Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om afslag på landzonetilladelse til ridebane i Holbæk Kommune

Dato

11. maj 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Holbæk Kommunes afslag på landzonetilladelse til ridebane

Holbæk Kommune meddelte den 12. oktober 2021 afslag på en ansøgning om landzonetilladelse til etablering af en ridebane på en ejendom i Søstrup, Holbæk. Ejendommens ejer har efterfølgende klaget over denne afgørelse til Planklagenævnet.

Ejendommens karakteristika og ansøgningens indhold

Den pågældende ejendom er beliggende i landzone i landsbyen Søstrup. Ejendommen består af et stuehus, carport, stald og udhusbygninger, som er samlet på den østlige del af matriklen. Den vestlige halvdel, hvor ridebanen ønskes placeret, er udpeget som et særligt værdifuldt landbrugsområde i Holbæk Kommunes kommuneplan 2021. Ejendommens østlige del er omfattet af kommuneplanramme nr. 14.B12 Søstrup, der udlægger området til boligformål, og er desuden omfattet af lokalplan nr. 3.3 for boligformål på storparceller.

Ansøgningen omhandlede etablering af en ridebane på 20 x 60 meter til privat brug for træning af heste. Ridebanen var tiltænkt en placering cirka 160 meter fra ejendommens nærmeste bebyggelse, langs med Søstrup Elle. Det blev oplyst, at terrænet ikke ville blive ændret, da banen skulle placeres på et jævnt område, og at den ville blive indhegnet med et træhegn uden belysning.

Kommunens begrundelse for afslag

Holbæk Kommune begrundede afslaget med, at den ansøgte ridebane, med sin placering, ville stride imod Planlovens § 35, stk. 1's formål om at opretholde en klar grænse mellem bymæssig bebyggelse og det åbne land. Kommunen vurderede endvidere, at ridebanen ville have en væsentlig landskabelig påvirkning og ødelægge den åbne strækning mellem Søstrup Elle og landsbyen. Kommunen lagde vægt på, at ejendommens eksisterende bebyggelse ligger inden for en afgrænset landsby, mens den ansøgte ridebane skulle placeres på et åbent areal uden for landsbyafgrænsningen.

Klagen til Planklagenævnet

Klageren anførte i sin klage, at den ansøgte ridebane ikke ville påvirke eller skæmme det omkringliggende landskab, og at den ikke ville ødelægge den åbne strækning mellem Søstrup Elle og Søstrup. Klageren fremhævede desuden, at placeringen var valgt med hensyn til naboer, et jævnt terræn og en optimal integration med eksisterende hestefolde og have.

Planklagenævnet stadfæstede Holbæk Kommunes afgørelse om afslag på landzonetilladelse til ridebanen. Nævnet fandt, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering.

Planklagenævnets kompetence og vurdering

Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser truffet efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet konstaterede, at etablering af den ansøgte ridebane kræver landzonetilladelse, da ingen af undtagelserne i Planlovens § 5 u, Planlovens § 36, Planlovens § 37 eller Planlovens § 38 fandt anvendelse.

Generelle principper for landzonetilladelser

Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder. Administrationen af reglerne skal tage hensyn til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige forhold samt erhvervslivets muligheder. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt bebyggelse, medmindre den er nødvendig for landbrug, skovbrug eller fiskeri. Nævnet lægger stor vægt på lovens almene formål og præcedensvirkning.

Vurdering af ridebanen

Etablering af ridebaner betragtes som en ændret anvendelse, der kræver landzonetilladelse. Selvom ridebaner er naturligt hjemmehørende i landzone, vurderede nævnet, at den ansøgte placering 160 meter fra ejendommens bebyggelse ville få ridebanen til at fremstå fritliggende i det åbne land. Dette ville potentielt udviske grænsen mellem by og land, hvilket strider mod planlovens formål. Planklagenævnet lagde desuden vægt på hensynet til at undgå uønsket præcedens.

Afsluttende bemærkninger

Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Klagegebyret tilbagebetales ikke, da nævnet stadfæstede kommunens afgørelse, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.

Lignende afgørelser