Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om skydebane - støjvilkår og hjemvisning
Dato
26. august 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning i sag om revurdering af miljøgodkendelse og tillæg til miljøgodkendelse
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Horsens Kommunes afgørelse af 2. maj 2022 vedrørende revurdering af miljøgodkendelsen for en skydebane på [Adresse 1], 8700 Horsens. Sagen omhandlede en ansøgning om ændring af støjvilkår og udvidelse af skydetider.
Baggrund for sagen
Skydebaneanlægget, etableret i 1985, ligger vest for Horsens i et rekreativt område udlagt til støjende fritidsanlæg. Området omfatter også arealer beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3. De nærmeste boliger ligger henholdsvis 230 meter nord og sydvest for banen.
Vejle Amt meddelte den 28. oktober 2003 en miljøgodkendelse til skydebanen i henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 33. Denne godkendelse fastsatte en beregnet støjgrænse på 64 dB og en målt støjgrænse på 67 dB ved naboers udendørs opholdsarealer. Horsens Kommune har siden 2007 truffet flere afgørelser om ændringer af skydetider.
I februar 2020 udstedte Horsens Kommune et påbud om at nedbringe støjen, da målinger fra 2019 viste overskridelser af den daværende støjgrænse, med niveauer op til 71 dB(A),I. Skydebanen blev påbudt enten at nedbringe støjen eller ansøge om en ny miljøgodkendelse med et højere støjniveau.
Den påklagede afgørelse
Som følge af påbuddet ansøgte skydebanen i juli 2020 om en ny miljøgodkendelse med et støjvilkår på 67 dB og udvidede skydetider. En støjrapport fra juli 2020 indikerede, at en støjvoldforhøjelse kunne holde støjen under 67 dB(A),I, men den maksimale støjbelastning ved den mest støjbelastede bolig var beregnet til 68,4 dB(A),I. Da udvidelse af støjvolden ikke var mulig, indsendte ansøger en revideret ansøgning i juli 2021, der søgte om udvidelse af skydetiden med ti ekstra skydedage årligt, en ekstra skydetime på lørdage, og et nyt støjvilkår på 68,4 dB(A),I.
Horsens Kommune meddelte den 2. maj 2022 miljøgodkendelse til de udvidede skydetider og det forhøjede støjniveau. Kommunen revurderede samtidig skydebanens miljøgodkendelse fra 2003 i henhold til Miljøbeskyttelseslovens § 41 og fastsatte standardvilkår efter Bekendtgørelse om standardvilkår i godkendelse af listevirksomheds bilag 1, afsnit 15, for udendørs skydebaner. Kommunen vurderede, at den nye støjgrænse på 68,4 dB(A),I kunne overholdes uden yderligere støjdæmpning og ikke ville udgøre en væsentlig øget gene for de omkringboende, da det svarede til det støjniveau, der havde været de seneste år.
Skydedage | Tidsrum |
---|---|
Tirsdag, onsdag, torsdag | 10.00-18.00 |
Lørdag | 10.00-16.00 |
Derudover blev der givet tilladelse til op til 3 årlige stævner/kurser/øvelser (fredag, lørdag og søndag) samt 3 "lange lørdage" med udvidede skydetider.
Klagerens anbringender
En omboende påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 30. maj 2022. Klageren anførte, at:
- Støjgrænsen ikke burde ændres fra 64 dB til 68,4 dB.
- Kommunen havde udstedt et påbud om overholdelse af den tidligere grænse, men nu lempede vilkårene uden dialog med naboer.
- Der ikke var påvist, at støjdæmpende foranstaltninger var gennemført, eller at støjgrænserne kunne overholdes.
- Kommunens støjmålinger fra 2019 og klagerens egne målinger fra 2021 viste støjniveauer over både den påklagede godkendelse og Miljøstyrelsens vejledning nr. 1/1995 om skydebaners retningslinjer.
- De beregnede støjmålinger ikke tog højde for habitatændringer i Bygholm Enge.
- Støjberegninger var underestimeret med 4-7 dB ifølge en Miljø- og Fødevareministeriets undersøgelse af støj fra haglvåben – del 1 fra oktober 2017, og at usikkerhed på 3 dB ikke var medtaget.
- Horsens Kommune var inhabil i sagen, da kommunen havde interesser i skydebanens drift og anlæg, og at en støjudvidelse indgik som forudsætning for en aftale om udflytning af anlægget.
Klageren anmodede desuden om opsættende virkning, hvilket nævnet valgte at realitetsbehandle i stedet for at træffe en delafgørelse.
Horsens Kommunes bemærkninger
Horsens Kommune bemærkede, at det ikke havde været muligt at nedbringe støjbidraget fysisk, bl.a. grundet et nærliggende § 3-område. Kommunen fandt ikke grundlag for at kræve fysisk lovliggørelse frem for retlig lovliggørelse, da de ansøgte ændringer lå inden for rammerne af Miljøstyrelsens vejledning nr. 1/1995 om skydebaner. Kommunen oplyste, at et planlagt orienteringsmøde for naboer blev aflyst grundet coronarestriktioner, men at der var udsendt høringsmateriale til en bred kreds af omkringboende, og at alle høringssvar var vurderet. Kommunen havde ikke fundet grundlag for yderligere håndhævelse af påbuddet fra 2020, da skydebanen havde arbejdet på at finde løsninger og opnå en ny miljøgodkendelse.
Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til forholdet vedrørende betydningen af mellemkommende anbefalinger for beregning af støjniveau fra skydebanen, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1. Nævnet bemærkede, at klager over kommunens tilsyn skal rettes til Ankestyrelsen, der fører tilsyn efter kommunestyrelsesloven, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 69, stk. 3.
Nævnets vurdering og afgørelse
Skydebanen er omfattet af godkendelsespligt efter Miljøbeskyttelseslovens § 33 og standardvilkår for udendørs skydebaner. Godkendelsesmyndigheden, Horsens Kommune, skal sikre, at virksomheden træffer de nødvendige foranstaltninger for at forebygge og begrænse forurening og kan drives uden at påføre omgivelserne uforenelig forurening, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 19, stk. 1. En godkendelse skal indeholde en vurdering, vilkår og en begrundelse, herunder støjgrænser, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 21 og Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 22, stk. 1.
Miljø- og Fødevareklagenævnet lagde vægt på Miljøstyrelsens skrivelse af 22. marts 2023, der indeholder nye anbefalinger til beregning af støjniveauer fra udendørs skydebaner, hvor der anvendes haglvåben. Skrivelsen indikerer, at hidtidige beregninger kan have underestimeret støjniveauer med 4-7 dB. Miljøstyrelsen opfordrer kommunerne til at vurdere, om disse nye anbefalinger har betydning for tidligere afgørelser.
Nævnet vurderede, at Miljøstyrelsens skrivelse af 22. marts 2023 udgør ny viden, som skal inddrages i behandlingen af klagers ansøgning. Da Horsens Kommune ikke havde mulighed for at inddrage denne skrivelse ved afgørelsen af 2. maj 2022, fandt nævnet grundlag for at ophæve afgørelsen og hjemvise sagen til fornyet behandling. Kommunen skal ved den fornyede behandling foretage en vurdering og beregning af støjniveauet i overensstemmelse med Miljøstyrelsens nye anbefalinger.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 101, stk. 1.
Lignende afgørelser