Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til udstykning og oplag i Syddjurs Kommune

Dato

16. januar 2022

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Syddjurs Kommunes landzonetilladelse til udstykning og oplag

Syddjurs Kommune meddelte den 24. juni 2021 landzonetilladelse til udstykning og oplag på matr.nr. [F1], beliggende på adressen [A1], 8544 Mørke. Denne afgørelse blev efterfølgende påklaget af en gruppe beboere. Ejendommen er en landbrugsejendom uden beboelse på ca. 13 ha, beliggende i landzone.

Ejendommens placering og kommuneplan

Ifølge kommuneplan 2020-2032 for Syddjurs Kommune ligger ejendommen i landskabsområdet Lime moræneplateau. Området er udpeget som et værdifuldt landbrugsområde og har kulturhistoriske bevaringsværdier. Den ansøgte placering ligger desuden inden for kirkebyggelinjen og delvist inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen. Dele af ejendommen, herunder det ansøgte område, er omfattet af kommuneplanramme nr. 7.10.BE6, som udlægger området til blandet bolig og erhverv.

Ansøgningens indhold

Ansøgningen omhandlede landzonetilladelse til udstykning af ca. 1,2 ha. Formålet med udstykningen var etablering af oplag til byggematerialer, parkeringspladser til medarbejdere og containere samt etablering af en ny indkørsel (indkørsel 1) fra [A2]. I alt skulle der etableres tre indkørsler til ejendommen, hvoraf indkørsel 1 ville ligge uden for kommuneplanrammen.

Kommunens afgørelse og klagen

Kommunen gav tilladelsen på vilkår om, at trafik til og fra ejendommen primært skulle ske ad de nye adgangsveje (indkørsel 1 og 3), og at der skulle etableres en beplantning i mindst tre rækker med egnstypiske buske/træer rundt om ejendommen. Kommunen lagde vægt på, at ansøgerens erhverv allerede var lovligt etableret i eksisterende bygninger, og at ejendommen lå inden for kommuneplanramme 7.10.BE6. Kommunen vurderede, at der ikke var væsentlige landskabelige eller planlægningsmæssige hensyn, der talte imod en tilladelse, og at vilkårene begrænsede trafikale gener. Særligt for indkørsel 1 blev det fremhævet, at der ikke ville ske bebyggelse eller oplag på det udstykkede areal.

Klagerne anførte, at det ansøgte ville medføre diverse nabogener, herunder øget tung trafik gennem landsbyen på smalle og uegnede veje. De mente også, at placeringen i et naturskønt område ville være skæmmende for byen, og at den påtænkte beplantning ikke fuldt ud ville kunne afhjælpe dette. Klagerne nævnte også et potentielt tab af ejendomsværdi som følge af industri tæt på boliger.

Planklagenævnet behandlede klagen over Syddjurs Kommunes landzonetilladelse til udstykning og oplag. Nævnet har kompetence til at efterprøve kommunens afgørelse efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet lagde til grund, at kommunen tidligere havde truffet afgørelse om, at virksomheden lovligt kunne etableres på ejendommen, og nævnets prøvelse var derfor begrænset til afgørelsen om udstykning og oplag.

Vurdering af tab af ejendomsværdi

Planklagenævnet bemærkede, at spørgsmål om forringelse af ejendomsværdi ikke er et hensyn, der direkte kan varetages efter landzonereglerne. Dog kan sådanne forringelser være en følge af urimelige nabogener, som nævnet tager i betragtning ved vurderingen af en landzonetilladelse.

Krav om landzonetilladelse

Da ingen af undtagelserne i Planloven § 5 u og Planloven §§ 36-38 fandt anvendelse, krævede det ansøgte forhold landzonetilladelse i henhold til Planloven § 35, stk. 1. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder, under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt erhvervslivets udviklingsmuligheder. Praksis er generelt restriktiv for udstykning i det åbne land, især hvis det skaber nye, frit omsættelige ejendomme.

Planklagenævnets samlede vurdering

Planklagenævnet lagde vægt på, at den del af ansøgningen, der vedrørte udstykning til oplag, lå delvist inden for kommuneplanramme nr. 7.10.BE6, som udlægger området til blandet bolig og erhverv og tillader udstykning. Nævnet fandt derfor, at der kunne gives landzonetilladelse til udstykning med henblik på oplag.

Vedrørende den del af ansøgningen, der omhandlede udstykning til etablering af indkørsel 1, som lå uden for kommuneplanrammen, fandt nævnet ikke, at dette ville medføre en uklar grænse mellem by og land. Dette skyldtes, at der udelukkende var tale om en vejadgang, og at der ikke ville ske oplag på dette areal. Nævnet vurderede samlet set, at de af klageren anførte nabogener ikke var urimelige og derfor ikke kunne føre til et andet resultat.

Afgørelse

Planklagenævnet stadfæstede Syddjurs Kommunes afgørelse af 24. juni 2021 om landzonetilladelse til udstykning og oplag. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 5 år efter Planklagenævnets afgørelse, eller ikke har været udnyttet i 5 på hinanden følgende år, jf. Planloven § 56, stk. 2. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.

Lignende afgørelser