Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage fra en lokal forening vedrørende Aalborg Kommunes afgørelse af 16. august 2021. Kommunen havde afgjort, at en ændring af køretiderne for en motocrossbane ikke var omfattet af krav om miljøvurdering og § 25-tilladelse i henhold til miljøvurderingslovens § 21. Klagen omhandlede primært manglende partshøring, offentlig høring og korrekt offentliggørelse af screeningsafgørelsen, samt at den udvidede køretid ville medføre en væsentlig miljøpåvirkning. Klagegebyret blev ikke tilbagebetalt. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6.

Miljø- og Fødevareklagenævnet gav ikke medhold i klagen over Aalborg Kommunes afgørelse om, at ændring af køretider for motocrossbanen ikke var omfattet af krav om miljøvurdering og § 25-tilladelse. Nævnet begrænsede sin prøvelse til retlige spørgsmål, jf. lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1.

Klageberettigelse

Nævnet fandt, at klager var klageberettiget, jf. miljøvurderingslovens § 50, stk. 1. Dette skyldtes, at lokalforeningen havde en særlig tilknytning til nærområdet og en interesse i motocrossbanens påvirkning af områdets udvikling. Denne fortolkning er i overensstemmelse med VVM-direktivets artikel 11, stk. 1 og Århus-konventionens artikel 9, stk. 2.

Partsstatus, høring og offentliggørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at klager ikke var part i sagen, da projektet ikke medførte gener af en sådan styrke og intensitet, at foreningen ville blive væsentligt berørt, jf. forvaltningslovens § 19. Nævnet bemærkede, at miljøvurderingsloven ikke stiller krav om offentlig høring eller udarbejdelse af en sammenfattende redegørelse i forbindelse med screeningsafgørelser efter miljøvurderingslovens § 21, men kun høring af berørte myndigheder, jf. miljøvurderingslovens § 35, stk. 3, nr. 1. Kommunens offentliggørelse af afgørelsen på sin hjemmeside den 18. august 2021 opfyldte kravene i miljøvurderingslovens § 36.

Miljøvurderingspligt

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Aalborg Kommunes vurdering af, at udvidelsen af køretiden på motocrossbanen ikke kunne forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet og dermed ikke udløste krav om miljøvurdering og § 25-tilladelse, jf. miljøvurderingslovens § 15, stk. 1, nr. 2. Kommunen havde foretaget en screening i henhold til miljøvurderingslovens bilag 6 og inddraget relevante kriterier for støj, støv, affaldsproduktion og påvirkning af jordbund, vand og biodiversitet. Kommunen havde også vurderet den kumulative påvirkning fra en nærliggende skydebane. Nævnet lagde vægt på, at motocrossbanen ligger ca. 7 km fra nærmeste Natura 2000-område, og at udvidelsen af køretiden ikke forudsatte ændringer i banens udformning eller byggeri. En screeningsafgørelse er en foreløbig vurdering og erstatter ikke en eventuel byggetilladelse eller miljøgodkendelse, som Aalborg Kommune havde meddelt den 17. august 2021 i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 33.

Lignende afgørelser