Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler Miljøstyrelsens afgørelse af 22. december 2021 om reduktion af skovbyggelinjen inden for lokalplanområde nr. SAE.B.02.15.02 i Frederikshavn Kommune. Lokalplanen udlægger et 15 hektar stort område til 360 boliger, beliggende som et åbent landbrugsareal i direkte tilknytning til Sæby og afgrænset mod syd af Langtvedvej. Området ligger under 300 meter fra privat skov, hvilket medfører, at den sydlige del er omfattet af skovbyggelinjen i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 17.

Baggrund for reduktion af skovbyggelinjen

Frederikshavn Kommune anmodede om en reduktion af skovbyggelinjen til 150 meter på det smalleste sted for at opnå administrativ forenkling. Miljøstyrelsen godkendte reduktionen med den begrundelse, at den ikke ville beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for dyrearter optaget i Habitatdirektivets bilag IV, litra a, og at der ikke ville ske en væsentlig påvirkning af udpegningsgrundlaget for et Natura 2000-område. Styrelsen lagde desuden vægt på, at reduktionen ville forenkle kommunens sagsbehandling, ikke var i strid med hensynene bag Naturbeskyttelsesloven § 17, og at indsynet til skoven samt skovens værdi som landskabselement ville opretholdes.

Klagen og Miljøstyrelsens bemærkninger

En omboende påklagede afgørelsen den 22. marts 2022 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klageren anførte, at byggeriet og ændringen af skovbyggelinjen ville have negative konsekvenser for dyrelivet og naturen, og at områdets vandområder bør bevares som et sammenhængende habitat for dyrearter. Klageren fremhævede, at området indeholder fem samlinger af søer og vandhuller, som er ideelle for tudser, frøer og insekter, og at der ikke findes alternative levesteder for disse arter. Klageren udtrykte uforståenhed over kommunens påstand om, at dyrearterne kun sporadisk forefindes, da klageren har boet i området i 50 år.

Miljøstyrelsen bemærkede i sit svar til klagen, at styrelsens afgørelse om reduktion af skovbyggelinjen i medfør af Naturbeskyttelsesloven § 69, stk. 1 ikke kan påklages til miljøministeren eller anden administrativ myndighed, jf. Bekendtgørelse om delegation af opgaver og beføjelser til Miljøstyrelsen § 47. Miljøstyrelsen anførte desuden, at klageren ikke var klageberettiget i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 86.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen over Miljøstyrelsens afgørelse af 22. december 2021 om reduktion af skovbyggelinjen i Frederikshavn Kommune.

Nævnets begrundelse for afvisning

Nævnet fastslår, at Miljøstyrelsens afgørelse om reduktion af skovbyggelinjen er truffet i medfør af Naturbeskyttelsesloven § 69, stk. 1. Beføjelsen til at træffe sådanne afgørelser er delegeret til Miljøstyrelsen i henhold til Bekendtgørelse om delegation af opgaver og beføjelser til Miljøstyrelsen § 22, nr. 35.

Det fremgår af Bekendtgørelse om delegation af opgaver og beføjelser til Miljøstyrelsen § 47, stk. 1, at afgørelser truffet af Miljøstyrelsen efter bekendtgørelsens §§ 11-38 ikke kan påklages til miljøministeren. Selvom Bekendtgørelse om delegation af opgaver og beføjelser til Miljøstyrelsen § 47, stk. 2 åbner mulighed for klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet, er dette kun, hvis det er specifikt fastsat i lovgivningen.

Nævnet bemærker, at Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 4 udtømmende opregner, hvilke afgørelser truffet af Miljø- og Fødevareministeren (og dermed Miljøstyrelsen via delegation) der kan påklages til nævnet. Da afgørelser truffet efter Naturbeskyttelsesloven § 69, stk. 1 ikke er nævnt i Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 4, har Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke kompetence til at behandle klagen. Klagen afvises derfor fra realitetsbehandling.

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser