Command Palette

Search for a command to run...

Hviletid efter to-mandslodsning: Arbejdsrettens fortolkning af overenskomst mellem lodser og DanPilot

Sagsnr

Sag nr. FV2019.0117 Hanne Schmidt

Dato

3. januar 2020

Dokument

Beskrivelse

Danske Lodser/Ledernes Søfart mod DanPilot (SOV)

Resume

Sagen angår, om lodser, der som ansatte i DanPilot (SOV) har udført to-mandslodsning umiddelbart efter en sådan lodsning i medfør af parternes overenskomst og bilag 1 til overenskomsten § 2, stk. 1, undtagelse 1, har ret til en hvileperiode på mindst 11 timers sammenhængende hvile uden rådighedsforpligtelse, og om DanPilot (SOV) efter en to-mandslodsning kan opdele en sådan hvileperiode som beskrevet i overenskomstens bilag 1, § 2, stk. 1, undtagelse 2.

Sagen omhandler en tvist mellem Danske Lodser/Ledernes Søfart (klager) og DanPilot (SOV) (indklagede) vedrørende fortolkningen af overenskomsten for lodser m.fl., specifikt bilag 1 om fravigelser i arbejdstidsplanlægningen. Kernen i sagen var, om lodser har ret til en uafbrudt hvileperiode på mindst 11 timer umiddelbart efter en to-mandslodsning, og om DanPilot kan opdele denne hvileperiode i henhold til overenskomstens undtagelsesbestemmelser.

Baggrund for Tvisten

Tvisten opstod i kølvandet på en ny overenskomst, der trådte i kraft den 1. oktober 2018, som erstattede en tidligere aftale fra 2007. Den tidligere overenskomst blev opsagt af Danske Lodser på grund af utilfredsstillende hviletidsforhold, herunder muligheden for at udskyde hviletid i op til tre døgn og udføre to to-mandslodsninger i træk uden tilstrækkelig hvile. Den nye overenskomst havde til formål at bringe arbejdstids- og hviletidsreglerne i overensstemmelse med EU-reglerne.

DanPilot er en selvstændig offentlig virksomhed med forsyningspligt for lodser. To-mandslodsninger, hvor to lodser er ombord på et skib i typisk 24-28 timer og skiftes til at arbejde og hvile i 6-timers intervaller, er en central del af DanPilots drift. Lodserne får stillet hvilerum til rådighed ombord, men kvaliteten af disse varierer, og lodserne oplever ofte dårlige forhold med støj, kulde eller varme. En-mandslodsninger er typisk kortere, op til 13 timer.

Centrale Juridiske Spørgsmål

De primære spørgsmål var:

  • Har en lods krav på mindst 11 timers sammenhængende hvile uden rådighedsforpligtelse umiddelbart efter en to-mandslodsning i henhold til overenskomstens bilag 1, § 2, stk. 1, undtagelse 1?
  • Er der hjemmel til at benytte muligheden for at opdele en 11-timers hvileperiode som beskrevet i bilag 1, § 2, stk. 1, undtagelse 2 (om øvrige opgaver/lodsninger), i umiddelbar tilknytning til en to-mandslodsning?

Parternes Hovedargumenter

Klager (Danske Lodser) anførte:

  • Der er ingen hjemmel til at kombinere undtagelse 1 (to-mandslodsninger) og undtagelse 2 (øvrige opgaver/lodsninger) i overenskomstens bilag 1.
  • Arbejdstid og hviletid er gensidigt udelukkende begreber ifølge EU-arbejdstidsdirektivet. Tiden ombord under to-mandslodsning, selv under de såkaldte hvileperioder, skal betragtes som arbejdstid, da lodserne er fysisk til stede og begrænset i deres frihed.
  • En så vidtgående fravigelse fra den almindelige 11-timers hvileperiode kræver en klar og utvetydig aftale, hvilket ikke foreligger.
  • De to undtagelser er separate og beskriver forskellige arbejdssituationer.
  • Efter enhver to-mandslodsning skal der altid følge 11 timers hvile, medmindre den efterfølgende lodsning er en ny to-mandslodsning, hvor hvilet kan reduceres til 8 timer.
  • Kombinationen af en to-mandslodsning efterfulgt af en en-mandslodsning (2:1 lodsning) er uforsvarlig og udgør en sikkerhedsrisiko, da lodsen kan have været på arbejde i op til 24-28 timer uden reel hvile.

Indklagede (DanPilot) anførte:

  • Undtagelse 1, litra c, i bilag 1 gælder kun, når en to-mandslodsning efterfølges af en ny to-mandslodsning. Den omfatter ikke situationer, hvor en to-mandslodsning efterfølges af en en-mandslodsning.
  • De 6-timers hvileperioder ombord under to-mandslodsninger skal tælle som reel hviletid i lodsens hviletidsregnskab, selvom de lønmæssigt opgøres som arbejdstid. Lodserne har fri og mulighed for at sove.
  • 2:1-lodsninger har været anvendt under både den gamle og nye overenskomst og er ikke til skade for sikkerhed eller sundhed. De er desuden efterspurgt af kunderne og bidrager til effektiv udnyttelse af kapaciteten.
  • Søfartsstyrelsen har godkendt bilag 1, hvilket indebærer en accept af, at tid ombord kan tælle som både arbejdstid og hviletid.
  • Et forbud mod 2:1-lodsninger vil medføre betydelige merudgifter på 5-10 mio. kr. årligt og vanskeliggøre planlægningen.

Væsentlige Beviser og Vidneudsagn

Sagen inkluderede vidneforklaringer fra både Danske Lodsers og DanPilots repræsentanter. Det blev belyst, at forhandlingerne om den nye overenskomst fokuserede på at forbedre hviletidsforholdene og afskaffe "skarpe vendinger" (umiddelbar overgang fra én to-mandslodsning til en ny). Der var uenighed om, hvorvidt 2:1-lodsninger specifikt blev drøftet under forhandlingerne. Vidner fra Danske Lodser fremhævede de ofte dårlige hvileforhold ombord på skibe og den potentielle sikkerhedsrisiko ved lange arbejdsperioder. DanPilots vidner understregede de operationelle og økonomiske konsekvenser ved et forbud mod 2:1-lodsninger og fastholdt, at hvilet ombord var tilstrækkeligt. EU-Domstolens praksis og Kommissionens fortolkningsmeddelelse om arbejdstidsdirektivet var centrale i sagens juridiske argumentation.

Arbejdsrettens Afgørelse

Arbejdsretten fandt, at tvisten primært omhandlede, hvorvidt lodser har krav på 11 timers hvile umiddelbart efter en to-mandslodsning, når denne efterfølges af en en-mandslodsning, og om DanPilot kan opdele hvileperioden i sådanne tilfælde i henhold til overenskomstens bilag 1, § 2, stk. 1, undtagelse 2.

Retten lagde til grund, at:

  • Begreberne "arbejdstid" og "hvileperiode" er gensidigt udelukkende og fællesskabsretlige begreber, der skal fortolkes objektivt i henhold til EU-direktiv 2003/88/EF. Der findes ingen mellemkategori.
  • Tid, hvor en arbejdstager er fysisk til stede på arbejdsstedet og står til rådighed for arbejdsgiveren (vagttjeneste), skal fuldt ud betragtes som arbejdstid, uanset perioder med inaktivitet eller adgang til hvilerum.
  • Lodsernes 6-timers "hvileperioder" ombord på skibet under to-mandslodsning, hvor de er fysisk til stede og ikke kan forlade skibet, kan derfor ikke anses for hvileperioder i arbejdstidsdirektivets forstand, men må sidestilles med arbejdstid.

Med udgangspunkt i dette ræsonnement afgjorde retten:

  • Første påstand (11 timers hvile efter to-mandslodsning): Ordlyden af bilag 1, § 2, stk. 1, undtagelse 1, litra c, er tvetydig. Dog vil en fortolkning, der tillader en lods at udføre en en-mandslodsning (op til 13 timer) umiddelbart efter en 24-28 timers to-mandslodsning (hvor al tid ombord anses for arbejdstid), udgøre en vidtgående fravigelse fra hovedreglen om 11 timers hvile pr. 24 timer. En sådan fravigelse kræver en klar og utvetydig bestemmelse, hvilket ikke er tilfældet. EU-Kommissionens fortolkningsmeddelelse understreger desuden, at hvileperioder skal følge umiddelbart efter arbejdsperioder for at sikre sikkerhed og sundhed. Derfor skal bestemmelsen forstås således, at en lods har krav på 11 timers sammenhængende hvile umiddelbart efter en to-mandslodsning. Reduktion til 8 timer er kun mulig, hvis den efterfølgende lodsning er en ny to-mandslodsning.
  • Anden påstand (Opdeling af hvileperiode efter undtagelse 2): Undtagelse 2 i bilag 1, § 2, stk. 1, har overskriften "Øvrige opgaver/lodsninger", mens undtagelse 1 specifikt omhandler "Tomandslodsninger". En naturlig forståelse er, at undtagelse 2 kun gælder for opgaver, der ikke er to-mandslodsninger. Undtagelse 1 anses for at være udtømmende med hensyn til adgangen til at dele eller udskyde hvileperioden efter en to-mandslodsning. Der er derfor ikke hjemmel til at anvende undtagelse 2 til at opdele eller udskyde hvileperioden efter en to-mandslodsning.
  • Søfartsstyrelsens godkendelse af bilag 1 ændrer ikke ved denne fortolkning, da godkendelsen ikke tager stilling til den konkrete fortolkning af de omtvistede bestemmelser.

Afgørelse:

  • DanPilot (SOV) skal anerkende, at en lods i henhold til § 2, stk. 1, Undtagelse 1, Tomandslodsning i "Aftale om mulige fravigelser i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden for lodser ansat ved DanPilot” har krav på mindst 11 timers sammenhængende hvile uden rådighedsforpligtelse i umiddelbar tilknytning til, at lodsen har været disponeret til at løse en opgave med to-mandslodsning.
  • DanPilot skal anerkende, at der ikke er hjemmel til at benytte muligheden for at opdele en 11-timers hvileperiode som beskrevet i aftalens § 2, stk. 1, Undtagelse 2, Øvrige opgaver/lodsninger i umiddelbar tilknytning til, at lodsen har været disponeret til at løse en to-mandslodsning.

Lignende afgørelser