Command Palette

Search for a command to run...

Klage over Lemvig Kommunes afgørelse om landzonetilladelse for staldanlæg m.v.

Dato

10. januar 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Lemvig Kommunes indirekte afgørelse om, at opførelse af staldanlæg

Lemvig Kommune traf den 7. september 2021 en indirekte afgørelse i forbindelse med en byggetilladelse, hvoraf det fremgik, at opførelse af et staldanlæg til polte, kornsiloanlæg, gyllebeholdere og en brovægt på en ejendom i Lemvig ikke krævede landzonetilladelse. En nabo og en beboer i området klagede over denne afgørelse til Planklagenævnet.

Sagens baggrund og klagepunkter

Ejendommen, der er en landbrugsejendom på ca. 31 ha i landzone, indgår i en husdyrbrugsbedrift. Lemvig Kommune havde den 19. juni 2020 givet en miljøgodkendelse til husdyrbruget efter Husdyrbrugloven § 16 a. Denne godkendelse omfattede etablering af to nye stalde til polte, to gyllebeholdere og to amerikanersiloer, da produktionen oversteg 2.000 stipladser til sopolte/slagtesvin, hvilket falder ind under Husdyrbrugloven § 16 a, stk. 2, nr. 2. Klagerne havde tidligere forsøgt at klage over denne miljøgodkendelse, men klagerne blev afvist af Miljø- og Fødevareklagenævnet på grund af overskredne klagefrister.

Klagerne anførte i deres klage til Planklagenævnet, at det ansøgte projekt, som de betegnede som et barmarksprojekt, krævede en landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1. Kommunen fastholdt, at projektet var omfattet af den tidligere miljøgodkendelse og derfor ikke krævede yderligere behandling.

Forholdet mellem planloven og husdyrlovgivningen

Planklagenævnet bemærkede, at forhold, der kræver tilladelse og godkendelse efter husdyrbrugloven, generelt ikke er omfattet af planlovens bestemmelser. Dette skyldes, at husdyrbrugloven er en speciallov, der har forrang i disse tilfælde. Det er derfor afgørende at fastslå, om et givent forhold skal behandles efter husdyrbrugloven eller planloven.

Planklagenævnet behandlede spørgsmålet om, hvorvidt de ansøgte forhold krævede landzonetilladelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet har kompetence til at behandle afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, samt retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3.

Stalde, gyllebeholdere og kornsiloanlæg

For så vidt angår opførelsen af staldanlæg, gyllebeholdere og amerikanersiloer, konstaterede Planklagenævnet, at Lemvig Kommune allerede havde givet en miljøgodkendelse til disse anlæg i medfør af Husdyrbrugloven § 16 a. Da disse anlæg var en del af et husdyrbrug, der var omfattet af husdyrbrugloven, fandt nævnet, at de ikke var omfattet af planlovens regler og dermed ikke krævede en landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1. På denne baggrund kunne nævnet ikke give medhold i klagen vedrørende disse dele af projektet.

Brovægt

Vedrørende brovægten oplyste kommunen, at den var omfattet af miljøgodkendelsen fra 2020. Planklagenævnet kunne dog konstatere, at brovægten ikke fremgik af den fremlagte miljøgodkendelse. Nævnet fandt derfor, at kommunens indirekte afgørelse om, at brovægten ikke krævede landzonetilladelse, led af en væsentlig retlig mangel.

Afgørelse

Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Lemvig Kommunes afgørelse af 7. september 2021 om, at opførelse af staldanlæg til polte, kornsiloanlæg og gyllebeholdere ikke krævede landzonetilladelse. Kommunens afgørelse vedrørende disse dele af projektet blev derfor opretholdt.

Planklagenævnet ophævede og hjemviste derimod Lemvig Kommunes afgørelse af 7. september 2021 for så vidt angår opførelsen af en brovægt. Dette betyder, at kommunens afgørelse vedrørende brovægten ikke længere er gældende. Kommunen skal ved fornyet behandling vurdere, om brovægten kræver tilladelse efter husdyrbruglovens eller planlovens regler, og om den eventuelt kan være omfattet af en undtagelsesbestemmelse.

Lignende afgørelser