Klage over indførelse af afkølingspræmie/tarif i Roskilde Kommune
Dato
3. december 2003
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Indførelse af afkølingspræmie/tarif i Roskilde Kommune
Sagen omhandler en klage over Roskilde Kommunes Forsyningsafdelings indførelse af en afkølingstarif for fjernvarme. Klageren indbragte sagen for Energitilsynet, som afviste klagen, hvorefter klageren appellerede til Energiklagenævnet.
Klagerens primære anke var, at det var urimeligt at indføre en afkølingstarif, der forudsætter en ensartet fremløbstemperatur, når indgangstemperaturen hos forbrugerne ikke er ens. Klageren fremhævede, at forbrugere med lav indgangstemperatur har begrænsede muligheder for at øge afkølingen, og at forsyningsafdelingen burde levere et ensartet produkt, før en sådan tarif indføres.
Roskilde Kommune forsvarede indførelsen af tariffen med, at styringen af temperatur og differenstryk opfylder tekniske forventninger, men at der er tekniske og økonomiske begrænsninger for fuldstændig ensartede temperaturforhold i fjernvarmenettet. Kommunen oplyste, at afkølingstariffen er et led i en række initiativer til optimering af fjernvarmesystemets drift, hvilket skal gavne både forbrugere og miljøet gennem reducerede omkostninger til produktion, transmission, pumpning og varmetab.
Energitilsynets Afgørelse
Energitilsynet behandlede det principielle i at indføre en afkølingstarif og fandt, at indførelsen ikke var i strid med Varmeforsyningsloven § 21, stk. 3. Tilsynet lagde vægt på flere punkter:
- Alle forbrugere skal som udgangspunkt have leveret fjernvarmevand på samme betingelser, men fuldstændig ensartethed er ikke mulig i et fjernvarmesystem på grund af placering i nettet, årstid og belastning.
- Fremløbstemperaturer ned til 60 grader Celsius er tidligere accepteret som gennemsnit for en periode.
- En fremløbstemperatur på 70 grader Celsius (normalt 64-68 grader Celsius) hos klageren blev ikke anset for urimelig.
- Afkølingstariffen udløses ved afkøling under 30 grader Celsius eller over 35 grader Celsius, med et neutralt interval mellem 30 og 35 grader Celsius, hvilket tager højde for netværksforskelle.
- Der vil blive givet dispensation for ejendomme med afvigende lav fremløbstemperatur.
- Roskilde Fjernvarmeforsyning anvender afregning efter energimåling, som er mere robust over for forskelle i fremløbstemperaturer.
Klage til Energiklagenævnet
Klageren fastholdt sin opfattelse over for Energiklagenævnet og mente, at Energitilsynet ikke havde forholdt sig til klagerens argumentation. Yderligere dokumentation, herunder indlæg fra Roskilde Avis, blev fremsendt, som understøttede synspunktet om, at især forbrugere i yderområderne ville blive uretfærdigt berørt. Roskilde Kommunes borgmester oplyste, at forsyningsafdelingen var i gang med at kortlægge forbruget hos 6000 fjernvarmeforbrugere for at identificere problemer og vurdere muligheder for systemforbedringer og dispensationer.
Energiklagenævnet fandt det forsvarligt at træffe afgørelse på det foreliggende grundlag og vurderede, at Energitilsynet i fornødent omfang havde taget stilling til klagerens argumentation.
Nævnet henholdt sig i det væsentlige til Energitilsynets afgørelse af 27. august 2003. Det blev fastslået, at forskelle i fremløbstemperaturen for de enkelte forbrugere ikke forhindrer Roskilde Kommune, Forsyningsafdelingens indførelse af en afkølingstarif. Dette skyldes, at tariffen er udformet med hensyntagen til disse forskelle, og at der er mulighed for dispensation for ejendomme med afvigende lav fremløbstemperatur. Nævnet fandt endvidere, at Roskilde Kommune, Forsyningsafdelingens begrundelse for indførelsen af afkølingstariffen var saglig.
Nævnet bemærkede, at Energitilsynets afgørelse ikke havde taget stilling til størrelsen af mer-/mindrebetalingen ved afkølingstariffen eller selve grundlaget for beregningen af betalingen. Dette var heller ikke en del af Energiklagenævnets vurdering i denne sag.
Energiklagenævnets Afgørelse
Energiklagenævnet fandt ikke, at Roskilde Kommune, Forsyningsafdelingens beslutning om indførelse af en afkølingstarif var i strid med Varmeforsyningsloven. Energitilsynets afgørelse af 27. august 2003 blev derfor stadfæstet i medfør af Varmeforsyningsloven § 26.
Lignende afgørelser