Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Assens Kommunes afgørelse af 13. april 2022, som gav § 25-tilladelse til udvidelse af Flemløse Biogasanlæg. Udvidelsen omfatter en kapacitetsforøgelse fra de nuværende 36.200 t/år til 90.000 t/år, etablering af to nye reaktortanke, en ny eftergasningstank samt en ny gasledning.

Klagen blev indgivet den 11. maj 2022 af en omboende, der anførte, at § 25-tilladelsen var baseret på en fejlagtig miljøkonsekvensrapport. Klager fremhævede især fejl vedrørende:

  • Bebyggelsens ydre fremtræden.
  • Afskærmning fra udslip.
  • Afskærmende beplantning.

Klager gjorde desuden gældende, at hverken landzonetilladelse eller lokalplan var overholdt, da den afskærmende beplantning fra den oprindelige landzonetilladelse i 2018 ikke var etableret, og da lokalplanen beskriver en jordvold med to funktioner, som ikke var opfyldt. Endelig blev det anført, at miljøgodkendelsen til anlægget byggede på et fejlagtigt grundlag.

Projektområdet og lokalplan

Projektområdet ligger i udkanten af Flemløse By, cirka 600 meter nordøst for nærmeste boligområde og 200 meter fra nærmeste beboelsesejendom. Området grænser op til landbrugsområder og enkelte beboelsesejendomme. Et Naturbeskyttelsesloven § 3-beskyttet vandløb, Alenbæk, ligger cirka 1 km nord-nordøst for anlægget.

Lokalplan nr. 5.2-4, "Udvidelse af Flemløse Biogasanlæg", udlægger området til erhvervsformål og muliggør udvidelse af biogasanlægget. Lokalplanen fastsætter i § 8.4 krav om etablering af en jordvold og afskærmende beplantning mod naboer i øst, vest og nord samt mod en navngiven vej. Beplantningen skal bestå af hjemmehørende arter suppleret med solitære træer, og jordvolden skal være maksimalt 2 meter høj over naturligt terræn og beplantes med bunddækkende planter og buske.

Assens Kommunes afgørelse og miljøkonsekvensrapport

Assens Kommune meddelte Miljøvurderingsloven § 25-tilladelsen på baggrund af en miljøkonsekvensrapport fra februar 2021 (med præciseringer fra september 2021), indkomne høringssvar, lokalplan 5.2-4 og kommuneplantillæg nr. 14. Kommunen vurderede, at projektet kunne gennemføres uden væsentlige virkninger på natur, landskab og visuelle forhold. Det blev fremhævet, at udvidelsen er positiv for miljø og klima, da mere husdyrgødning kan omdannes til biogas.

Miljøkonsekvensrapporten beskriver, at biogasanlægget er placeret i et storbakket landbrugslandskab, hvor nybyggeri skal placeres lavt i terræn. Anlægget er designet i grålige nuancer, identisk med det eksisterende anlæg, og der skal etableres jordvold og beplantning med hjemmehørende arter. Rapporten indeholder visualiseringer fra seks vinkler, der viser anlæggets synlighed før og efter udvidelsen. Det forventes, at beplantningen vil have fuld slørende effekt efter 15 år, og at anlægget på sigt vil have en underordnet eller ubetydelig visuel påvirkning.

For at beskytte det Naturbeskyttelsesloven § 3-beskyttede vandløb, Alenbæk, er der etableret en jordvold på minimum 1,5 meter omkring anlægget. Denne vold skal tilbageholde eventuelle udslip og lækage fra tankene, og den kan tilbageholde mængden af biomasse fra den største tank. Assens Kommune vurderede, at jordvolden og omfangsdræn omkring tankene udgør en tilstrækkelig sikring mod uheld.

Assens Kommune bemærkede i sit svar til klagen, at anlægget er nedgravet mod øst og syd, og at beplantning er etableret mod vest. En vold med beplantning mod nord vil blive anlagt efter udvidelsen. Kommunen understregede, at lokalplanen ikke fastlægger mindstemål for jordvolde, og at der ikke er handlepligt for etablering af jordvold og beplantning, før udvidelsen er gennemført.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har i denne klagesag begrænset sin prøvelse til forhold vedrørende visuel påvirkning og påvirkning af natur, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1. Nævnet har ikke fundet grundlag for at behandle klagepunkter vedrørende miljøgodkendelsen eller kommunens tilsyn med landzonetilladelse og lokalplan, da disse falder uden for nævnets kompetence. Klager er vejledt om at oprette særskilt klage over miljøgodkendelsen, og tilsyn med kommuner henhører under Ankestyrelsen efter kommunestyrelsesloven.

Den retlige ramme

Formålet med miljøvurderingslovens regler er at sikre en vurdering af miljøvirkninger som grundlag for tilladelse til projekter, der kan påvirke miljøet væsentligt. Bygherren skal udarbejde en miljøkonsekvensrapport, der beskriver og vurderer projektets væsentlige direkte og indirekte virkninger på blandt andet landskab og biologisk mangfoldighed, jf. Miljøvurderingsloven § 20, stk. 1 og Miljøvurderingsloven § 20, stk. 4. Myndigheden skal gennemgå rapporten og sende den i høring, jf. Miljøvurderingsloven § 24, stk. 1 og Miljøvurderingsloven § 24, stk. 2.

Afgørelse om tilladelse træffes på baggrund af ansøgning, miljøkonsekvensrapport, høringssvar og myndighedens begrundede konklusion, jf. Miljøvurderingsloven § 25. Den begrundede konklusion omhandler projektets væsentlige indvirkninger på miljøet, jf. Miljøvurderingsloven § 5, nr. 5. En § 25-tilladelse skal indeholde miljømæssige betingelser og foranstaltninger til at undgå eller begrænse skadelige virkninger, jf. Miljøvurderingsloven § 27, stk. 1. Vilkår skal stå i rimeligt forhold til projektet, jf. Miljøvurderingsloven § 27, stk. 2, og overvågningsvilkår skal stilles ved væsentlige skadelige indvirkninger, jf. Miljøvurderingsloven § 27, stk. 3.

Visuel påvirkning

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Assens Kommunes vurdering af miljøkonsekvensrapportens beskrivelser af projektets landskabelige og visuelle påvirkning, jf. Miljøvurderingsloven § 24, stk. 1. Nævnet lagde vægt på:

  • Udarbejdelsen af visualiseringer fra seks forskellige fotopunkter, som tilstrækkeligt belyser projektets synlighed.
  • At udvidelsen etableres i grålige nuancer, der falder i tråd med eksisterende byggeri og det åbne land.
  • Etablering af vold og beplantning med hjemmehørende arter, som forventes at have en slørende effekt efter 15 år.
  • At kun tankoverdækningerne forbliver synlige, og at de vurderes at falde godt ind i horisonten.
  • At projektet som helhed vurderes at få en moderat til underordnet visuel påvirkning.
  • At der er fastsat et vilkår i Miljøvurderingsloven § 25-tilladelsen om skærmende beplantning, hvilket er foreneligt med miljøkonsekvensrapportens vurderinger.

Påvirkning af natur

Nævnet fandt heller ikke grundlag for at tilsidesætte Assens Kommunes vurdering af miljøkonsekvensrapportens beskrivelse af projektets påvirkning af det Naturbeskyttelsesloven § 3-beskyttede vandløb, jf. Miljøvurderingsloven § 24, stk. 1. Nævnet lagde vægt på, at:

  • En jordvold på minimum 1,5 meter omkring biogasanlægget sikrer, at eventuelt udslip og lækage af biomasse ikke føres til det beskyttede vandløb.
  • Volden kan tilbageholde tanklæk svarende til mængden fra biogasanlæggets største tank.
  • Assens Kommune har vurderet, at jordvolden og omfangsdræn udgør en tilstrækkelig afværgeforanstaltning.
  • Etablering af jordvolden er fastsat i lokalplanen.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Assens Kommunes afgørelse af 13. april 2022 om udvidelse af Flemløse Biogasanlægs kapacitet til 90.000 t/år og etablering af to nye reaktortanke, en ny eftergasningstank og en ny gasledning. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøvurderingsloven § 54, stk. 1.

Lignende afgørelser