Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afvisning af klage over manglende miljøvurdering på grund af overskredet klagefrist

Gribskov Kommune traf den 2. november 2021 en screeningsafgørelse om, at der ikke skulle gennemføres en miljøvurdering af forslag til lokalplan nr. 340.04, Boliger på [A1]-[A2]. Afgørelsen blev offentliggjort på kommunens hjemmeside den 4. november 2021 med en klagevejledning, der angav en klagefrist på 4 uger fra offentliggørelsesdatoen, og at klager skulle indgives via klageportalen.

En virksomhed, der er nabo til lokalplanområdet, indgav en klage via klageportalen til Planklagenævnet den 9. december 2021. Klageren henviste til et følgebrev vedrørende offentlig høring af lokalplanforslaget, hvoraf det fremgik, at høringsfristen var forlænget til fem uger og én dag. Det fremgik dog også af høringsbrevet, at klagefristen for miljøvurderingsafgørelsen var 4 uger.

Planklagenævnet bemærkede, at en kommunes screeningsafgørelse kan påklages efter reglerne i planlovgivningen, jf. Miljøvurderingsloven § 48, stk. 1. En klage skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. Hvis afgørelsen er offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen altid fra bekendtgørelsen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 2. Planklagenævnets praksis med hensyn til overskridelse af klagefrister er restriktiv, især i sager med modstående interesser, hvor kun ekstraordinære forhold kan medføre, at en for sent indgivet klage behandles.

Planklagenævnet havde også modtaget en anden, rettidig klage over afgørelsen, som ville blive behandlet af nævnet.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet.

Klagefristens beregning

Planklagenævnet fastslog, at klagefristen skulle beregnes fra den 4. november 2021, da afgørelsen blev offentliggjort med klagevejledning på kommunens hjemmeside. Dette betød, at klagefristen udløb den 2. december 2021. Da klagen først blev indgivet den 9. december 2021, var den indgivet for sent.

Undskyldelige omstændigheder

Nævnet fandt ikke, at der forelå undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde, at nævnet så bort fra overskridelsen af klagefristen på en uge. Kommunen havde vejledt korrekt om, at klagen skulle indgives via klageportalen inden 4 uger fra offentliggørelsen. Det forhold, at kommunen havde vejledt om en forlænget høringsfrist på 5 uger og én dag, udgjorde ikke en undskyldelig omstændighed, da det tydeligt fremgik af både offentliggørelsen og høringsbrevet, at klagefristen for miljøvurderingsafgørelsen var 4 uger.

Afgørelsens endelighed

Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser