Command Palette

Search for a command to run...

Klage over afslag på dispensation fra forudsætningsskrivelse vedrørende omlægning til biobrændsel

Dato

19. april 2004

Nævn

Energiklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Varmeforsyning

Tilknyttede dokumenter

Højdepunkt

Dispensation fra forudsætningsskrivelse

Bodilsen A/S klagede til Energiklagenævnet over Energistyrelsens afgørelse af 29. november 2002, som afviste at meddele dispensation fra Energiministeriets forudsætningsskrivelse af 13. september 1990. Forudsætningsskrivelsen omhandler omlægning og etablering af blokvarmecentraler over 0,25 MW.

Baggrund for omlægning

Bodilsen A/S havde tidligere anvendt to naturgasfyrede kedelanlæg med en samlet effekt på 278 kW på adressen Industrivej 9, Nykøbing Mors. Den 1. november 2001 omlagde virksomheden opvarmningen til biobrændsel fra et stokerkedelanlæg på Industrivej 8, ved at etablere en ledningsføring mellem de to bygninger. Biobrændselet var et restprodukt fra virksomhedens møbelfremstilling. Virksomheden havde også omlagt opvarmningen på Industrivej 24 fra naturgas til biobrændsel pr. 1. april 2001.

Kommunal og styrelsesbehandling

Naturgas Midt-Nord henvendte sig til Morsø Kommune i oktober 2001 og beklagede, at der ikke var udarbejdet et projektforslag forud for omlægningen på Industrivej 9. Morsø Kommune anmodede herefter Bodilsen A/S om at indsende et projektforslag, hvilket virksomheden gjorde i november 2001. Naturgas Midt-Nord fastholdt, at ejendommen Industrivej 9 var beliggende i et naturgasområde, og at den installerede mærkeeffekt oversteg 250 kW, hvilket ifølge Varmeforsyningsloven § 9, stk. 1 og forudsætningsskrivelsen krævede naturgasforsyning.

Morsø Kommune anmodede i juni 2002 Energistyrelsen om dispensation fra forudsætningsskrivelsen for at legalisere omlægningen vedrørende Industrivej 9, da kommunen ikke selv havde hjemmel til at dispensere. Energistyrelsen afviste dispensationen i november 2002 med den begrundelse, at omlægningen var foretaget på virksomhedens eget ansvar og risiko, og at der ikke forelå særlige tilfælde, som kunne begrunde en dispensation. Energistyrelsen understregede, at en dispensationsansøgning ikke erstatter en godkendelse efter Bekendtgørelse nr. 582 af 22. juni 2000, da det alene er kommunalbestyrelsen, der har kompetence til at foretage denne godkendelse.

Klagen og yderligere oplysninger

Bodilsen A/S gjorde i sin klage gældende, at reglerne blev tolket urimeligt hårdt, og at det var i samfundets interesse at anvende biobrændsel. Virksomheden anførte, at den samlede effekt på 278 kW kun oversteg 250 kW på grund af en reservekedel på 121 kW. Energistyrelsen oplyste senere, at en dokumenteret reservekapacitet ikke skulle medregnes, og at det ikke var udelukket, at kedlen på 121 kW kunne betragtes som reservekedel.

Morsø Kommune oplyste, at der ved en byggetilladelse af 17. december 1996 for Industrivej 9 var stillet krav om naturgasopvarmning i henhold til lokalplanen, og ejendommen blev tilsluttet i 1997. Kommunen havde dog ikke herudover givet Bodilsen A/S et pålæg om tilslutning og aftagerpligt til den kollektive varmeforsyning i henhold til Varmeforsyningsloven § 3, stk. 2, og anlægget var ikke projektgodkendt som en blokvarmecentral.

Energiklagenævnet bemærkede indledningsvis, at sagen alene vedrørte Energistyrelsens afslag på dispensation fra forudsætningsskrivelsen for Industrivej 9, og ikke spørgsmålet om omlægningen til biobrændsel var i overensstemmelse med varmeforsyningsloven eller lokalplanen. Det påhvilede Morsø Kommune at træffe afgørelse herom.

Krav om kommunalt påbud

Nævnet fastslog, at hverken Varmeforsyningsloven § 9, stk. 1 eller forudsætningsskrivelsen af 13. september 1990 direkte forpligter ejeren af en blokvarmecentral til at gennemføre omlægninger til naturgas. Disse bestemmelser retter sig mod kommunerne i forbindelse med varmeplanlægningen og forudsætter, at kommunerne konkretiserer det generelle påbud gennem de almindelige beføjelser i varmeforsyningsloven.

Manglende gyldigt påbud

Det fremgik af sagen, at der ikke eksisterede et påbud i henhold til varmeforsyningsloven og tilhørende bekendtgørelser vedrørende tilslutningen af Industrivej 9 til naturgas. Kravet om tilslutning til kollektiv varmeforsyning var alene stillet via en byggetilladelse i henhold til den gældende lokalplan. Nævnet fandt, at dispensation fra forudsætningsskrivelsen kun er relevant, hvis der foreligger et gyldigt påbud, og hvis det projektforslag, der ligger til grund for påbuddet, er godkendt senest 1. januar 1996, jf. Varmeforsyningsloven § 9, stk. 2, jf. dog Varmeforsyningsloven § 9, stk. 3. Da der ikke forelå et sådant gyldigt påbud, var en dispensation fra forudsætningsskrivelsen ikke nødvendig.

Afgørelse

Da en dispensation ikke var nødvendig, fandt nævnet ikke anledning til at tage stilling til, om installationen hos Bodilsen A/S skulle betragtes som en blokvarmecentral på over 0,25 MW. Energiklagenævnet annullerede herefter Energistyrelsens afgørelse af 29. november 2002. Den etablerede omlægning fra naturgasfyrede kedelanlæg til opvarmning med biomassevarme krævede således ikke en dispensation fra Energiministeriets forudsætningsskrivelse af 13. september 1990. Afgørelsen blev truffet i henhold til Varmeforsyningsloven § 24.

Lignende afgørelser