Afvisning af klage over dispensation til etablering af kystshelter inden for strandbeskyttelseslinjen
Dato
17. juni 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttelseslinier
Højdepunkt
Afvisning af klage i sag om dispensation til etablering af kystshelter inden for
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Kystdirektoratets afgørelse af 15. oktober 2021, hvor der blev meddelt dispensation til opstilling af et kystshelter ved Bølshavn på Bornholm. Dispensationen blev givet i medfør af Naturbeskyttelsesloven § 15, jf. Naturbeskyttelsesloven § 65 b, stk. 1, til etablering af et kystshelter inden for strandbeskyttelseslinjen.
Ansøgningen fra Bornholms Regionskommune omhandlede etablering af fire shelters langs den bornholmske kyst for at skabe et netværk af primitive overnatningsmuligheder for kajakroere, vandrere og cyklister.
Kystdirektoratets vurdering
Kystdirektoratet meddelte dispensation til ét af de ansøgte shelters. Direktoratet lagde vægt på, at shelteret var et beskedent anlæg, som ikke væsentligt ville påvirke oplevelsen af landskabet, og at det skulle placeres i nær tilknytning til en parkeringsplads og en lystbådehavn. De øvrige ansøgte shelters fik afslag, da de var placeret tæt på eksisterende overnatningsmuligheder.
Klagen
Afgørelsen blev påklaget af en nabo den 12. november 2021. Klager anførte, at der på den omhandlede matrikel findes et tinglyst skøde med servitutter og en fredning, der foreskriver, at strandbeskyttelseslinjen skal respekteres, og at arealet skal henligge som naturterræn. Klager var af den opfattelse, at Kystdirektoratet ikke havde hjemmel til at meddele dispensation fra strandbeskyttelseslinjen til det ansøgte.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Kystdirektoratets afgørelse om dispensation til opstilling af et kystshelter.
Begrundelse for afvisning
Nævnet fandt, at klager ikke var klageberettiget i sagen. Ifølge Naturbeskyttelsesloven § 86, stk. 1 kan afgørelser efter lovens Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 1 kun påklages af en specifik kreds af parter. Denne kreds omfatter:
- Adressaten for afgørelsen
- Ejeren af den ejendom, som afgørelsen vedrører
- Offentlige myndigheder
- En berørt nationalparkfond
- Lokale foreninger og organisationer med væsentlig interesse
- Landsdækkende foreninger og organisationer med hovedformål om naturbeskyttelse
- Landsdækkende foreninger og organisationer, der varetager rekreative interesser
Ejere af omkringliggende ejendomme, som klager er, er ikke omfattet af denne kreds, da nabohensyn og -interesser ikke er beskyttet efter naturbeskyttelsesloven. Derfor afviste nævnet at realitetsbehandle klagen.
Afgørelsens endelighed
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser