Energiklagenævnets afgørelse om afslag på udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen grundet overskredet frist
Dato
17. oktober 2022
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Bygningspuljesager
Højdepunkt
Energiklagenævnets afgørelse i sag om afslag på ansøgning om udbetaling af tilskud
Lovreferencer
Energiklagenævnet modtog en klage fra P1 (herefter klager) vedrørende Energistyrelsens afslag på ansøgning om udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen. Klagen omhandlede et energiforbedringsprojekt på klagers ejendom i Skanderborg, specifikt etablering af en luft-til-vand varmepumpe.
Ansøgning og tilsagn
Klager ansøgte den 7. april 2021 om tilsagn om tilskud fra Bygningspuljen til etablering af en luft-til-vand varmepumpe. Energistyrelsen meddelte den 7. maj 2021 tilsagn om et tilskud på 20.000 kr. til projektet.
Energistyrelsens afslag på udbetaling
Den 23. november 2021 ansøgte klager om udbetaling af tilskuddet. Energistyrelsen traf den 4. marts 2022 afgørelse om afslag på udbetaling. Begrundelsen var, at ansøgningen var indsendt for sent i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 26, stk. 1, jf. Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 22, stk. 3, og Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 30, nr. 3. Energistyrelsen vurderede, at projektet var gennemført og betalt den 21. september 2021, og at ansøgningen om udbetaling, indsendt den 23. november 2021, dermed var 62 dage efter projektets afslutning – 32 dage for sent i forhold til den fastsatte frist på 30 dage.
Klagers indsigelser
Klager anførte, at afslaget beroede på utilstrækkelige oplysninger. Klager forklarede, at der havde været uoverensstemmelser med leverandøren af varmepumpen (Byggefirmaet BV / Sios Invest) vedrørende den endelige regning for yderligere installationer (buffertank, cirkulationspumpe og udskiftning af radiatorer). Klager mente, at projektet ikke kunne anses for afsluttet, før den endelige betaling var afklaret og gennemført. Klager fremlagde en detaljeret tidslinje for forløbet:
- 10. juni 2021: Ordre godkendes.
- 2. september 2021: Første faktura betales.
- 6.-7. september 2021: Varmepumpen installeres.
- 11. september 2021: Faktura fremsendes.
- 18. september 2021: Klager gør indsigelse mod fakturaen.
- 20. september 2021: Restbeløb på fastprisaftale betales.
- 10. oktober 2021: Leverandør fremsender uddybende svar og kreditnota på et enkelt punkt.
- 15. oktober 2021: Klager accepterer et punkt, men beder om separat regning for montering af radiatorer og cirkulationspumpe.
- 16. oktober 2021: Leverandør foreslår forlig eller sagsanlæg.
- 17. oktober 2021: Klager overfører 6.818 kr. som det beløb, klager mener at skylde, og sender mail med forklaring og ønske om yderligere dialog.
Klager argumenterede, at projektet ikke var afsluttet den 21. september 2021, da der fortsat var uenighed om den endelige betaling. Klager påpegede, at selv den 18. oktober 2021 ikke var den endelige afslutning, da parterne stadig forventede en løsning på uoverensstemmelserne. Klager anførte desuden, at der ikke var søgt om udsættelse af fristen, da fristen først starter, når projektet er afsluttet, hvilket klager mente ikke var tilfældet.
Energistyrelsens supplerende bemærkninger
Energistyrelsen fastholdt sin afgørelse og bemærkede, at klager ikke havde fremlagt tilstrækkelig klar dokumentation for, at projektet ikke var afsluttet den 21. september 2021. De anførte, at betalingen den 18. oktober 2021 ikke var i direkte tilknytning til den oprindelige faktura. Energistyrelsen fremhævede, at klager ikke havde søgt vejledning hos styrelsen vedrørende uoverensstemmelserne med installatøren eller ansøgningen om udbetaling af tilskuddet.
Energiklagenævnet stadfæstede Energistyrelsens afgørelse om afslag på udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen.
Retsgrundlag for afgørelsen
Nævnets afgørelse er truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 22, stk. 3, som fastsætter, at ansøgning om udbetaling af tilskud skal indsendes senest 30 dage efter projektets afslutning. Desuden er Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 30, nr. 5 relevant, da den giver Energistyrelsen mulighed for at lade tilsagn om tilskud bortfalde, hvis fristen for indsendelse af udbetalingsansøgning overskrides.
Energiklagenævnets vurdering af projektets afslutning
Energiklagenævnet gennemgik sagens oplysninger og betalingsforløbet. Det blev konstateret, at klager havde foretaget flere betalinger til leverandøren, herunder en aconto-betaling den 2. september 2021 og en delvis betaling af faktura nr. 20632 den 21. september 2021. Den sidste overførsel på 6.818 kr. til leverandøren fandt sted den 18. oktober 2021. Klager havde anført, at dette beløb udgjorde, hvad klager mente at skylde i difference, og at klager ikke havde modtaget yderligere krav fra leverandøren efter denne overførsel.
Energiklagenævnet fandt på baggrund heraf, at projektet blev afsluttet den 18. oktober 2021, da den sidste betaling blev foretaget. Da klager fremsendte ansøgningen om udbetaling af tilskud til Energistyrelsen den 23. november 2021, var dette 36 dage efter projektets afslutning. Dette overskred den fastsatte frist på 30 dage i Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 22, stk. 3.
Konklusion
Nævnet konkluderede, at Energistyrelsen med rette havde truffet afgørelse om afslag på udbetaling af tilskud fra Bygningspuljen. De af klager anførte omstændigheder, herunder kommunikationsproblemer med installatøren, kunne ikke føre til et andet resultat. Afgørelsen er truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og energieffektiviseringer i bygninger til helårsbeboelse § 32, stk. 1.
Lignende afgørelser