Planklagenævnets afgørelse om klage over Silkeborg Kommunes lokalplantillæg nr. 1 til lokalplan nr. 85, Dobbelthuse på [A1]-[A2]
Dato
20. april 2022
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Silkeborg Kommunes endelige vedtagelse af tillæg nr. 1 til
Lovreferencer
Silkeborg Kommune vedtog den 6. september 2021 endelig tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 85, Dobbelthuse på [A1]-[A2]. En gruppe naboer til planområdet klagede over planvedtagelsen. Formålet med tillægget er at muliggøre placering af fritliggende parcelhuse og dobbelthuse, hvor den oprindelige plan kun tillod åben-lav boligbebyggelse.
Planklagenævnet behandlede to hovedspørgsmål i sagen:
Klagepunkter
- Om kommunen har overholdt Planloven § 13, stk. 1 vedrørende planlægningsmæssig begrundelse og usaglige hensyn.
- Om kommunen har overholdt Planloven § 24, stk. 5 og Planloven § 27, stk. 1 vedrørende inddragelse af offentligheden og håndtering af indsigelser.
Klagerne anførte navnlig, at tillægget var udarbejdet udelukkende for at tilgodese bygherren, og at høringen ikke havde været reel. Planklagenævnet behandlede ikke klagepunkter vedrørende planens indhold eller hensigtsmæssighed, da disse ikke er retlige spørgsmål, som nævnet kan tage stilling til.
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen, hvilket betyder, at lokalplantillægget fortsat gælder.
Planlægningsmæssig begrundelse og usaglige hensyn
Planklagenævnet fandt, at ændringen i lokalplanens formål, som muliggør opførelse af fritliggende parcelhuse og dobbelthuse, er sagligt og planlægningsmæssigt relevant. Nævnet lagde vægt på, at det er sædvanligt, at en bygherre har en økonomisk interesse i vedtagelsen af et lokalplantillæg, og dette er ikke i strid med Planloven § 13, stk. 1. Kommunen har et vidt planlægningsmæssigt skøn, som nævnet ikke kan efterprøve for hensigtsmæssighed, kun for retlig overholdelse. Der blev ikke fundet grundlag for at antage, at kommunen havde varetaget usaglige hensyn.
Inddragelse af offentligheden og håndtering af indsigelser
Planforslaget var fremlagt i offentlig høring i 4 uger og 4 dage (fra 1. juli 2021 til 2. august 2021), hvilket overholder fristerne i Planloven § 24, stk. 5 og Planloven § 27, stk. 1. Klagernes indsigelser blev gengivet i kommunens høringsnotat og indgik som bilag til kommunalbestyrelsens møde. Kommunen er ikke forpligtet til at imødekomme indsigelser eller begrunde, hvorfor de ikke følges. Nævnet fandt derfor ikke, at der var en retlig mangel i kommunens behandling af indsigelserne.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har givet klagerne medhold eller ændret afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser