Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage fra en ejendomsejer over Holsted Kommunes afslag på ansøgning om forlængelse af fristen for tilslutningspligt til fjernvarme fra Holsted Varmeværk. Ejendommen, beliggende [adressen udeladt], blev købt den 1. marts 1998, og ejeren var på dette tidspunkt bekendt med den tinglyste deklaration om tilslutningspligt til fjernvarme. Ejendommen opvarmes med oliefyr og er derfor ikke omfattet af bestemmelserne om dispensation eller fritagelse fra tilslutningspligt i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15.

Baggrund for ansøgningen

Ejendomsejeren ansøgte om en forlængelse af tilslutningsfristen på 5-7 år med henvisning til økonomiske vanskeligheder. Det blev oplyst, at bankkontoen var i underskud med 15.000 kr., hvilket gjorde det umuligt at låne de anslåede 30.000 kr. til installation af fjernvarme. Formålet med forlængelsen var at give ejeren mulighed for at spare penge sammen til installationen.

Kommunens afslag

Holsted Kommune meddelte afslag på ansøgningen den 2. december 2002. Kommunen begrundede afslaget med, at ejendomsejeren ved købet af ejendommen var bekendt med tilslutningspligten, og at deklarationen var tinglyst. Kommunen vurderede ikke de økonomiske forhold som et "særligt tilfælde" i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17.

Historisk forløb af tilslutningspligten

Holsted Byråd vedtog den 8. juni 1993 tilslutningspligt til fjernvarme i forbindelse med etablering af et kraftvarmeværk. Processen omfattede:

  • Et rådgivende ingeniørfirma udarbejdede et projekt for tilslutningspligt.
  • Projektet blev fremsendt til kommunen i august 1993.
  • Byrådet godkendte projektforslaget den 14. september 1993.
  • Projektet blev sendt i 4 ugers høring til ca. 900 berørte ejendomme den 16. september 1993.
  • Byrådet godkendte det endelige projektforslag den 9. november 1993.
  • Ejendomme med vandbærende opvarmningssystemer (typisk oliefyrede) inden for fjernvarmeområdet blev pålagt tilslutningspligt inden 9 år, regnet fra den 15. december 1993.
  • Ejere blev orienteret om byrådets beslutning og klageadgangen til Energistyrelsen ved brev af 9. december 1993.
  • Holsted Kommune og Holsted Varmeværk udsendte erindringsskrivelser den 30. april 2002 og 19. juni 2002 til ejendomme, der endnu ikke var tilsluttet.
  • Ejendomsejerens ansøgning om forlængelse af fristen blev indsendt den 7. november 2002, og afslag blev meddelt den 2. december 2002.

Energiklagenævnet ophævede Holsted Kommunes afgørelse af 2. december 2002 og hjemviste sagen til fornyet behandling.

Nævnets vurdering af retsgrundlaget

Nævnet bemærkede, at kommunen efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1 kan fritage for tilslutning eller forlænge tilslutningsfristen i "særlige tilfælde". Disse tilfælde er ikke udtømmende defineret i bekendtgørelsen og kan omfatte både varmeforsyningsmæssige og personlige forhold, herunder ansøgerens økonomi. Kommunen kan ikke generelt begrænse adgangen til dispensation.

Krav til sagsoplysning og konkret vurdering

Energiklagenævnet understregede, at en afgørelse skal bygge på et tilstrækkeligt oplyst og forsvarligt grundlag. Vurderingen af et "særligt tilfælde" skal være konkret, og i sager hvor klagers økonomi er afgørende, skal de økonomiske forhold vurderes på ansøgningstidspunktet for at afgøre, om ejeren bringes i en urimelig situation.

Kommunens mangelfulde sagsbehandling

Nævnet fandt, at Holsted Kommune ikke havde vurderet, om ejendomsejerens økonomiske situation kunne begrunde en fritagelse eller forlængelse af tilslutningsfristen. Kommunens begrundelse, der alene henviste til, at ejeren var bekendt med tilslutningspligten ved købet af ejendommen, blev anset for utilstrækkelig. En sådan begrundelse ville i praksis udelukke mange klagere fra at opnå dispensation, da kendskab til tilslutningspligten ofte vil foreligge ved ejendomskøb.

Afgørelsens hjemmel

Afgørelsen blev truffet af Energiklagenævnets formand i henhold til Bekendtgørelse om forretningsorden for Energiklagenævnet § 5, stk. 2 samt Lov om varmeforsyning § 26. Afgørelsen kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.

Lignende afgørelser