistyrelsen henviste til, at tilskud til varmepumpekonvertering kræver skift fra oliekedel, gasfyr, biokedel, elvarme eller fjernvarme, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 9 og Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 13. Energistyrelsen fremhævede desuden, at klager er ansvarlig for korrekte BBR-oplysninger, jf. Bekendtgørelse om ajourføring af Bygnings- og Boligregistret (BBR) § 2, og at afgørelsen blev truffet på baggrund af oplysninger på ansøgningstidspunktet, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 9, stk. 4.

Klagers indsigelser

Klager bestred afslaget og oplyste, at ejendommen ved købet i 2018 var opvarmet med naturgasfyr ifølge BBR-udskrift fra februar 2018. Klager bekræftede, at den nye luft-til-vand varmepumpe blev installeret den 6. april 2022, og at det gamle gasfyr blev fjernet. Klager søgte om tilskud i marts 2022, altså før installationen.

Energiklagenævnets vurdering

Energiklagenævnet bemærkede, at tilsagn om tilskud til varmepumpekonvertering er betinget af, at skiftet sker fra specifikke varmekilder, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 13, nr. 1, 1. pkt.. Nævnet understregede, at Energistyrelsen træffer afgørelse baseret på oplysninger fra BBR og andre kilder på ansøgningstidspunktet, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 9, stk. 1 og Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 9, stk. 4.

Det afgørende for nævnet var dog, at arbejdet ikke må være påbegyndt, før Energistyrelsen har meddelt tilsagnet, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 4, stk. 2. Arbejdets påbegyndelse defineres som enten etableringsarbejdet eller det første retligt bindende tilsagn om køb af udstyr, der gør investeringen irreversibel, alt efter hvad der indtræffer først, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 3, nr. 1. Da varmepumpen blev installeret den 6. april 2022, var arbejdet påbegyndt før Energistyrelsens afgørelse den 9. juni 2022. Dette betød, at klager ikke opfyldte betingelserne for tilskud.

Energiklagenævnet stadfæstede Energistyrelsens afgørelse af 9. juni 2022 om afslag på tilskud, dog med en delvist ændret begrundelse.

Afgørende grundlag for stadfæstelsen

Nævnet fandt, at klager ikke opfyldte betingelserne for at opnå tilsagn om tilskud til energiforbedringsprojektet. Dette skyldtes, at arbejdet med installation af varmepumpen var påbegyndt, før Energistyrelsen havde meddelt tilsagnet. Dette er i strid med Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 4, stk. 2, som henviser til definitionen af arbejdets påbegyndelse i Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 3, nr. 1.

Energiklagenævnets konklusion

Selvom Energistyrelsens oprindelige begrundelse vedrørende BBR-oplysninger var en del af sagens forløb, var det nævnets vurdering, at den afgørende faktor for afslaget var overtrædelsen af kravet om, at arbejdet ikke må påbegyndes før tilsagn er meddelt. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 32, stk. 1, 1. pkt..

Lignende afgørelser