Tvist om afmærkningsplan for varegård: Ministeriet gav kommune medhold over politiet
Dato
21. december 2020
Kommune
Vejle Kommune
Eksterne links
Tags
Transport- og Boligministeriet har afgjort en tvist mellem Vejle Kommune og Sydøstjyllands Politi vedrørende en afmærkningsplan for en ny varegård ved Bredballe Centeret. Ministeriet gav kommunen medhold i, at planen kunne godkendes, selvom den indebærer, at biltrafik til et boligområde skal passere gennem varegården.
Sagens kerne
Sagen omhandler etableringen af en ny dagligvarebutik, som skal have en fælles varegård med en eksisterende butik. Området, der i dag er en kommunevej, skal omdannes til en privat fællesvej. Planen indebærer, at fodgængere og cyklister forbydes adgang til varegården og henvises til andre stier. Beboere i bil til og fra Skelvangen 62-84 skal dog fortsat have adgang gennem varegården, hvilket førte til uenighed mellem kommunen og politiet.
Parternes argumenter
De to parters hovedargumenter i sagen var følgende:
Part | Argumenter |
---|---|
Sydøstjyllands Politi | - Afslog at give samtykke med henvisning til trafiksikkerheden, jf. Privatvejslovens § 57.<br>- Sammenblanding af lastbiler (især bakkende) og personbiler i en varegård er farligt.<br>- Frygtede, at fodgængere og cyklister ville ignorere forbudsskilte (C25,1 og C26,2).<br>- Henviste til Håndbog – Anlæg for parkering og standsning i byer, som fraråder blanding af trafiktyper.<br>- Foreslog en alternativ, separat vej for beboerne. |
Vejle Kommune | - Den foreslåede løsning er en markant forbedring af sikkerheden i forhold til den nuværende situation.<br>- Politiets forslag om en ny vej er uforholdsmæssigt dyrt og pladskrævende.<br>- Kun en begrænset brugergruppe (beboere med 7-9 p-pladser) skal køre gennem varegården.<br>- Varelevering er begrænset til 2-4 lastbiler dagligt.<br>- Håndbogen er vejledende, og den ideelle løsning er ikke altid mulig. |
Ministeriets afgørelse og begrundelse
Transport- og Boligministeriet gav Vejle Kommune medhold i henhold til Færdselslovens § 92 c, stk. 1 og Privatvejslovens § 57. Ministeriet lagde afgørende vægt på, at den foreslåede løsning udgør en væsentlig forbedring af trafiksikkerheden sammenlignet med de eksisterende forhold, hvor kunder, biler og lastbiler færdes i samme område.
Ministeriet vurderede, at risikoen for uheld var minimal, da:
- Biltrafikken gennem varegården primært vil bestå af lokale beboere, der er bekendte med forholdene.
- Antallet af daglige vareleveringer er lavt (2-4).
- Fodgængere og cyklister ikke længere har en grund til at bruge varegården som genvej til butikkerne, og forbudsskilte vil blive opsat.
Ministeriet stillede dog som betingelse, at oversigtsforholdene for bilister, der kører ud fra varegården mod stisystemet, skulle forbedres, eventuelt ved et pålæg om en oversigtsservitut for at sikre udsyn.
Transport- og Boligministeriet giver Vejle Kommune medhold.
Lignende afgørelser