Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler Ikast-Brande Kommunes afgørelse af 7. februar 2022 om § 25-tilladelse til opstilling af tre vindmøller med en totalhøjde på maksimalt 167,5 meter øst for Blåhøj. Projektområdet ligger i landzone og anvendes til landbrugsdrift, med et beskyttet vandløb og mindre § 3-beskyttede naturområder i nærheden. De nærmeste Natura 2000-områder er N70 Mose ved Karstoft Å (ca. 600 m væk) og N68 Skjern Å (ca. 14 km væk), hvor sidstnævnte omfatter laks som udpegningsgrundlag.

Klagerne, en række omboende, påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 11. februar 2022. Klagen fokuserede på en række væsentlige miljømæssige bekymringer.

Klagepunkter

Klagerne anførte navnlig, at projektet ville medføre:

  • Påvirkning af Natura 2000-områder, herunder risiko for oversvømmelse og udledning af urenset okker til N70 Mose ved Karstoft Å og N68 Skjern Å, hvilket ville skade laksebestanden.
  • Utilstrækkelig vurdering af påvirkningen af § 3-beskyttet natur og risiko for udtørring af naturområder som følge af grundvandssænkning.
  • Mangelfuld vurdering af påvirkningen af bilag IV-arter, især flagermus (kollisionsrisiko og utilstrækkelige undersøgelser) samt birkemus, markfirben, spidssnudet frø, stor vandsalamander, løgfrø, odder og grøn kølleguldsmed.
  • Utilstrækkelige undersøgelser af fugle, herunder ynglende traner (kollisionsrisiko) og andre træk- og ynglefugle.
  • Urealistiske visualiseringer og væsentlig negativ landskabelig påvirkning, herunder af kulturhistoriske elementer og naturoplevelser.
  • Væsentlige lys- og skyggegener for naboer, med utilstrækkelige skyggeberegninger.
  • Støjpåvirkning, der ville ødelægge oplevelsen af landskabet.
  • Problemer for drikkevandsressourcer, da møllerne placeres i et område med særlige drikkevandsinteresser.
  • Mangelfuld høring af naboer og manglende overholdelse af afstandskrav til naboer.

Kommunens vurdering og tilladelse

Ikast-Brande Kommune havde forud for tilladelsen udarbejdet et afgrænsningsnotat og modtaget en miljøkonsekvensrapport fra bygherre. Kommunen vurderede, at projektet ikke ville påvirke Natura 2000-område N70 Mose ved Karstoft Å væsentligt, primært på grund af afstande og forventet grundvandsbevægelse. For Natura 2000-område N68 Skjern Å vurderede kommunen, at vilkår 13 i tilladelsen, som forhindrer samtidig grundvandssænkning ved vindmølle 1 og 3, ville sikre mod okkerudledning og dermed beskytte laksen.

Kommunen vurderede, at flagermusaktiviteten var lav, og at vilkår 18 om driftsstop om natten i perioden 15. juli til 15. oktober ved vindhastigheder under 5 m/s ville forhindre negative påvirkninger på flagermus. Andre bilag IV-arter og fugle blev vurderet til ikke at blive væsentligt påvirket. Visualiseringerne blev anset for retvisende, og opstillingsmønsteret i en trekant blev fundet acceptabelt. For skyggegener fastsatte kommunen vilkår 17 om maksimalt 10 timers reel skyggetid årligt med krav om skyggestop. Støjkravene blev vurderet overholdt med vilkår 15 og 16 om anmeldelse og målinger. Drikkevandsressourcerne blev vurderet upåvirkede på grund af afstand til vandværksboringer og vilkår for grundvandssænkning.

Kommunen henviste til Miljøvurderingsloven § 24 for gennemgang af miljøkonsekvensrapporten og Miljøvurderingsloven § 25 for afgørelsen. Afstandskravet på 4 gange møllens højde til nærmeste nabobeboelse (ca. 670 m) blev vurderet overholdt og sikret med vilkår 10 og 11 om opmåling af landinspektør.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse efter Miljøvurderingsloven § 25, jf. Miljøvurderingsloven § 49, stk. 1. Nævnet ophæver Ikast-Brande Kommunes afgørelse af 7. februar 2022 om § 25-tilladelse til opstilling af 3 vindmøller ved Blåhøj og hjemviser sagen til fornyet behandling. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Nævnet begrænsede sin prøvelse til de væsentligste forhold, herunder Natura 2000-væsentlighedsvurderingen, bilag IV-arter, fuglebeskyttelsesdirektivet, beskyttet natur i øvrigt, visualiseringer og landskabelig påvirkning, lysgener, skygge, støj og drikkevandsressourcer. Klagepunkter vedrørende Folketingets klimaaftale, kommunens egne retningslinjer og afstandskravet til naboer blev ikke behandlet, da de ikke vedrører retlige forhold efter Miljøvurderingsloven.

Væsentlighedsvurdering af Natura 2000-områder

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens væsentlighedsvurdering for Natura 2000-område N70 Mose ved Karstoft Å, idet de relativt store afstande og den forventede udbredelse af sænkningstragten ikke forventedes at påvirke habitatområdet.

Derimod fandt Nævnet, at Ikast-Brande Kommunes væsentlighedsvurdering for Natura 2000-område N68 Skjern Å led af en væsentlig retlig mangel. Kommunen havde i sin vurdering inddraget vilkår 13 i § 25-tilladelsen, som forhindrer samtidig grundvandssænkning ved vindmølle 1 og 3 for at undgå okkerudledning til Skjern Å-systemet. Nævnet henviste til EU-Domstolens praksis, hvorefter afhjælpende foranstaltninger ikke kan tages i betragtning i forbindelse med en væsentlighedsvurdering efter Habitatdirektivets artikel 6, stk. 3. Inddragelsen af sådanne foranstaltninger forudsætter, at en væsentlig påvirkning af lokaliteten må anses for sandsynlig, hvilket kræver en fuld konsekvensvurdering.

Bilag IV-arter og fugle

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af projektets påvirkning af flagermus og andre bilag IV-arter. Kommunens vilkår 18 om driftsstop for vindmøllerne om natten i perioden 15. juli til 15. oktober ved lav vindhastighed blev anset for tilstrækkeligt til at sikre, at projektet ikke ville beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for flagermus. Ligeledes fandt Nævnet kommunens vurdering af fugle, herunder traner, tilstrækkelig, da projektområdet ikke er et fuglebeskyttelsesområde, og undersøgelserne var baseret på tilgængelig viden og feltarbejde.

Øvrige forhold

Nævnet fandt kommunens vurdering af påvirkningen af § 3-beskyttede vandløb og okkerudledning tilstrækkelig, især med vilkår 13. Dog fandt Nævnet det tvivlsomt, om kommunen tilstrækkeligt havde forholdt sig til risikoen for udtørring af vandløb som følge af grundvandssænkningen og anbefalede at overveje et vilkår om, at grundvandssænkning kun må ske i vinterperioden. Kommunens vurderinger af visuel og landskabelig påvirkning, lysgener, skygge og støj blev fundet tilstrækkelige, idet der var fastsat vilkår for at begrænse generne. Påvirkningen af drikkevandsressourcer blev også fundet tilstrækkeligt belyst og håndteret.

Hjemvisning

Sagen hjemvises til Ikast-Brande Kommune for fornyet behandling. Kommunen skal foretage en væsentlighedsvurdering af Natura 2000-områderne uden at inddrage afværgeforanstaltninger. Hvis en væsentlig påvirkning ikke kan udelukkes, skal der foretages en egentlig konsekvensvurdering. Kommunen bør desuden overveje at uddybe den begrundede konklusion vedrørende fugle og eventuelt fastsætte vilkår om grundvandssænkning i vinterperioden.

Lignende afgørelser