Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til oplagspladser og containere i Solrød Kommune

Dato

20. april 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Solrød Kommunes afslag på landzonetilladelse til oplagspladser

Solrød Kommune meddelte den 30. august 2021 afslag på en række ansøgninger om lovliggørende landzonetilladelse for en ejendom på [A1], 2690 Karlslunde. Afslagene vedrørte en oplagsplads på 3.457 m², ændret anvendelse af en eksisterende komposteringsplads til oplagsplads med containere og telt, opstilling af fire containere under ét tag samt et oplag til bygge- og anlægsaffald. Derudover blev der givet afslag på landzonetilladelse til en oplagsplads/udvidelse af eksisterende vej på 450 m² og en udvidelse af den eksisterende komposteringsplads med 1.961 m². Ansøgeren har efterfølgende klaget over afgørelsen. Planklagenævnet har i denne sag behandlet spørgsmålene om, hvorvidt forholdene er undtaget fra krav om landzonetilladelse, og om der kan gives landzonetilladelse til forholdet i henhold til Planlovens § 35, stk. 1.

Ejendommens karakter og placering

Ejendommen består af fire matrikler med et samlet areal på ca. 21,2 ha og er noteret som en landbrugsejendom. Den ligger i landzone og er udlejet til fire forskellige virksomheder, der driver juletræsproduktion, tømrerværksted samt køb og salg af naturstensmaterialer. Området er udpeget som et særligt værdifuldt landbrugsområde med kulturhistoriske bevaringsværdier og et bevaringsværdigt landskab. Ejendommen ligger inden for kystnærhedszonen (ca. 2,5 km fra kysten) og inden for skovbyggelinjen. En sø på den vestlige del af matriklen er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3.

De ansøgte forhold

Den nordlige oplagsplads

Der blev oprindeligt ansøgt om lovliggørende landzonetilladelse til en anlagt oplagsplads på ca. 3.457 m² til juletræsproduktion og opmagasinering af granitmaterialer. Ansøgningen blev senere ændret til en udvidelse af en eksisterende vej med 450 m², der skulle anvendes til håndtering, pakning og læsning af juletræer samt opmagasinering af flis og maskiner. Enden af pladsen skulle også bruges til udlægning af grus som kuglefang for en nabos skydebane.

Omdannelse og udvidelse af komposteringsplads

Ansøgningen omfattede også omdannelse af en eksisterende komposteringsplads til oplagsplads for granitmaterialer, med opstilling af fem containere og en teltbygning. En landzonetilladelse til en komposteringsplads på ca. 30 x 40 m blev givet i 1995, men pladsen blev i 2002 udvidet til ca. 65 x 95 m uden tilladelse. Ansøgeren erhvervede ejendommen i 2008. Der blev endvidere søgt om tilladelse til at udvide komposteringspladsen mod syd med yderligere 1.961 m².

Opstilling af containere og oplag af bygge- og anlægsaffald

Der blev ansøgt om opstilling af fire containere under ét tag, som skulle anvendes af en håndværksvirksomhed, der har lejet sig ind i ejendommens bygninger. Virksomheden er indrettet på ejendommen i bygning 2 og 3 med et samlet areal på 500 m² i medfør af Planlovens § 37, stk. 1. Containerne fungerer som opmagasinering af håndværktøj og materialer. Derudover blev der ved et tilsyn konstateret et oplag af bygge- og anlægsaffald, som ifølge klageren løbende afhentes eller afventer miljøanalyse.

Kommunens afgørelse

Solrød Kommune vurderede, at de ansøgte oplag og terrænreguleringer krævede landzonetilladelse, da de ikke var mindre og ikke-skæmmende, og terrænreguleringen ikke forbedrede landbrugsdriften. Kommunen lagde vægt på, at den nordlige oplagsplads lå adskilt fra ejendommens bygninger og dermed udvidede påvirkningen af landskabet. Kommunen fandt, at oplagene og terrænreguleringerne medførte en væsentlig visuel påvirkning. Derudover vurderede kommunen, at der var risiko for forstyrrelse af stor og lille vandsalamander, der er registreret ved ejendommens sø. Opførelsen af de fire containere under ét tag blev sidestillet med nyopførelse af byggeri, som stred mod landzonebestemmelsernes formål om at hindre spredt bebyggelse i det åbne land, og udgjorde en væsentlig forøgelse af bygningsmassen. Kommunen fastsatte frist for lovliggørelse til den 1. april 2022.

Planklagenævnet har behandlet klagen over Solrød Kommunes afgørelse i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1 og Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet har kun behandlet de dele af afgørelsen, der vedrører udvidelse af vejareal med 450 m² og opstilling af fire containere under ét tag, da det alene var disse dele, der blev påklaget.

Plads for juletræsproduktion (450 m²)

Planklagenævnet vurderede, at den ansøgte udvidelse af et eksisterende vejareal med 450 m², der skal anvendes til håndtering, pakning og læsning af juletræer samt opmagasinering af flis og maskiner, er omfattet af Planlovens § 36, stk. 1, nr. 5. Nævnet lagde til grund, at arealet ikke hidtil har været anvendt til landbrugsmæssig virksomhed, men at det befæstede areal skal anvendes til arbejdet med juletræer, der dyrkes på ejendommen. Nævnet fandt, at et areal på 450 m² ikke overstiger, hvad der må antages at være til brug for en juletræsplantage på ca. 21 ha. Det forhold, at juletræsproduktionen drives af en lejer, eller at et mindre oplag af grus anvendes som kuglefang, ændrer ikke denne vurdering. Derfor kræver forholdet ikke landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1.

Opstilling af fire containere under ét tag

Planklagenævnet fandt ikke, at opstillingen af fire containere under ét tag er erhvervsmæssigt nødvendigt for ejendommens drift som landbrugsejendom i henhold til Planlovens § 36, stk. 1, nr. 3. Nævnet lagde vægt på, at containerne ikke benyttes til den jordbrugsmæssige udnyttelse af ejendommen (juletræsproduktion), men af en håndværksvirksomhed, der har indrettet sig i en bygning på ejendommen. Derfor kræver opstillingen af containerne landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1.

Nævnet vurderede, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte kommunens afslag på landzonetilladelse til opførelse af nyt byggeri i form af containerne. Nævnet lagde vægt på, at der er tale om et fritliggende byggeri, der opføres ca. 32 m fra ejendommens øvrige bebyggelse, og at det udgør en væsentlig udvidelse af en erhvervsvirksomhed, der er lovligt indrettet i en overflødiggjort landbrugsbygning uden landzonetilladelse. Nævnet bemærkede, at Planlovens § 36, stk. 1, nr. 15 og Planlovens § 36, stk. 1, nr. 20 kun giver mulighed for tilbygninger og ikke fritliggende byggeri. Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af udgangspunktet om, at sådanne virksomheder bør placeres i områder, der er udlagt hertil i planlægningen. Hensynet til præcedens indgik også i nævnets vurdering.

Afsluttende afgørelse

Planklagenævnet ophæver Solrød Kommunes afgørelse af 30. august 2021 om afslag på landzonetilladelse til en oplagsplads på 450 m², da forholdet ikke kræver landzonetilladelse. Dette betyder, at kommunens afgørelse på dette punkt ikke længere er gældende.

Planklagenævnet stadfæster Solrød Kommunes afgørelse af 30. august 2021 om afslag på lovliggørende landzonetilladelse til opstilling af fire containere under ét tag. Dette betyder, at kommunens afgørelse på dette punkt er gældende.

Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser