Vurdering af nedsættelse af arbejdsevne ved fleksjobansøgning - udgangspunkt i fuldtidsarbejde
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Arbejdsevne, Nedsættelse, Vurdering i forhold til fuldtidsarbejde, Fleksjob
En borger, der tidligere havde arbejdet fuldtid, men siden 2006 kun 25 timer ugentligt som lagerassistent og senere som massør/kranio-sakral terapeut, søgte om fleksjob. Borgeren blev sygemeldt med kronisk inflammatorisk ledsygdom og kronisk nældefeber, hvilket medførte smerter i hofter, knæ, skuldre, fødder og fingre. Borgeren oplyste, at hun maksimalt kunne arbejde 20 timer ugentligt uden at opleve forværring af sine symptomer.
Kommunen afslog ansøgningen om fleksjob. De begrundede afslaget med, at borgeren kunne arbejde 20 timer ugentligt, og at hendes arbejdsevne kun var begrænset nedsat i forhold til det timetal, hun tidligere havde arbejdet (25 timer).
Beskæftigelsesankenævnet hjemviste sagen til kommunen. Nævnet fandt, at kommunen havde anvendt et forkert vurderingsgrundlag, idet arbejdsevnen skulle vurderes i forhold til normalt fuldtidsarbejde (37 timer), uanset borgerens tidligere deltidsbeskæftigelse. Kommunen klagede over denne afgørelse, men nævnet fastholdt sin vurdering.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fastslog, at nedsættelsen af arbejdsevnen ved ansøgning om fleksjob skal vurderes i forhold til normalt fuldtidsarbejde (37 timer), uanset om ansøgeren har arbejdet mindre end fuldtid forud for ansøgningen.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen lagde vægt på, at hverken reglerne om fleksjob eller forarbejderne hertil angiver, at en ansøgers tidligere deltidsbeskæftigelse har betydning for vurderingen af nedsættelsen af arbejdsevnen i forbindelse med visitation til fleksjob. Lovgiver har været opmærksom på situationer med deltidsarbejde forud for fleksjob, men har kun fastsat regler for, om fleksjobbet skal gives på deltid eller fuldtid, ikke for selve visitationen.
Det blev endvidere bemærket, at vurderingen af arbejdsevnen ikke kun skal ske på baggrund af antallet af timer, ansøgeren kan arbejde, men også i forhold til effektiviteten i arbejdet, jf. Principafgørelse N-11-06.
En mødedeltager var uenig i afgørelsen og mente, at det ikke var lovgivers intention at kompensere for et tab, borgeren aldrig havde haft, da hun fortsat kunne arbejde i samme omfang som før ansøgningen.
Konsekvens
A Kommune skal træffe en ny afgørelse om, hvorvidt borgeren har ret til fleksjob, baseret på vurderingen af arbejdsevnen i forhold til normalt fuldtidsarbejde i henhold til Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 69 og Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 70.
Lignende afgørelser